[Politik] Pernille Skipper tordner mod partifæller: Sjældent hørt udtalelser så langt fra virkeligheden | Politik | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tor Mar 3 22:22:59 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Pernille Skipper tordner mod partifæller: Sjældent hørt udtalelser så langt
fra virkeligheden

Ruslands krig har gjort det sværere at se et alternativ til Nato, mener
tidligere politisk ordfører fra Enhedslisten.

Pernille Skipper var politisk ordfører og dermed Enhedslistens frontfigur
fra 2016 til 2021. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:abys at dr.dk> Anders Byskov Svendsen

I DAG KL. 14:32

r i Enhedslisten til at blusse op til overfladen.

Nu stempler partiets tidligere frontfigur, Pernille Skipper, ind i debatten.
Det sker med en opsang til de partifæller, der ikke har været klare i deres
opbakning til Ukraine.

- Det er fuldstændig i strid med Enhedslistens politik, siger hun i et
interview med P1Morgen.

Det er to politikere fra den gamle generation i partiet, der har udløst
balladen.

Først rettede Christian Juhl, der er medlem af Udenrigsudvalget i
Folketinget, i et interview med
<https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13781052/for-en-maaned-siden-afviste-
han-at-putin-ville-angribe-nu-kommer-elprofil-med-sin-forklaring-paa-krise-o
g-ukraine-har-et-ansvar/> Jyllands-Posten en kritik af Ukraine for den måde,
som russiske mindretal i Ukraine var blevet behandlet på.

- Ukraine har ført en ikkehensigtsmæssigt mindretalspolitik i den østlige
del. Der har russerne fisket i rørt vande, sagde han.

Siden kom Mikael Hertoft på banen. Han er medlem af Enhedslistens magtfulde
hovedbestyrelse og talsperson for partiets Internationale Udvalg.

- Der skal to til at føre krig, udtalte han til Jyllands-Posten og sagde, at
den ukrainske side også havde et ansvar for konflikten.

Han sagde også, at han ikke vidste, om Ukraine var en nationalstat.

- Jeg har ikke den opfattelse, at nationalgrænser er evige og uforanderlige,
sagde han.

Mikael Hertoft er cand.mag i russisk og Øststatskundskab. Han forsøgte uden
held at blive valgt til Borgerrepræsentationen i København ved
kommunalvalget sidste år. (Foto: Kristian Djurhuus © Ritzau Scanpix)

'Det her er en forfærdelig invasion'

Og det er udtalelser, der har fået ledelsen i Enhedslisten til at fare i
flint. Og efter nogle dage, hvor partitoppen mest har brugt sociale medier
til at banke Juhl og Hertoft på plads, deltog Pernille Skipper i dag i
interview i både P1 Morgen og P1's politiske magasin Slotsholmen.

Mikael Hertoft er citeret for at sige, at der skal to til at føre krig, og
at han ikke rigtig ved, om Ukraine er en nationalstat. Kan han så godt sidde
i hovedbestyrelsen i Enhedslisten?

- Det er ikke op til mig at bestemme. Det er op til vores medlemmer.

Hvad synes du?

- Jeg har sjældent hørt udtalelser, som er så langt fra skiven og langt fra
virkeligheden som dem. Det er ikke bare forkert, det er noget, der minder om
victim blaming.

- Jeg kan sige fuldstændig utvetydigt, at det her er en forfærdelig
invasion. Det er alene Putins ansvar, og vi står 100 procent bag det
ukrainske folks ret til at forsvare sig i den her situation.

Hvor udbredt er holdningen i Enhedslisten om, at ukrainerne på et eller
andet niveau selv har et ansvar for det, der er sket?

- Jeg håber, den er meget, meget lille. Jeg har ikke mødt andre end de to, I
lige har citeret. Tværtimod har der været store frustrationer i vores parti
over de udtalelser, siger hun.

Hør dagens udgave af Slotsholmen her:

 <https://www.dr.dk/lyd/p1/slotsholmen/slotsholmen-2022-03-03>

 <https://www.dr.dk/lyd/p1/slotsholmen/slotsholmen-2022-03-03>

LYT PÅ DR LYD55 MIN.

 <https://www.dr.dk/lyd/p1/slotsholmen/slotsholmen-2022-03-03> Da Løkke og
Putin drak øl i Tivoli

Rykker tættere på Nato

Pernille Skipper blev i de to interviews også spurgt ind til partiets syn på
medlemsskab af Nato.

I partiets principprogram står der:

"Vi bekæmper militarismen og arbejder for dansk udmeldelse af Nato".

Det er ifølge Pernille Skipper stadig partiets politik, men det er ikke
noget, der skal ske lige med det samme.

- Det er ikke nogen tvivl om, at det ikke vil give nogen mening at melde sig
ud af Nato i morgen med den situation, vi er i lige nu og uden at have et
alternativ.

Så lige nu er det godt, at Danmark er medlem af Nato?

- Det får du mig nok ikke til at tage i min mund, for jeg vil insistere på
at være meget kritisk over for både Natos historie og det fokus som
krigsoptrappende organisation, Nato har.

Når du ser på det, som Rusland har gang i lige nu, er det så godt, at Nato
findes?

- Det er svært at sige. Det er det jo. Man kan godt analysere sig frem til
at alle mulige årsager til, hvorfor vi er endt, hvor vi er. Der er ikke
nogen tvivl om, at det ikke vil give sig mening at melde sig ud at Nato nu.
Der skal være et alternativ, siger Skipper.

Alternativet til Nato rykker længere væk

Hun erkender, at alternativet til Nato bliver sværere at se.

- Det er i hvert fald klart, det er blevet mere urealistisk, efter Putins
soldater rykkede ind i Ukraine. Det at skabe et alternativ er rykket længere
væk, det er man nødt til at indse.

- En af grundene til, at det ikke har været et fatamorgana, er, at Sverige
og Finland har stået uden for Nato, men der begynder diskussionerne også at
komme. Så det er kommet længere væk at skabe et alternativ, men jeg vil ikke
hoppe på, at den kritik, vi har af Nato, skal fordufte som et dug for solen.
Så sort-hvid er verden ikke.

Står Enhedslisten ikke over for et valg? Enten er Danmark med i den
nuværende Nato, eller er man ikke med i noget?

- Den situation, vi står i, har skabt nogle diskussioner verden over, også
på venstrefløjen i Danmark og hele Europa. Det bliver taget diskussioner,
der ikke har været taget før. Det er kun klogt, at når der sker
verdensforandrende begivenheder, så begynder man også at tænke over tingene.

- Det, jeg ikke ikke kan leve med, er, at vi skal have en diskussion, hvor
enten er alt, hvad Nato har gjort indtil nu fantatisk, eller også skal man
ville ud i morgen. Der findes en mellemvej, siger Pernille Skipper til
Slotsholmen.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/pernille-skipper-tordner-mod-partifaeller-
sjaeldent-hoert-udtalelser-saa-langt-fra

liste med 3 emner

Breaking: Hvad sker der i krigen i Ukraine? Få dagens overblik her, fra
sektionen "Udland"

Breaking: Russiske rigmænd sejler yachter til Maldiverne, mens EU går i gang
med at beslaglægge, fra sektionen "Udland"

Breaking: Flere tusinde ukrainere hjælper med at pakke nødhjælp: ‘Vores
fædre og brødre skal vide, at vi elsker dem og håber, de vinder.’, fra
sektionen

"Udland"