[Politik] Helene lukkede sig inde efter økonomisk straf: Kontanthjælps-kaos i kommuner efter afslørende undersøgelse | Politik | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Man Jun 19 16:27:04 CEST 2023

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Helene lukkede sig inde efter økonomisk straf: Kontanthjælps-kaos i kommuner
efter afslørende undersøgelse

Kommuner håndterer kritisk rapport om strafsanktioner mod borgere på
kontanthjælp vidt forskelligt.

Helene Hansen har flere psykiske og fysiske lidelser. Efter mange år i
kontanthjælpssystemet har hun nu søgt om førtidspension.

AF

 <mailto:abys at dr.dk> Anders Byskov Svendsen

 <mailto:meae at dr.dk> Mette Viktoria Pabst Andersen

Da Helene Hansen i slutningen af 2021 ikke mødte op til en samtale på
jobcentret i København, faldt straffen. Hun blev trukket i sin kontanthjælp
og dermed straffet økonomisk.

På det tidspunkt var hun langt nede. Hun lider af psykiske dobbeltdiagnoser
og har også fysiske sygdomme som fibromyalgi og hoftedysplasi.

- Jeg havde det psykisk svært på det tidspunkt. Jeg havde isoleret mig selv
og havde spisevægring. Jeg kunne ikke sove om natten og nærmest ikke rumme
min egen tilværelse. Jeg var ikke opmærksom på, der kom noget ind i e-Boks
om, at jeg skulle møde op, siger 37-årige Helene Hansen.

Det opdagede hun små to uger senere og tog kontakt til kommune. Hun
forklarede, hvordan hun havde det. Det hjalp dog ikke. Som straf for ikke at
være mødt op blev hun trukket 600 kroner om dagen i 10 dage - altså 6.000 i
alt.

- Jeg får udbetalt 8.500 på kontanthjælp, så det var meget. Jeg begyndte at
græde, jeg vidste ikke mine levende råd om, hvad jeg skulle gøre i den
situation. Jeg stod til ikke at kunne betale min husleje, så jeg måtte ud at
finde pengene andre steder og forgælde mig selv. Jeg lukkede mig inde og
levede i mit soveværelse.

Du fik en sanktion, fordi du skal stå til rådighed for at få kontanthjælp.
Er det ikke fair nok, der bliver slået ned, hvis du ikke møder op?

- Jo, det er fair, man har noget mødepligt og bliver holdt i gang. Men jeg
havde det svært og lagde ikke mærke til indkaldelsen. Og jeg handlede lige
så snart, jeg opdagede det og gav også en forklaring, siger Helene Hansen.

Kommuner laver mange fejl

En række af landets kommuner sidder i disse dage og overvejer, hvordan de
skal håndtere de økonomiske straffe, som de har givet kontanthjælpsmodtagere
siden 1. januar 2020.

I april viste en undersøgelse fra Ankestyrelsen, at kommuner ofte laver
fejl, når de straffer borgere på kontanthjælp økonomisk med en såkaldt
skærpet rådighedssanktion.

Det er en sanktion, der bliver givet, hvis en kontanthjælpsmodtager flere
gange ikke er mødt op til aftaler på jobcentret.

Der var tale en stikprøveundersøgelse, hvor 61 sager fra 13 kommuner blev
gransket. 85 procent af sagerne indeholdt så store fejl, at Ankestyrelsen
ville ændre afgørelsen, hvis den landede på styrelsens bord som en klagesag.

Kommunerne havde i flere tilfælde ikke undersøgt og belyst godt nok, hvorfor
kontanthjælpsmodtagere ikke var dukket op.

Stor forskel mellem kommuner

DR Nyheder har kontaktet de 13 kommuner, der var med i undersøgelsen for at
høre, hvordan de følger op. Svarene er vidt forskellige.

Otte kommuner har valgt at genåbne alle sager tilbage fra 1. januar 2020 for
at vurdere, om afgørelserne er truffet på et gyldigt grundlag.

Det gælder blandt andet Middelfart. Kommunen havde fire sager med i
undersøgelsen fra Ankestyrelsen. Sagsbehandlingen var så mangelfuld, at alle
fire afgørelser ville være ændret i en klagesag. Derfor genåbner kommunen nu
de 22 sager siden 1. januar 2020, hvor borgere har fået den økonomiske
straf.

