[Politik] df - ro

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Tir Jan 25 21:20:51 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Planen var at skabe ro - men uroen fortsætter i Dansk Folkeparti efter
første gruppemøde

Som ny formand skulle Morten Messerschmidt forsøge at skabe ro i
Folketingsgruppen blandt kritikere, men i stedet flød nye spydige
kommentarer.

Morten Messerschmidt ville skabe ro på sit første gruppemøde. Men i stedet
flød kritikken inden mødet.

LÆS OP

ORDBOG

TEKST

AF

 <mailto:lito at dr.dk> Line Rønn Tofte

 <mailto:awe at dr.dk> Anja Westphal

 <mailto:rabc at dr.dk> Rasmus Bøttcher Christensen

I DAG KL. 18:20

https://www.dr.dk/nyheder/politik/planen-var-skabe-ro-men-uroen-fortsaetter-
i-dansk-folkeparti-efter-foerste

Efter en lang og beskidt formandsvalgkamp er der stadig uro i Dansk
Folkeparti.

For på vej ind til første gruppemøde i partiet, efter
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/morten-messerschmidt-er-valgt-som-ny-form
and-dansk-folkeparti> Morten Messerschmidt
<http://www.dr.dk/nyheder/politik/morten-messerschmidt-er-valgt-som-ny-forma
nd-dansk-folkeparti> blev valgt, flød det med spydige kommentarer fra
kritikerne af den nye formand.

DF-profilen Marie Krarup frygter ligefrem for partiets overlevelse. Det
bekræftede hun på vej ind.

Er du bange for, at partiet går i opløsning?

- Ja, sagde hun.

Flere i Dansk Folkeparti har både før og efter valget luftet, at
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/valget-af-messerschmidt-faar-ikke-kritike
re-til-holde-mund-og-flere-overvejer-nu> de overvejer deres fremtid i
partiet med Morten Messerschmidt som leder.

Og da blot seks ud af de 16 folketingsmedlemmer har meldt ud, at de stemte
på ham, havde det første gruppemøde derfor også til formål at skabe ro og
opbakning fra folketingsgruppen, sagde den nye formand, der var langt mere
optimistisk.

- Jeg mener ikke, det er ved at gå op i limningen. Vi har lige fået knap
2.000 nye medlemmer - det er jo udtryk for en vis begejstning. Så er det min
opgave at sørge for, at den begejstring også er inde i gruppelokalet, lød
det fra Morten Messerschmidt.

Pia Kjærsgaard er en 'meget stor del af problemet'

Men modsat ønsket om ro rettede både tidligere formand Kristian Thulesen
Dahl og Marie Krarup skarp kritik mod partistifter og ex-ex-formand Pia
Kjærsgaard.

Pia Kjærsgaard skaber ballade ved at gå i medierne med intern kritik, mener
Marie Krarup, som har meldt ud, at hun overvejer at forlade partiet.

- Jeg kan ikke leve med, at en tidligere formand, Pia Kjærsgaard, sidder i
den danske verdenspresse og taler grimt om mig og andre, sagde hun.

- Hun er en meget, meget stor del af problemet.

Også Pia Kjærsgaard efterfølger på formandsposten, Kristian Thulesen Dahl,
fik luftet, at Pia Kjærsgaard har gjort det svært for ham i hans tid som
formand.

Har du følt dig undergravet af Pia Kjærsgaard som formand?

- Undergravet... definér undergravet?, sagde han og fortsatte:

- Der er ingen tvivl om, at Pia har haft sine egen dagsordener og har ønsket
at styre noget mere, end hun skulle som ex-formand, siger han og slår fast,
at han ikke mener, hverken han selv eller Pia Kjærsgaard skal være en del af
ledelsen fremover.

Vil ikke sætte navne på ny ledelse

Men hvilken fremtid Pia Kjærsgaard skal have under Morten Messerschmidts
formandsskab, vil Morten Messerschmidt ikke ind på endnu.

- Jeg ser Pia Kjærsgaard som en central del af folketingsgruppen, lød det.

Faktisk ville han slet ikke udtale sig om, hvilke tanker han gør sig om,
hvem der skal bestride hvilke poster.

- Jeg har en masse ønsker, men jeg vil gerne lytte til de 15 andre, sagde
han om folketingsgruppen.

Særligt problematisk har det været for kritikerne af Morten Messerschmidt,
at hans projekt har lagt op til, at Peter Kofod, der er valgt til
Europa-Parlamentet, skal være partiets næstformand.

Jeg kan ikke leve med, at en tidligere formand, Pia Kjærsgaard, sidder i den
danske verdenspresse og taler grimt om mig og andre. Hun er en meget, meget
stor del af problemet.

MARIE KRARUP, INTEGRATIONSORDFØRER DF

Det kan man kun, ifølge partiets vedtægter, hvis man er medlem af
Folketinget.

