[Pc-listen] tpm 2

Søren Clemensen sb.clemme at gmail.com
Søn Okt 24 16:16:33 CEST 2021

Tpm 2 skal være aktiv for at kunne hente win 11 når den bliver frigjort til
ens pc.

Hvad er TPM?

Et TPM (Trusted Platform Module) bruges til at forbedre sikkerheden for din
pc.  Den bruges af tjenester som
<https://docs.microsoft.com/windows/security/information-protection/bitlocke
r/bitlocker-device-encryption-overview-windows-10> BitLocker-drevkryptering,
<https://support.microsoft.com/da-dk/windows/f%C3%A5-mere-at-vide-om-windows
-hello-og-konfigurer-det-dae28983-8242-bb2a-d3d1-87c9d265a5f0> Windows Hello
og andre til sikkert at oprette og gemme krypterede nøgler og til at
bekræfte, at operativsystemet og firmware på din enhed er, som de skal være,
og ikke er blevet ændret.

Det er typisk en separat chip på systemkortet, selvom TPM 2.0-standarden
tillader producenter som Intel eller AMD at opbygge TPM-funktionaliteten i
deres chipsæt i stedet for at kræve en separat chip.

TPM har eksisteret i mere end 20 år og har været en del af pc'er siden
omkring 2005. I 2016 blev TPM-version 2.0 – den nuværende version i
skrivende stund – standard i nye pc'er.