[Politik] 100 millioner kroner uddeles i kommunal partistøtte: Ingen fører kontrol | Indland | DR.DK

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Man Jan 3 10:50:58 CET 2022

Hej.

Man kan godt undres over, at der ikke bliver ført kontrol med det her,

men det har vi jo set inden for de sidste mange år,

at der heller ikke er blevet gjort i mange andre ting.

MvH.

Hans Mikkelsen.

100 millioner kroner uddeles i kommunal partistøtte: Ingen fører kontrol |
Indland | DR.DK

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

100 millioner kroner uddeles i kommunal partistøtte: Ingen fører kontrol

Muligt misbrug af partistøtte i to aktuelle sager kalder på indførelsen af
kontrol, vurderer ekspert.

Afspil video

2 MINUTTER

AF

 <mailto:jnho at dr.dk> Jens Holm

 <mailto:sipa at dr.dk> Sine Pam

 <mailto:lllo at dr.dk> Louise Pilegaard

 <mailto:jthj at dr.dk> Thomas Klose Jensen

I DAG KL. 05:52

I Syddjurs Kommune glæder Det Konservative Folkeparti sig over at være gået
fra at være én mand i byrådssalen til fem mandater.

Valget betyder ikke kun flere kollegaer, men også flere partistøttekroner i
pengekassen.

- Vi er gået fra at have 7.000 kroner til knap 31.000 kroner i årlig
partistøtte, forklarer Tommy Bøgehøj, byrådsmedlem for Det Konservative
Folkeparti i Syddjurs Kommune.

I alt er det omkring 100 millioner kroner, der over de fire år,
byrådsperioden varer, kan uddeles i partistøtte efter kommunalvalget. Dertil
kommer knap 57 millioner kroner, der kan fordeles til partierne, der modtog
stemmer til regionsrådsvalget. Det viser en gennemgang, som DR har
foretaget.

REGLERNE FOR KOMMUNAL PARTISTØTTE

Hvert år kan partierne søge om partistøtte til politisk arbejde.

Det er antallet af stemmer, partiet har modtaget ved seneste kommunal- eller
regionsrådsvalg, der afgør, hvor mange penge, der kan ansøges om.

I år er taksten 7,75 kr per stemme ved kommunalvalget, mens den er på 4,75
per stemme ved regionsrådsvalget. Det er kun partier og lister, der har
modtaget mere end 100 stemmer (dog 500 stemmer i Københavns Kommune, der kan
ansøge om partistøtte.

På tro og love erklærer partierne ved ansøgningen, hvilke udgifter partiet
forventer at have til politisk arbejde i det år, hvor partistøtten bliver
ansøgt.

Derudover skal partierne også skrive, om alle pengene fra sidste ansøgning
er blevet brugt. Ubrugte beløb skal modregnes.

Der stilles ingen dokumentationskrav om, at oplysningerne er rigtige.
Derudover har kommunerne og regionerne ingen pligt til at føre tilsyn med,
at reglerne bliver overholdt.

Partistøtteloven fastsætter, at urigtige erklæringer kan straffes med bøde
eller fængsel på op til fire måneder.

Kilde:  <https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/973> Partistøtteloven.

Med modtagelsen af den offentlige partistøtte følger også en række krav for,
hvordan pengene må bruges.

Eksempelvis skal Det Konservative Folkeparti i Syddjurs Kommune bruge alle
31.000 kroner på politisk arbejde i nøjagtig det år, hvor de ansøger om
pengene - partistøtteloven fastsætter nemlig, at pengene ikke må spares op
år efter år for derefter at blive fyret af på én gang til næste
kommunalvalg.

Men det er dog en regel, som Det Konservative Folkeparti ikke overholder,
fortæller Tommy Bøgehøj.