Men spændingen - eller balladen - om de nye poster må holdes tilbage lidt
endnu.

- Jeg kommer ikke til at lægge kabale for, hvordan en gruppeledelse skal se
ud, sagde Morten Messerschmidt.

Partiets ordførerskaber vil han heller ikke endnu tage stilling til - på
trods af at flere i folketingsgruppen har meldt ud, hvad vi vil.

Kristian Thulesen Dahl har sagt, at
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/hvem-skal-vaere-dfs-nye-ledelse-og-ordfoe
rere-efter-formandsvalget-det-moedes> han gerne ser sig selv i en rolle med
økonomi, Bent Bøgsted forventer at fortsætte som beskæftigelsesordfører, og
nuværende
<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/df-gruppeformand-peter-skaarup-vil-gerne-
fortsaette-paa-posten> gruppeformand Peter Skaarup vil gerne fortsætte på
posten.

DANSK FOLKEPARTIS GRUPPELEDELSE

Indtil formandsskiftet har gruppeledelsen bestået af:

Peter Skaarup – gruppeformand

Kristian Thulesen Dahl - politisk ordfører

Morten Messerschmidt – næstformand

Rene Christensen – gruppesekretær

Liselott Blixt

Henriksen stiller ikke op igen

En af dem, som dog ikke har et ønske om at indgå i et samarbejde med Morten
Messerschmidt, er hans rival til formandsvalget Martin Henriksen.

Tidligere folketingsmedlem Martin Henriksen vil ikke genopstille til
Folketinget for DF. Ved kommunalvalget i november blev han valgt ind i
byrådet i Stevns Kommune.

Han melder i stedet ud, at han ikke ønsker at genopstille til Folketinget
for Dansk Folkeparti ved næste valg.

- Så skal man også kunne forsvare sin formand i stort og småt. Jeg kan
simpelthen ikke se mig selv stå nede i de lokale byggemarkeder og stå og
forsvare Messerschmidts sager og ledelsesmetoder, siger han.

En melding, der ærgrer Morten Messerschmidt, der ellers har rakt ud.

- Det er jeg oprigtigt ked af, sagde han efter gruppemødet.

- Jeg sendte i går en invitation til at mødes.

Martin Henriksen er medlem af hovedbestyrelsen, og han har på nuværende
tidspunkt ikke tænkt sig at trække sig fra den post.

Begrænset begejstring

Efter gruppemødet lød der positive meldinger fra Morten Messerschmidt.

- Jeg ved godt, nogen sidder med nogle følelser. Det har jeg stor forståelse
for, sagde han.

- Som jeg hører det fra dem, der har taget ordet på mødet, så er alle med
på, at jeg nu har denne her opgave til at få samling på partiet og genskabt
den gode stemning.

Én ting var i hvert fald faldet på plads - kritik skal holdes internt, lød
det fra Marie Krarup.

Er der fuld opbakning til Messerschmidt?

- Der er en aftale om, at vi holder interne ting internt. Så I kan jo sende
mig en sms, hvis Pia (Kjærsgaard, red.) går i pressen, sagde hun.

Sundhedsordfører Liselott Blixts lydløse svar på spørgsmålet, om "der er
enighed i partiet nu?", var at slå ud med armene. Hun har tidligere luftet,
at hun vil overveje sin fremtid i partiet.

Og det er ikke på én dag, det lykkedes for Morten Messerschmidt at skabe den
ønskede begejstring, erkendte han.

- Enhver kan jo se, at der er nogle stridigheder mellem personer. Det, jeg
siger, er, at det ikke har sat sig ned igennem organisationen. Det er det,
der gør, at vi kan bilægge det her, for det handler mere om personer end om
politisk uenighed, sagde han.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fpo
litik%2Fplanen-var-skabe-ro-men-uroen-fortsaetter-i-dansk-folkeparti-efter-f
oerste> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fpolit
ik%2Fplanen-var-skabe-ro-men-uroen-fortsaetter-i-dansk-folkeparti-efter-foer
ste&text=Planen%20var%20at%20skabe%20ro%20-%20men%20uroen%20forts%C3%A6tter%
20i%20Dansk%20Folkeparti%20efter%20f%C3%B8rste%20gruppem%C3%B8de%20> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/politik/planen-var-skabe-ro-men-uroen-fortsaetter-
i-dansk-folkeparti-efter-foerste

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-alle-anbefalingerne-epidemikommissione
n-peger-paa-en-bred-genaabning>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-alle-anbefalingerne-epidemikommissione
n-peger-paa-en-bred-genaabning>

INDLANDI DAG KL. 17:33

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/se-alle-anbefalingerne-epidemikommissione
n-peger-paa-en-bred-genaabning> Se alle anbefalingerne: Epidemikommissionen
peger på en bred genåbning

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/magtfuld-3fer-saa-ingen-anden-udvej-det-er-
noget-af-det-vaerste-jeg-har-oplevet>

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/magtfuld-3fer-saa-ingen-anden-udvej-det-er-
noget-af-det-vaerste-jeg-har-oplevet>

PENGEI DAG KL. 13:01

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/magtfuld-3fer-saa-ingen-anden-udvej-det-er-
noget-af-det-vaerste-jeg-har-oplevet> Magtfuld 3F'er så ingen anden udvej:
'Det er noget af det værste, jeg har oplevet'

[...]

