[Pc-listen] Spørgsmålene der aldrig er blevet stillet om NVDA

Brian hovmand Olesen brian at blindkom.dk
Søn Mar 12 23:03:24 CET 2023

Hejsa

Hvad er det egentlig der gør, at mange af os afholder os fra at bruge NVDA som vores førstevalg af skærmlæser.

Jeg vil her prøve at beskrive, hvad det er, som får mig til at holde ved Jaws og ikke bare skifte over til at bruge NVDA på fuld tid.

Mange år med Jaws-markøren og touch-markøren. Når et program ikke er fuldt tilgængeligt er man ofte nødt til at alliere sig med en af skærmlæserens faciliteter til at læse ting, der gemmer sig lidt for os. 😊

Her arbejder NVDA helt anderledes og denne betydeligt anden måde at navigere på kræver en del tilvænning. Objektnavigation og< teksttilstand er bare 2 af mange nye begreber man skal have fat i, for overhovedet at forstå NVDA’s måde at forholde sig til skærmen på. Men fordi noget er nyt og til tider svært skal man da ikke bare opgive. Andre ting som de mange genvejstaster, der ligger på rygmarven og som i mange tilfælde enten ikke findes, eller gøres på en helt anden måde står også lidt i vejen for, at man bare kan skifte uden videre. Men jeg har valgt at tage handsken op, Så nu skal der sgu leges og udforskes lidt og så må jeg jo se, om den halvgamle hjerne kan følge med til det 😊

Men NVDA fortjener virkelig noget kærlighed og interesse, for det er en super fed skærmlæser, som på flere områder udmanøvrer alt andet på markedet. Blot det, at der er et kæmpe samfund bag NVDA af udviklere, som laver små og store tilføjelser der sætter skærmlæseren i stand til at gøre alt muligt, lige fra en der får NVDA til at opføre sig som Jaws mht. systembakken insert F11, til dybt komplicerede ting, som en smart tilføjelse som kaldes øjeblikkelig oversætter der med få tastetryk kan oversætte den markerede tekst til et andet sprog ved hjælp af *Googles oversætter.

Det er egentlig kun kreativiteten der sætter grænsen for, hvad man kan lave af tilføjelser til NVDA, da den benytter det populære programmeringssprog Python 3.

Det er kun ganske få der virkelig formår at lave gode scripts til Jaws og det at mangfoldigheden blandt NVDA-brugere er meget meget større bevirker også, at det store fællesskab der findes af almindelige brugere og lidt mere øvede brugere har det mål til fælles, at kunne bruge computeren til alle mulige praktiske og ikke mindst sjove formål. F.eks. er dette lille oversætterværktøj jeg før nævnte opstået på baggrund af et behov blandt computerspillere på tværs af landegrænser og sprogbarrierer der gerne ville kunne kommunikere med hinanden mens de spillede og så vupti, så fandt nogen på at gøre det muligt på en let og intuitiv måde, ved at spillerne bare skal markere den tekst de har modtaget i et chatvindue bede oversætteren om at oversætte det og enten læse eller sende teksten til den anden spiller. Let, lige til og super praktisk i mange sammenhænge.

Så vi kommer ikke uden om NVDA, hvis vi gerne vil udvide vore muligheder for kommunikation med andremennesker i denne forunderlige verden.

Kig på nvda.dk og hvis du kan og har mod på det, så tilbyd din hjælp f.eks. med oversættelse af tilføjelsesprogrammer, eller som de på mere moderne dansk kan kaldes add-ons.