- Når det viser sig, at fire ud af fire sager er fejlbehæftede, er vi nødt
til at undersøge, om der er andre fejl i det her sagskompleks. Det er et
spørgsmål om anstændig sagsbehandling, siger Morten Weiss-Pedersen (K),
formand for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget i Middelfart Kommune.

- Jeg er ikke i tvivl om, at hvis vi havde overholdt loven, så var de her
sanktioner blevet gennemført. Det blev loven bare ikke. Og derfor har vi
bedt forvaltningen gå samtlige sager igennem for at finde ud af, om der er
nogle af de folk, vi har sanktioneret, som skal have pengene igen.

Det gør kommunerne nu

Genoptager alle sager tilbage fra 1. januar 2020: Assens, Brønderslev,
Favrskov, Fredensborg, Gentofte, Middelfart, Odense og Sønderborg.

Overvejer eller genoptager nogle sager: Aarhus, København, Gladsaxe og
Mariagerfjord,

Genoptager kun de undersøgte sager fra stikprøven: Vesthimmerland.

Kilde: DR-rundspørge til de 13 kommuner

Kommune kalder det mindre fejl

Vesthimmerlands Kommune griber det anderledes an. Kommunen havde lavet fejl
i tre ud af tre sager. Alligevel vil kommunen kun genvurdere de tre sager,
der var i undersøgelsen, og altså ikke undersøge, om andre borgere kan have
været udsat for det samme.

Formand for Beskæftigelsesudvalget, Rasmus Vetter (SF), afviser at stille op
til interview om sagen, men siger kort:

- Fra nu af kører vi sagerne, som vi skal. Vi retter altid ind efter
Ankestyrelsen. Vi har fået at vide, det var mindre ting, der var galt. Vi
har ikke fået påbud fra Ankestyrelsen om, det var helt galt, siger han.

Fire kommuner ved endnu ikke, hvad de gør, eller undsersøger et mindre
udsnit af sagerne. Det gælder blandt andet Københavns Kommune.

Kommunen afventer, at beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) skal
komme med en melding i næste uge, når hun er i samråd om sagen i
Folketinget.

Beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) afviser
at stille op til interview, men kommunen skriver i en mail.

'Skulle samrådet ikke give en afklaring af kommunernes eventuelle
forpligtigelse til at genoptage sager, vil Københavns Kommune af egen drift
tage kontakt til Ankestyrelsen for at afstemme den videre proces.'

Ane Halsboe-Jørgensen ønsker heller ikke at svare på spørgsmål før samrådet.

Ekspert: Kommuner bør gentopage alle sager

Stine Jørgensen professor i socialret og diskriminerings- og
ligestillingsret på Københavns Universitet, pointerer, at en økonomisk
sanktion i kontanthjælpen er en sag, der handler om borgernes grundlæggende
forsørgelsesgrundlag for både dem selv og deres familier.

- Derfor er det ikke acceptabelt, at der er forskelle mellem kommunerne på,
hvordan man vil følge op. Der kan være tale om, at kommuner uberettiget og
ulovlig har truffet afgørelse om at nedsætte borgerens kontanthjælp, siger
Stine Jørgensen.

Hun mener derfor, at der kun er én ting af gøre.

- Når der er en undersøgelse, der viser fejl i så mange sager, så mener jeg
ikke, det kan være borgere, der bærer risikoen for, at der ikke er sket fejl
bagudrettet. Derfor mener jeg, kommunerne selv bør tage sagerne op og
behandle dem en gang til, sige professoren.

John Klausen, professor i socialret ved Aalborg Universitet, mener, at
undersøgelsen afslører 'omfattende' og 'grelle' fejl i kommuner. Derfor bør
alle kommuner nøje overveje, om det er nødvendigt at genåbne alle sager,
hvor den skærpede rådighedssanktion er blevet brugt.

- Når der er et generelt problem, der er så alvorligt og omfattende, så bør
den enkelte kommune som minimum overveje at undersøge, om det er et problem,
der også gør sig gældende i de sager, de har behandlet i kommunen. Og hvis
kommunen når frem til, at der faktisk er et problem i ganske mange sager, så
er der også behov for at genoptage sager, siger han.

Helene Hansen overvejede aldrig at klage over den økonomiske straf, hun fik
af Københavns Kommune.

- Jeg anede ikke mine levende råd. Jeg havde ikke overskud til at sætte mig
ind i de papirer, der blev sendt til mig. Jeg røg bare endnu dybere ned i en
grøft, siger hun.

Hvad er en skærpet rådighedssanktion?

