[Pc-listen] Positivt nyt fra NVDA

Thomas Byskov Dalgaard tbdlist at coolfortheblind.dk
Lør Feb 3 23:59:24 CET 2024

Hej Brian!

Jeg tror der her må og skal ske et paradigmeskifte hvis vi skal følge med tiden og udviklingen. Jeg forstår til fulde dit synspunkt, men jeg er bange for at det var noget man blev lullet i søvn med, da blinde gik fra DOS til Windows. Mit største problem da jeg var fuldtids Windowsbruger var, at jeg reelt ikke kunne bistå en seende, fordi jeg ikke havde nogen visuel forståelse af, hvordan et vindue var opbygget. Det betød megen gætværk og tålmod fra begge parters side. Jeg ville bedre kunne klare opgaven i dag hvis objekt navigation havde været en reel ting den gang. Men det er en svær nød at knække. Det indrømmer jeg blankt.
Det er (efter min opfattelse) blevet så væsentligt på computerne at man forstår denne hierarkiske opbygning hvis man vil forstå hvordan et program er opbygget. Her synes jeg som nævnt at NVDA rammer bedre end JAWS. Jeg savner lidt noget bedre dokumentation omkring deres cursore både pædagogisk og teknisk.
Resultatet er, at jeg efter mange forsøg har opgivet touch-markørens navigation vha. mit tastatur, fordi jeg kastes ind og ud af diverse grupper uden nogen form for overblik.

Jeg har ikke selv testet med Outlook og NVDA, men jeg håber da at objekt navigation fungerer som det skal, og at man som blind ikke kastes rundt, som jeg oplever at blive det med JAWS.
Jeg var også frustreret over objekt navigation, og jeg tror jeg holder meget af det fordi jeg tog mig tiden til at lære, hvordan strukturen er opbygget, hvilket jeg har gjort via Mac OS. Her kalder man ganske vist tingene noget andet, men principperne er faktisk de samme.
Jeg ser bare flere og flere steder hvor Jawsmarkøren ikke virker og hvor touchmmarkøren må overtage, og så begynder jeg at komme i vanskeligheder, fordi jeg ikke har fundet løsningen på, hvordan jeg bevæger mig rundt, når det virkelig gælder.
Men jeg skal have leget mere med den, og måske skal der graves i dokumentationen til såvel NVDA som JAWS, så jeg kan blive mere opdateret. Det er jo ikke så ofte man bruger disse funktioner, men de kan virkelig være uundværlige.

Mange hilsener Thomas