[Pc-listen] Windows 11 opgradering skal - skal ikke.

Brian hovmand Olesen brian at blindkom.dk
Søn Mar 26 00:49:05 CET 2023

Hejsa

Så skulle det prøves. Normalt er mit råd til alle og den praksis jeg også
selv altid har fulgt at geninstallere Windows helt fra bunden, når der
kommer en ny version på gaden.

Men jeg er så privilegeret, at have ret mange maskiner stående og især Dell,
som også er dem vi får fra institut fra Syn og hørelse i Nordjylland mener
jeg er af super høj standard. Netop sådan en Dell Optiplex som for nylig fik
opgraderingsmuligheden til Windows 11 under Windows Update har jeg netop
opgraderet.

Jeg må sige, at jeg havde store forventninger til at det skulle mislykkes.
Jeg har tonsvis af forskellige programmer installeret på denne maskine både
helt traditionelle ting som Microsoft Office og diverse browsere, men også
speciel musiksoftware og diverse udviklermiljøer osv.

Her udover en masse små tools Notepad plus plus og en masse andre værktøjer
fra øst og vest.

Derfor må jeg sige, at jeg forventede, at enten går dette her galt, eller så
virker halvdelen af mine ting bare ikke.

Men lad os hoppe direkte til konklusionen med det samme.

Det er simpelthen bare for fedt.

Det hele virker fuldstændig som det skal. OK jeg har ikke været alle de
mange hundrede programmer igennem der er installeret på maskinen, men alle
dem jeg har startet og været rundt i fungerer 100% som før.

Der er vel også en grund til, at der er gået næsten et år fra Windows 11
blev frigivet og til at Dell kunne sige 100 % god for, at nu kan man trykt
opgradere.

Sådan foregår det.

På et tidspunkt hvis du har en nyere computer får du mulighed for at
opgradere gratis til Windows 11, når producenten har sagt god for det.

Så klikker du download og installer og nu hentes Windows 11 så ned.

Der kan være nogle bomb på vejen, da flere maskiner faktisk ikke kan
opgraderes fordi en systempartition er fyldt op med snask som producenterne
har installeret. Det er der dog råd for, men det hører ikke til i denne
gennemgang.

Så hentes og installeres Windows 11 og det kan sagtens tage en god halv
times tid eller mere.

Nu kommer det store øjeblik så, hvor maskinen skal genstartes og her skal du
virkelig væbne dig med tålmodighed.

Der går mindst og sikkert mere end 10 minutter og pludselig hvad så. Jo så
starter din maskine med lige at sige et øjeblik. Så starter den op
fuldstændig som du kender det med dit skrivebord intakt og alle dine
indstillinger lige så, med meget få undtagelser.

Det var virkelig et spændende øjeblik for mig, at vælge genstart nu og så
læne mig tilbage og bare vente.

Og den genstart tager også god tid og man skal holde fingrene væk fra
tastaturet og bare lade Windows gøre sin ting, til den lige pludselig melder
alt klart efter nogle minutter.

Jeg vil bare sige, at det virkelig var en wow-oplevelse og for første gang
nogen sinde har jeg haft oplevelsen af, at Microsoft i samspil med Dell har
lavet en opgradering der rent faktisk fungerer og er grundigt gennemtestet.

Håber I kunne bruge dette til noget.