Jeg ved godt - og jeg vidste også godt - at vi ikke må bruge pengene på den
måde, men jeg siger bare, at det er det, der sker rundt omkring. Og så kan
du sige, at det må man ikke, men det sker i alle politiske partier

TOMMY BØGEHØJ, BYRÅDSMEDLEM FOR DET KONSERVATIVE FOLKEPARTI I SYDDJURS
KOMMUNE

- Vi sparer dem op. Nu vil vi fremadrettet få godt 31.000 kr. om året, og
der vil 90 procent af de penge blive lagt i kassen frem til næste valgkamp.
Så de penge ligger klar til at gå ud og føre valgkamp, forklarer han.

Hvad nu, Tommy, hvis jeg fortæller dig, at det må man faktisk ikke?

- Ja, jeg ved godt, at der er de regler, men der er jo ingen afkrævning på
afregning af det.

Det vil sige, at selvom I godt er bevidste om, at I faktisk skal bruge de
31.000 kr. i indeværende år, så vælger I alligevel at spare dem op til næste
valg?

- Ja. Du kan jo sige, at vi udøver nogle aktiviteter og indkøber noget
kampagnemateriale hjem og laver flyers og laver forskellige ting, men det er
jo ikke sikkert, at vi lige får brugt pengene i løbet af året, og så ligger
de over til næste år, forklarer han.

Og hvad tænker du nu, hvor jeg fortæller dig, at I ikke må gøre det. Er det
noget, I kommer til at ændre?

[...]

"Det er helt klart ulovligt"

Ifølge kommunalforsker Roger Buch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
er Tommy Bøgehøjs udtalelser overraskende.

Man må jo rose ham for hans ærlighed, men til gengæld må man sige, at det,
han beskriver, det er helt klart ulovligt. Pengene skal bruges år for år,
men der er ingen kontrol af, hvorvidt partierne rent faktisk gør det.

ROGER BUCH, KOMMUNALFORSKER VED DANMARKS MEDIE- OG JOURNALISTHØJSKOLE

- Man må jo rose ham for hans ærlighed, men til gengæld må man sige, at det,
han beskriver, det er helt klart ulovligt. Pengene skal bruges år for år,
men der er ingen kontrol af, hvorvidt partierne rent faktisk gør det, siger
Roger Buch.

Partierne og listerne, der stiller op til kommunal- og regionalvalget og
hvert år kan ansøge om de offentlige støttemidler, skriver under på en tro-
og loveerklæring om, at de overholder partistøtteloven, der fastsætter,
hvordan pengene skal bruges.

Men hvorvidt reglerne bliver overholdt i virkeligheden, er der til gengæld
ingen former for kontrol med, forklarer kommunalforskeren.

- Det er derfor, at man kan have et ulovligt system kørende, som der bliver
beskrevet her fra den lokale formand, siger Roger Buch.

Udover eksemplet fra Syddjurs er Dansk Folkeparti i Aarhus Kommune lige nu
under efterforskning af Østjyllands Politi for muligt misbrug af
partistøtte. Og sagen fra Aarhus Kommune er den eneste kendte af sin slags,
mener Roger Buch:

- Vi kommer aldrig til at opdage dem, fordi vi har et system, hvor der ikke
er kontrolmuligheder overhovedet. Det er kun, hvis der enten ved en fejl
eller åbenlys tilståelse kommer oplysninger frem, der gør, at politiet eller
andre myndigheder går ind i sagen.

Kommunalforskeren kalder det nuværende system håbløst, og han mener, at de
aktuelle sager tydeliggør, at der bør indføres kontroller med partistøtten.

- Rigsrevisionen er en helt åbenlys aktør, der kunne gøre det. At
rigsrevisionen en gang imellem gik på uanmeldt besøg og kulegravede de
lokale partiforeningers regnskaber, men så sandelig også deres
landsorganisationers regnskaber, siger Roger Buch.

I Syddjurs Kommune mener byrådsmedlem Tommy Bøgehøj, at partistøtten helt
bør afskaffes.

- Man burde afskaffe den her form for partistøtte. Jeg mener ikke, at det er
en statsopgave at sikre de politiske partiers overlevelse, siger Tommy
Bøgehøj.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/100-millioner-kroner-uddeles-i-kommunal-pa
rtistoette-ingen-foerer-kontrol