[Pc-listen] genvej forsvinder

René H. Nielsen rhn at rhn.dk
Ons Okt 5 13:22:38 CEST 2022

Hej!

For det første er det ikke genvejen men genvejstasten der forsvinder, og så
kan man jo tænke: er det ikke det samme?

I Windows terminologi er en genvej et ikon som ligger på skrivebordet eller
i en mappe, og den behøver ikke, men kan godt, have en genvejstast.

Når man finder apps i startmenuen er der også tale om genveje som henviser
til en app.

Forskellen på genveje på skrivebordet og i startmenuen er så at dem på
skrivebordet er nemme at komme til at slette, mens dem i startmenuen er
noget vanskeligere at slippe af med.

En genvejstast kan så tildeles til en genvej på skrivebordet, eller til
genveje i startmenuen.

Vi har så oplevet at nogle genvejstaster forsvandt ved opdateringer til
Windows og Office, og det er så det Google også gør nu.

For det andet er Brians trick genialt fordi det er en genvej han selv laver,
og derfor bliver den ikke påvirket af opdateringer. Eneste ulempe er så at
den er ret let at komme til at slette.

Men det gør vi noget ved, for vi skal alligevel lige ind i egenskaber for
den nye genvej.

Når den er oprettet som Brian har beskrevet, så stå på den og tryk Alt+Enter
(venstre alt) for at komme ind i egenskaber.

Tab til genvejstast og skriv det bogstav du vil bruge sammen med ctrl+alt,
eller højre alt alene fordi den giver det samme som ctrl+alt.

Tab så til ”Kør” og vælg maksimeret. Det gør vi fordi skærmlæsere fungerer
bedst hvis programmer er maksimeret.

Tab til anvend og tryk mellemrum.

Tab til fanebladet hvor der siges genvej” og gå pil til venstre.
Ctrl+skift+tab er måske hurtigere for den skifter til fanebladet til venstre
for det man står på.

Tab så til skrivebeskyttet og marker den med mellemrum.

Slut af med ok.

Nu får du så at vide at det kræver administratorrettigheder, så du vælger
fortsæt.

Og så får du at vide at du ikke kan ændre det, og svarer ok. Det skyldes at
du lige har skrivebeskyttet den, og du afslutter så dialogboksen med alt+f4.

Værsgo! Nu har du en genvej med en genvejstast, som du ikke så let kommer
til at slette.

Hvis du prøver, kommer der en dialogboks frem som spørger om du vil, og så
får du mulighed for at tænke dig om en gang til og vælge annuller.

Mvh. René H. Nielsen

--

Mvh. René H. Nielsen – R H N – Ved Hvad Der Virker

Agerkrogen 2, DK,4270 Høng, Tlf: +4523319889, E-mail <mailto:rhn at rhn.dk> ,
Linkedin <http://dk.linkedin.com/in/reneherlufnielsen/>

 <http://www.twitter.com/renehnielsen> Twitter,
<http://www.facebook.com/rhndk> Facebook site Skype