POLITIKI DAG KL. 18:20

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/planen-var-skabe-ro-men-uroen-fortsaetter
-i-dansk-folkeparti-efter-foerste> Planen var at skabe ro - men uroen
fortsætter i Dansk Folkeparti efter første gruppemøde

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/jeppe-kofod-danmark-bliver-brugt-som-brik-
i-et-modbydeligt-spil-i-mali>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/jeppe-kofod-danmark-bliver-brugt-som-brik-
i-et-modbydeligt-spil-i-mali>

UDLANDI DAG KL. 18:26

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/jeppe-kofod-danmark-bliver-brugt-som-brik-
i-et-modbydeligt-spil-i-mali> Jeppe Kofod: Danmark bliver brugt som brik i
'et modbydeligt spil' i Mali

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/tour-de-france-kan-koste-danske-lan
dmaend-dyrt-pynter-du-marken-forkert-ryger>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/tour-de-france-kan-koste-danske-lan
dmaend-dyrt-pynter-du-marken-forkert-ryger>

SYD- OG SØNDERJYLLANDI DAG KL. 18:11

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/tour-de-france-kan-koste-danske-lan
dmaend-dyrt-pynter-du-marken-forkert-ryger> Tour de France kan koste danske
landmænd dyrt: Pynter du marken forkert, ryger landbrugsstøtten

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/tusindvis-af-danskeres-blod-skal-afsloere
-corona-moerketal>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/tusindvis-af-danskeres-blod-skal-afsloere
-corona-moerketal>

INDLANDI DAG KL. 13:50

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/tusindvis-af-danskeres-blod-skal-afsloere
-corona-moerketal> Tusindvis af danskeres blod skal afsløre corona-mørketal

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/berlins-betjente-vil-gribe-ind-mod-coronad
emonstranter-med-joedestjerner-det-er>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/berlins-betjente-vil-gribe-ind-mod-coronad
emonstranter-med-joedestjerner-det-er>

UDLANDI DAG KL. 13:58

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/berlins-betjente-vil-gribe-ind-mod-coronad
emonstranter-med-joedestjerner-det-er> Berlins betjente vil gribe ind mod
coronademonstranter med 'jødestjerner': Det er antisemitisk

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fem-ting-du-skal-vide-om-de-danske-soldate
r-i-mali>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fem-ting-du-skal-vide-om-de-danske-soldate
r-i-mali>

UDLANDI DAG KL. 10:58

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fem-ting-du-skal-vide-om-de-danske-soldate
r-i-mali> Fem ting du skal vide om de danske soldater i Mali

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/militaeret-har-taget-magten-i-burkina-faso
-og-det-kan-goere-vestens-terrorkamp>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/militaeret-har-taget-magten-i-burkina-faso
-og-det-kan-goere-vestens-terrorkamp>

UDLANDI DAG KL. 10:48

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/militaeret-har-taget-magten-i-burkina-faso
-og-det-kan-goere-vestens-terrorkamp> Militæret har taget magten i Burkina
Faso - Og det kan gøre Vestens terrorkamp vanskeligere

SENESTE NYTI DAG KL. 17:57

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/regeringen-har-indkaldt-partiernes-sundhe
dsordfoerere-til-moede-i-morgen> Regeringen har indkaldt partiernes
sundhedsordførere til møde i morgen

SENESTE NYTI DAG KL. 19:10

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/udenrigsministeriet-fraraader-nu-alle-ikk
e-noedvendige-rejser-til-hele-ukraine> Udenrigsministeriet fraråder nu alle
ikke-nødvendige rejser til hele Ukraine

SENESTE NYTI DAG KL. 11:45

 <https://www.dr.dk/nyheder/seneste/christensen-stopper-som-formand-3f> Per
Christensen stopper som formand for 3F

SENESTE NYTI DAG KL. 14:06

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/kontakttallet-er-12-epidemien-vil-toppe-i
-naer-fremtid> Kontakttallet er 1,2: 'Epidemien vil toppe i nær fremtid'

SENESTE NYTI DAG KL. 15:10

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/hvert-fjerde-plejehjem-var-ramt-af-corona
-i-sidste-uge> Hvert fjerde plejehjem var ramt af corona i sidste uge

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>