[Politik] INGER STØJBERG I HAR IKKE HØRT DET SIDSTE FRA MIG

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Ons Dec 22 08:39:50 CET 2021

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Inger Støjberg: I har ikke hørt det sidste til mig

Den tidligere udlændinge- og integrationsminister er nu også forhenværende
medlem af Folketinget.

Inger Støjberg forlader folketingssalen efter, at et flertal har erklæret
hende for uværdig under afstemning i Folketingssalen. (Foto: Mads Claus
Rasmussen © Ritzau Scanpix)

LÆS

/www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sidste-til-m
ig

Inger Støjberg er ikke længere medlem af Folketinget.

I godt fire timer sad hun på en af de bageste stole i Folketingssalen og
hørte sine kolleger debattere, hvorvidt hun var værdig til at sidde netop
dér.

Så var det pludselig forbi. Med et tryk på en knap fra et flertal i
Folketinget, måtte hun pakke resterne af en Coca-Cola Zero ned i sin taske,
tage den og en stak papirer på armen, og så forlod hun Folketingssalen.

Jeg tror ikke, at I skal regne med, at det allersidste er sagt fra min side.

FORHENVÆRENDE FOLKETINGSMEDLEM OG TIDLIGERE UDLÆNDINGE- OG
INTEGRATIONSMINISTER INGER STØJBERG

Hun er blevet vurderet uværdig til at være folketingsmedlem af sine
kolleger, og kun folketingsmedlemmer må befinde sig i Folketingssalen.

På vej ud hævede hun hånden i et vink med et bedrøvet, sammenbidt smil og
lidt mere farve i kinderne end vanligt.

- Det kommer ikke som en overraskelse. Jeg har jo haft et par dage til at
vænne mig til det, lyder det fra dagens helt store hovedperson, der lige
skulle bruge et par minutter på at sunde sig, før hun stillede sig op foran
hoben af mikrofoner og kameraer.

Dommen på 60 dages ubetinget fængsel fra Rigsretten faldt i sidste uge, og
efterfølgende har parti efter parti gjort deres stilling op.

DET ER STØJBERG DØMT FOR

Rigsretten beskrev i sin afgørelse, at Støjberg brød
Ministeransvarlighedsloven med forsæt - altså med vilje, da hun var
ansvarlig for, at Udlændingestyrelsen i perioden den 10. februar til den 18.
marts 2016 iværksatte og fastholdt en ulovlig ordning, der gjorde, at flere
gifte eller sammenlevende asylpar, hvor den ene i forholdet var mellem 15 og
17 år, blev adskilt – uden undtagelser.

Ifølge Rigsretten var den ordning i strid med
menneskerettighedskonventionen, og i strid med almindelige
forvaltningsretlige grundsætninger om saglig forvaltning, proportionalitet
og sagsoplysning

- Men jeg vil sige, at jeg vil hellere stemmes ud af mine kolleger her i
Folketinget, fordi jeg har forsøgt at beskytte nogle piger, som er kommet
hertil med nogle ældre mænd - som barnebrude - end jeg vil stemmes ud af den
danske befolkning, fordi jeg havde vendt det blinde øje til, siger Inger
Støjberg.

'Vi er naive i Danmark'

Ved sidste folketingsvalg var Inger Støjberg den politiker, som fik det
fjerdestørste antal personlige stemmer, nemlig 28.420.

Hendes politiske karriere på Christiansborg går 20 år tilbage, og hun har
både været politisk ordfører for Venstre, beskæftigelsesminister og som
måske de fleste for alvor lærte hende at kende: udlændinge- og
integrationsminister.

Men politik er ikke nødvendigvis et overstået kapitel for Inger Støjberg nu.

- Jeg tror ikke, at I skal regne med, at det allersidste er sagt fra min
side, siger hun.

- Jeg mener stadig, at der er rigtig meget at kæmpe for. De danske værdier
er under et gevaldigt pres. Jeg mener, at vi er naive i Danmark, og at det
er uhyre vigtigt at stå fast på danske værdier.

Presseopbuddet var stort, da Inger Støjberg forlod Folketingssalen efter
afstemningen om hendes værdighed. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau
Scanpix)

Inger Støjberg er en politiker, der - selvom hun i den grad kan dele vandene
og skabe debat - som få andre har formået at samle en skare af yderst
dedikerede og loyale følgere.

Især på sociale medier er hendes rækkevidde i en liga for sig, og det har
hun kunnet mærke i den seneste tid.

- Noget, der ligger mig rigtig meget på sinde, er at sige tusind tak. Først
og fremmest til de tusindvis af danskere, der har støttet mig, siger Inger
Støjberg.

