[Applelisten] Juli 2022 bliver en rigtig god måned for tilgængeligheden for os blinde

Thomas Byskov Dalgaard tbdlist at coolfortheblind.dk
Ons Jul 20 23:21:32 CEST 2022

Hej Brian!

Jeg forstår godt din begejstring over at Envision AI er blevet gratis. Jeg har faktisk haft den installeret for meget længe siden. Forhåbentligt kan jeg stadig teste den, selv om mine 14 dage for længst er opbrugte, når den bliver gratis.

Da jeg ikke lige kunne teste, så læste jeg appens beskrivelse igen i App Store. Jeg må lige gå lidt i rette med din salgstale for Envision, eftersom beskrivelsen siger noget andet end du fortæller herunder.
Appen kan ikke hjælpe med at se om lys er tændt i rummet du befinder dig i. Ej heller kan jeg finde nogen informationer om genkendelse af pengesedler og håndskrift på dansk. Seeing AI kan alt dette undtagen pengesedler (danske sedler) og dansk håndskrift. Men dette står også tydeligt i appen.

At sige at Seeing AI har stået stille er simpelthen ikke rigtigt. Derimod vil jeg sige, at disse to apps har fulgt godt efter hinanden, når man læser om deres forskellige funktionaliteter. Det eneste Seeing AI ikke kan er at genkende personer med deres navn. Det er måske en smart funktion for de, som behøver den. Det har jeg ikke nogen holdning til.
Seeing AI kom på dansk i 2020, og Microsoft har med tiden udbedret flere muligheder. Japansk kom eksempelvis sidste vinter, og sådan er der flere småting, som stille og roligt har sneget sig ind, som vi i lille Danmark ikke nødvendigvis får glæde af.

Men at appen har stået stille siden sin første udgivelse kan jeg ikke give dig ret i.
Jeg håber at jeg kan få testet Envision igen meget snart, så kunne det jo være sjovt at se, hvordan de to klarer sig, hvis man tester dem.

Mange hilsener Thomas