*	Borgere skal stå til rådighed for enten job eller en kommunal
aktiveringsindsats for at få kontanthjælp.
*	Kommunen kan give en skærpet rådighedssanktion, hvis en borger
allerede har fået en sanktion på grund af manglende opfyldelse af
rådighedsforpligtelsen og igen uden rimelig grund tilsidesætter pligten til
at stå til rådighed.
*	Kommunen kan straffe ved at stoppe kontanthjælpen i op til tre
måneder.
*	For at give en skærpet rådighedssanktion skal kommunen vurdere, at
borgeren viser en manglende vilje til at stå til rådighed.
*	Den skærpede rådighedssanktion kan både gives til job- og
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.
*	For aktivitetsparate gælder det, at kommunen skal have udtømt alle
rimelige muligheder for at komme i personlig kontakt med borgeren for at
vurdere, om borgeren tilsidesætter sin pligt til at stå til rådighed.
*	En jobparat kontanthjælpsmodtager kan tage et job. En
aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager er ikke i stand til at klare et job,
det kan være på grund af sygdom.
*	Den skærpede rådighedssanktion kan gives til borgere på
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller SHO-ydelse.

Kilde: Ankestyrelsen

https://www.dr.dk/nyheder/politik/helene-lukkede-sig-inde-efter-oekonomisk-s
traf-kontanthjaelps-kaos-i-kommuner-efter

Mere om historien

liste med 3 emner

Efter hård kritik: Odense genåbner 170 sager om straf til
kontanthjælpsmodtagere, fra sektionen "Politik"

Kræver minister på banen i kontanthjælpssag: 'Fuldstændig rasende', fra
sektionen "Seneste nyt"

Viktor-Emil endte som hjemløs: Kommuner bryder i stor stil loven ved at
trække ydelsen fra kontanthjælpsmodtagere, fra sektionen "Politik"

liste slut

Kræver minister på banen om kontanthjælps-kaos: 'Det er helt uholdbart' |
Politik | DR

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Kræver minister på banen om kontanthjælps-kaos: 'Det er helt uholdbart'

Ane Halsboe-Jørgensen bør kræve, at kommuner undersøger sager om straf til
kontanthjælpsmodtagere, lyder kritik.

Både den radikale beskæftigelsesordfører Katrine Robsøe (tv) og SF's Karsten
Hønge (th) vil have beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) på
banen med en klar melding. (Foto: © Emil Helms, Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:abys at dr.dk> Anders Byskov Svendsen

 <mailto:meae at dr.dk> Mette Viktoria Pabst Andersen

I DAG KL. 13:02

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) må på banen for at sikre,
at kontanthjælpsmodtagere får den samme behandling uanset, hvor i landet de
bor.

Meldingen kommer fra en række beskæftigelsesordførere i Folketinget, efter
DR Nyheder har afdækket, hvordan
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/pres-paa-minister-tusindvis-af-straf-sank
tioner-mod-kontanthjaelpsmodtagere-boer> kommuner griber en kritisk
undersøgelse af strafsanktioner vidt forskelligt an.

Undersøgelsen fra Ankestyrelsen kom i april. Den så på 61 sager fra 13
kommuner, hvor kontanthjælpsmodtagere var blevet straffet økonomisk med en
såkaldt skærpet rådighedssanktion. Konklusionen var markant.

Sagsbehandlingen i 85 procent af sagerne var så mangelfuld, at Ankestyrelsen
ville ændre afgørelserne, hvis de var blevet behandlet som en klagesag.

Reglerne om skærpet rådighedssanktion blev strammet den 1. januar 2020.

Otte af de kommuner, der er med i undersøgelsen, vil derfor genåbne alle
sager tilbage til den dato for at sikre sig, at der ikke er sket lignende
fejl i andre sager.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/viktor-emil-endte-som-hjemloes-kommuner-b
ryder-i-stor-stil-loven-ved-traekke-ydelsen> Viktor-Emil endte som hjemløs:
Kommuner bryder i stor stil loven ved at trække ydelsen fra
kontanthjælpsmodtagere

Fire kommuner har endnu ikke besluttet sig for, hvad de vil gøre. Og en
enkelt kommune vil kun genvurdere de sager, der var med i Ankestyrelsens
stikprøve.

Derudover kommer alle de kommuner, der ikke var med i undersøgelsen, men som
er underlagt den samme lovgivning.

- Det er helt uholdbart. Hvis det bare bestod i forskelle mellem kommunerne,
så var det hvad det var, men her handler det om menneskers retssikkerhed,
siger SF's beskæftigelsesordfører Karsten Hønge.

