[Politik] Nyt parti stiftet

Brian Hovmand Olesen brian at blindkom.dk
Tor Sep 14 19:03:56 CEST 2023

Tidligere næstformand i Nye Borgelige starter nyt parti

Det nystiftede parti Frit Fællesskab vil have plads til vaccine-skeptikere
og have nuancer i klimadebatten.

Henriette Ergemann var kun næstformand i to uger, inden hun måtte trække sig
efter en stribe historie om

corona-skeptiske kommentarer,

hun havde skrevet på sociale medier.

Men nu starter hun sit eget parti, Frit Fællesskab.

Og her kommer der til at være plads til at være skeptisk overfor
coronavacciner.

- Der er folk, der har fået ødelagt deres liv af bivirkninger fra vacciner.
Dem er der ikke nogen, der tør tale om. Det tør vi godt, siger hun.

Derudover vil Ergemann og Frit Fællesskab kæmpe for at få nogle nuancer ind
i klimadebatten.

Ifølge hende er debatten blevet for "ensidig og skinger".

- Der er blevet tegnet det her billede af, at Danmark skal redde hele
Verden, og planeten er ved at gå under, siger hun.

- Temperaturen er kun steget én grad de sidste 100 år. Og så kan man
diskutere, hvor stort et problem det er. Jeg vil godt mane lidt til ro.

Lige nu er Henriette Ergemanns tidligere formand, og ex-formand for Nye
Borgelige, Lars Boje Mathiesen løsgænger i Folketinget.

Og han må da gerne byde Ergemann på en kop kaffe, siger hun.

Kunne du finde på at række ud til Lars Boje og spørge, om han kunne tænke
sig at blive en del af jeres parti.

- Måske. Det vil jeg ikke be- eller afkræfte.

Så det er ikke en afvisning?

- Nej, det er et rigtigt politikersvar.