[Pc-listen] Jaws talen

Brian Olesen brian at blindkom.dk
Ons Maj 4 12:18:06 CEST 2022

Hejsa Clemme

Det er jo et ret ”flydende” spørgsmål. 😊

Altså det beror dels på, hvilken talesyntese du vælger og så lidt forskellige indstillinger i Jaws.

Hvis nu en af mine våde drømme gik i opfyldelse, så skulle man kunne hente eller købe Googles assistent-stemme. Men den sælger de desværre ikke.

Så i Danmark har vi derfor valget mellem de gratis Vocaliser stemmer som man kan hente til Jaws og Mette og Rasmus fra Infovox nå nej Acapella og så Mikroværkstedets Carsten.

Der er muligvis flere jeg ikke kender til. Er ikke sikker på, at man længere kan købe Ivona stemmerne, som også lyder fremragende især til læsning af bøger og lignende.

Især Mads har jeg altid været fan af.

I Jaws har du en række muligheder for at optimere oplæsningen. F.eks. om talen skal generere tegnsætning eller om Jaws skal stå for det osv.

Det samme med tal. Der kan Jaws også en del forskelligt.

Kig selv i Indstillingcenter.

Husk at trykke ctrl skift for standardindstillinger, så dine ændringer kommer til at gælde for alle programmer.

Mvh. Brian