[Pc-listen] Anbefaling af Remote Incident Manager til fjernsupport, marts 2025

Anders Boholdt-Petersen anders at boholdt-petersen.dk
Lør Mar 1 18:36:04 CET 2025


Hej alle her på Pc-Listen

 

Jeg er netop stødt på programmet Remote Incident Manager - direkte link:
https://pneumasolutions.com/products/rim/.

 

Programmet benyttes til at yde fjernsupport til andre brugere af Windows og
MAC. Når du yder fjernsupport, er programmet fuldt ud tilgængeligt for
brugere af skærmlæsere, og du kan endda yde fjernsupport til brugere, som
der ikke i forvejen har en skærmlæser installeret. Dette skyldes, at
programmet installerer et plugin til skærmlæseren NVDA, så der kan
kommunikeres via denne skærmlæser, når personen i den anden ende ikke selv
har en skærmlæser installeret.

 

Benytter du skærmlæseren JAWS, er der også fuldt ud support. Det samme
gælder ved brug af skærmlæseren Narrator, i hvert fald hvad angår det, som
jeg lige har testet.

 

Via Remote Incident Manager kan du, kort fortalt:

1. Yde fjernsupport på computere, hvor der ikke er installeret en skærmlæser
i forvejen

2. Logge af Windows via Luk-menuen, og herefter logge på som en anden
bruger. Imens, at du er ude på selve logon-skærmen i Windows, har du stadig
output fra skærmlæseren, om det så er JAWS, NVDA, eller Narrator

3. Kopiere filer fra din egen computer, og til den computer, hvor du yder
fjernsupport

4. Genstarte den computer hvorpå, at du yder fjernsupport. Når genstarten er
fuldført, starter Remote Incident Manager op automatisk, og genetablerer
fjernsupporten

5. Via enterprise-abonnementet, som jeg dog ikke har, kan du yde
fjernsupport på uovervågede computere, hvor der ikke skal sidde en person i
den anden ende og skrive en kode for at få fjernsupporten i gang. Det kan
være servere og lignende

6. Undervejs imens, at fjernsupporten er i gang, kan du oprette en samtale,
hvor du kan kommunikere med personen i den anden ende, så der ikke skal være
en telefonforbindelse kørende

7. I den gratis version har du 30 minutters fjernsupport om dagen, hvor du
kan yde hjælp til andre. Der er forskellige priser alt efter hvad du ønsker,
og du kan også købe dig til forskellige kortere perioder, hvor du kan yde
fjernsupport i et længere tidsrum, for eksempel en uge.

---

Fordelen ved Remote Incident Manager overstiger helt klart andre forsøg på
sådanne produkter, som JAWS Tandem, eller NVDA Remote Access.

 

Med JAWS Tandem kørende kan du for eksempel ikke logge af Windows, og skifte
til en anden bruger, og du kan heller ikke kopiere filer fra din egen
computer, og til den computer, hvor du yder fjernsupport. Du kan heller ikke
sige ja til at afvikle programmer, hvis Windows Brugerkontokontrol kommer op
- her skal personen i den anden ende gøre dette for, at JAWS Tandem
fortsætter. Temmelig upraktisk!

 

Med JAWS Tandem kan du heller ikke genstarte computeren hvorpå, at du yder
fjernsupport uden, at du skal bede personen i den anden ende om at aktivere
JAWS Tandem igen.

 

Jeg har kun ganske få erfaringer med NVDA Remote Access. Jeg synes, at denne
løsning virker upraktisk at sætte op.

 

Så giv Remote Incident Manager et kik.

 

Lad mig endelig høre andres erfaringer med Remote Incident Manager. Jeg er
først blevet bekendt med programmet i går.

 

Rigtig god aften.

 

Mvh Anders

-------------- næste del --------------
En HTML-vedhæftning blev fjernet...
URL: <http://blindkom.dk/pipermail/pc-listen_blindkom.dk/attachments/20250301/fb1ed37a/attachment.htm>


Mere information om maillisten Pc-listen.