- Der er mange, der har kæmpet skulder ved skulder med mig - også her i
Folketinget. Man må sige, at især Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige i den
grad har kæmpet sammen med mig i den her sag. Der er også en række af mine
tidligere kolleger i Venstre, der har kæmpet bravt.

En moralsk forpligtelse

Selvom ni folketingsmedlemmer fra Inger Støjbergs tidligere parti stemte
imod at rejse rigsretssagen mod hende, var det et enigt Venstre, der i dag
vurderede, at Inger Støjberg ikke både kan afsone 60 dages ubetinget fængsel
og være medlem af Folketinget.

Lars Løkke Rasmussen, der var statsminister, mens Inger Støjberg var
udlændinge- og integrationsminister, nåede frem til samme konklusion.

Kun Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige stemte for, at Inger Støjberg fortsat
var værdig til at sidde i Folketinget.

Men efter at have fået frataget sit politiske mandat og at være blevet dømt
skyldig i bevidst at bryde loven af 25 ud af de 26 dommere i Rigsretten i
den kun anden rigsretssag i 100 år, fortryder Inger Støjberg intet.

Når først jeg har udstået min straf, så kan jeg vende tilbage.

FORHENVÆRENDE FOLKETINGSMEDLEM OG UDLÆNDINGE- OG INTEGRATIONSMINISTER INGER
STØJBERG

- Man har en moralsk forpligtelse til at beskytte barnebrude, når de kommer
hertil. Det mener jeg, man har til hver en tid, og det håber jeg, at alle,
der havde været i min situation, ville have gjort, siger hun.

Hun gentager, som hun sagde det, da dommen faldt, at hun tager både den og
straffen til efterretning 'uden at bøje nakken'.

- Mit liv går videre, siger Inger Støjberg.

- Når først jeg har udstået min straf, så kan jeg vende tilbage - det kunne
også være hertil.

Med de ord smiler hun lumsk og kigger hen over hovedet på journalisterne og
fotograferne - ud i Vandrehallen på Christiansborg.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fpo
litik%2Finger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sidste-til-mig> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fpolit
ik%2Finger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sidste-til-mig&text=Inger%20St%C3%
B8jberg%3A%20I%20har%20ikke%20h%C3%B8rt%20det%20sidste%20til%20mig> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sidst
e-til-mig

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen>

INDLANDI DAG KL. 05:48

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen> Gymnasieelever og andre melder sig til at
hjælpe presset ældrepleje i julen

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej>

UDLANDI DAG KL. 05:21

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej> Eksplosiv smittestigning i Europa bekymrer
WHO: 'Endnu en storm er på vej'

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk>

INDLANDI DAG KL. 05:40

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk> Fik benet amputeret efter ildkamp:
Genoptræning af formodet pirat kan blive dansk ansvar

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-doede-henover-julen>

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-doede-henover-julen>

SPORTI DAG KL. 05:49

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-doede-henover-julen> Smitten stiger, kampe bliver udsat, og flere
ligaer ligger døde henover julen

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget>

INDLANDI GÅR KL. 21:09

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget> LA-politiker kom til at afgive
[...]

POLITIKI GÅR KL. 16:57

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sids
te-til-mig> Inger Støjberg: I har ikke hørt det sidste til mig

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyrkerne-spinker-og-sparer-mens-valutaen-r
utsjer-op-og-ned-alt-er-blevet-dyrere>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyrkerne-spinker-og-sparer-mens-valutaen-r
utsjer-op-og-ned-alt-er-blevet-dyrere>

UDLANDI GÅR KL. 20:44

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyrkerne-spinker-og-sparer-mens-valutaen-r
utsjer-op-og-ned-alt-er-blevet-dyrere> Tyrkerne spinker og sparer, mens
valutaen rutsjer op og ned: ’Alt er blevet dyrere’

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/ole-hansen-kan-se-frem-til-juleaften-indl
agt-med-corona-jeg-regner-med-jeg-slipper>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/ole-hansen-kan-se-frem-til-juleaften-indl
agt-med-corona-jeg-regner-med-jeg-slipper>

INDLANDI GÅR KL. 20:45

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/ole-hansen-kan-se-frem-til-juleaften-indl
agt-med-corona-jeg-regner-med-jeg-slipper> Ole Hansen kan se frem til
juleaften indlagt med corona: 'Jeg regner med, at jeg slipper igennem det'

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/70-millioner-aar-gammelt-aeg-gemmer-p
aa-ekstremt-velbevaret-dinosaur-foster>

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/70-millioner-aar-gammelt-aeg-gemmer-p
aa-ekstremt-velbevaret-dinosaur-foster>

NATURI GÅR KL. 18:23

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/70-millioner-aar-gammelt-aeg-gemmer-p
aa-ekstremt-velbevaret-dinosaur-foster> 70 millioner år gammelt æg gemmer på
ekstremt velbevaret dinosaur-foster

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>