[...]

R: Oplagt at undersøge alle sager

Det skaber også panderynker hos De Radikale, at kommunerne behandler sagerne
så forskelligt.

- Jeg bliver bekymret over, hvor meget tillid, man som borgere kan have til
systemet, hvis man oplever, at der er en uretfærdighed i ens afgørelse.
Derfor håber jeg meget, at kommunerne vil gå tilbage og kigge på dem og
skabe sikkerhed for, at vi gør det her rigtigt.

Bør ministeren bede alle kommune genvurdere sagerne?

- Det ville være rigtig oplagt, at ministeren fik opfordret til det, siger
den radikale beskæftigelsesordfører Katrine Robsøe.

Da undersøgelsen fra Ankestyrelsen kom i april, skrev Ane Halsboe-Jørgensen
et brev til alle landets borgmestre, hvor hun indskærpede de gældende regler
og opfordrede dem til at følge anbefalingerne fra Ankestyrelsen.

Men de handlede om den fremtidige sagsbehandling. Ministeren ville ikke
opfordre kommunerne til at genåbne alle sager siden 1. januar 2020 for at
sikre sig, at der ikke var kontanthjælpsmodtagere, der var blevet straffet
på et ugyldigt grundlag.

Og det er netop den opfordring, ordførerne vil have fra ministeren nu.

- Uagtet om ministeren siger det ene eller det andet, er der ikke nogen
tvivl om, at det er ministeren, der er ansvarlig for, at loven bliver
overholdt, siger Victoria Velasquez, beskæftigelsesordfører for
Enhedslisten.

SF: Bopæl er som et lotteri

Både SF og Enhedslisten frygter, at alternativet kan blive, at ens bopæl
bliver afgørende for sagsbehandlingen.

- Det kan betyde, at man på grund af et ressourcespørgsmål i nogle kommuner
afholder sig fra at give den genrejsning, som borgerne har krav på.

- Det kan også betyde, at det kun er, hvis du er så heldig at være kommet
frem i den stikprøvekontrol, at du rent faktisk får pengene tilbage eller en
lovlig behandling. Det betyder, at mange andre borgere risikerer at have
været udsat for noget ulovligt, og vi har været vidende om, at det er sket,
men ikke tager ansvar for det, siger Victoria Velasquez.

Karsten Hønge er enig.

- De her borgere, der i forvejen ikke står stærkt, de deltager i det store
landslotteri. Det består af en ting: Hvordan falder dit postnummer ud. Det
er helt uholdbart, og derfor så skal ministeren selvfølgelig gå ind i det
her og sikre, at der er ens behandling i alle kommuner og at borgerens
retskrav selvfølgelig skal opfyldes, siger han.

Ane Halsboe-Jørgensen har ikke ønsket at stille op til interview. Hun skal
forklare sig på et samråd i Folketinget den 21. juni.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/kraever-minister-paa-banen-om-kontanthjael
ps-kaos-det-er-helt-uholdbart

Mere om historien

liste med 3 emner

Helene lukkede sig inde efter økonomisk straf: Kontanthjælps-kaos i kommuner
efter afslørende undersøgelse, fra sektionen "Politik"

[...]

kontanthjælpsmodtagere | Politik | DR

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Efter hård kritik: Odense genåbner 170 sager om straf til
kontanthjælpsmodtagere

Kommuner laver ifølge undersøgelse ofte fejl, når de straffer borgere på
kontanthjælp.

Kontanthjælpsmodtagere kan blive trukket i deres ydelse, hvis de ikke møder
op til samtaler på jobcentret. (Foto: © Mads Jensen)

AF

 <mailto:abys at dr.dk> Anders Byskov Svendsen

 <mailto:meae at dr.dk> Mette Viktoria Pabst Andersen

7. JUN KL. 16:13

Odense Kommune vil nu genåbne omkring 170 sager, hvor kommunen har straffet
kontanthjælpsmodtagere økonomisk ved at trække dem i deres ydelse.

DR Nyheder kunne for en måned siden fortælle, at kommunerne ofre bryder
loven, når de straffer borgere på kontanthjælp med en såkaldt skærpet
rådighedssanktion.

Ankestyrelsen havde undersøgt 61 sager i 13 kommuner, hvor kommunerne havde
brugt den skærpede rådighedssanktion. Undersøgelsen viste fejl i 85 procent
af sagerne.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/pres-paa-minister-tusindvis-af-straf-sank
tioner-mod-kontanthjaelpsmodtagere-boer> Pres på minister: Tusindvis af
straf-sanktioner mod kontanthjælpsmodtagere bør kulegraves

Ti af sagerne kom fra Odense. I otte sager var afgørelsen forkert. Det får
nu Odense Kommune til at handle. Alle sager tilbage fra den 1. januar 2020,
hvor reglerne blev strammet op, skal genvurderes.

Det sker efter et forslag fra det konservative medlem af Beskæftigelses- og
Socialudvalget, Joachim Hoffmann-Petersen.

Han mener, der er to hovedårsager til, at det er nødvendigt at se på sagerne
igen.

- Det ene er retssikkerhed for borgerne. Her har vi en mistanke om, at der
kan være sket et betydeligt antal fejl. Den anden ting er tilliden til
forvaltningen. Den tillid skal være intakt, og derfor må vi undersøge det,
når der er en mistanke om, der kan være sket fejl, siger Joachim
Hoffmann-Petersen.

Den skærpede rådighedssanktion bliver typisk brugt, når en borger flere
gange ikke er mødt op til en samtale på jobcentret.

Nogle fejl i sagsbehandlingen består ifølge Ankestyrelsen i, at kommunerne
ikke forholder sig til, om der kunne være en god forklaring på, at
kontanthjælpsmodtagerne ikke er mødt op. Andre fejl er, at kommunerne ikke
begrunder sanktionerne godt nok.

[...]

Venstre vendt

Da undersøgelsen kom frem, afviste rådmanden for Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen i Odense, Christoffer Lilleholt (V), at genvurdere alle
sager.

Det ville være for bureaukratisk, lød forklaringen.

Nu er Lilleholt på orlov, og Claus Houden (V) har taget over som rådmand. Og
han er klar til at gennemgå de tidligere afgørelser.

- Det handler om retfærdighed i et retssamfund. Man har kunnet se, at de her
sager har været behæftet med fejl, og der er nogen, der ikke har fået de
penge, de skulle. Så nu tager vi en runde for at få det her undersøgt, så
retfærdigheden kan ske fyldest.

Din forgænger som rådmand sagde, I ikke ville genvurdere alle sager. Nu har
I skiftet kurs. Hvorfor har i det?

- Jeg mener ikke, det er stort kursskifte, når vi som forvaltning
undersøger, om vi har gjort det, vi skulle. Og hvis folk ikke har fået deres
penge, så får de dem udbetalt, som de retsmæssig har krav på, siger Claus
Houden.

Han sender samtidig en appel til politikerne på Christiansborg.

- De her regler er ekstremt komplicerede. Vi synes, at vores nationale
politikere bør komme på banen og skabe et mere enkelt sanktionssystem, siger
han.

S: Handler om retssikkerhed

Socialdemokratiet står også bag aftalen om at genåbne alle sager i Odense.

- Det handler om borgernes retssikkerhed. Hvis der bliver skabt tvivl, om
det er behandlet på den rigtige måde, så synes jeg, vi som ansvarlige
politikere skal få det undersøgt, siger partiets medlem af Beskæftigelses-
og Socialudvalget, Michael Eskamp Witek.

Da sagen kom frem, ville den socialdemokratiske beskæftigelsesminister Ane
Halsboe-Jørgensen ellers ikke opfordre til at genåbne alle sager.

- Jeg har respekt for, hvad vores beskæftigelsesminister har af holdninger.
Det håber jeg også, hun har den anden vej, hvor vi er meget tæt borgerne.
Grunden til, at vi stemmer for, er omfanget af, hvor mange det drejer sig
om. Jeg går ikke imod beskæftigelsesministerens linje, men jeg synes,
omfanget kalder på, at det godt kan blive genbesøgt.

Du siger, du ikke går imod, men du gør trods alt noget andet, end hun siger.
Hun sagde, at man skulle genoptage de sager, der var med i Ankestyrelsens
undersøgelse, men ville ikke opfordre til at genåbne alle sager tilbage fra
2020. Så I går jo videre end det, hun siger?

- Ja, det har du ret i, hvis du stiller det op på den måde. Så vil jeg godt
medgive, jeg går imod. Men mit ansvar ligger også i, at jeg skal kigge
fremad herfra, siger Michael Eskamp Witek.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/efter-haard-kritik-odense-genaabner-170-sa
ger-om-straf-til-kontanthjaelpsmodtagere