[Sexlisten] 'Det er sygt nice': Hvorfor skal man gå glip af sexlegetøj, bare fordi man har en penis? | P3 | DR

sexlisten at blindkom.dk sexlisten at blindkom.dk
Lør Feb 18 21:55:30 CET 2023

 <https://www.dr.dk/p3> P3

'Det er sygt nice': Hvorfor skal man gå glip af sexlegetøj, bare fordi man
har en penis?

Jonas vil bryde tabuet omkring mænd og sexlegetøj.

(Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

AF

 <mailto:rbjo at dr.dk> Rikke Bjerge

 <mailto:sesr at dr.dk> Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen

I 'Gift ved første blik' finder livsstilseksperterne ofte en eller flere
vibrerende apparater i de kvindelige deltageres natskuffe, når de er på
hjemmebesøg.

I 'Sex and the City' gik "pæne" Charlotte ikke udenfor en dør, efter hun fik
en Rabbit-vibrator.

Og især unge kvinder skråler med, når Tessa rapper "Fuck hvor du snakker,
hvor' min fucking vibrator".

SE 'SEX MED P3'

Se mere i 'Sex med P3' på DRTV, hvor en af episoderne handler om sexlegetøj.
Her kan du få tips og tricks og se, hvad andre unge foretrækker - og
hvorfor.  <https://www.dr.dk/drtv/serie/sex-med-p3_338758> Se alle afsnit på
DRTV her

Sexlegetøj til kvinder er i dag totalt normalt og måske endda sexet og et
tegn på selvstændighed og frigjorthed.

Men hey - stop lige engang. Hvad med mænd? Ville der være samme åbenhed,
hvis en gruppe bros mødtes, og én fortalte, at han havde købt noget nice
sexlegetøj til sig selv? Eller ville man blære sig med det over et spil
Counter Strike - eller i omklædningsrummet efter en sportskamp?

Svaret er sandsynligvis nej.

Og det er ærgerligt. For mænd - uanset seksualitet - kan få lige så meget
gavn af sexlegetøj som kvinder. Det mener i hvert fald 35-årige Jonas
Rahmanzadeh, der bor i København med sin kone og deres to børn.

SE PÅ DRTVLIVSSTIL | 1 SÆSON

 <https://www.dr.dk/drtv/serie/sex-med-p3_338758> SEX MED P3

Udover at være familiefar er Jonas uddannet landskabsarkitekt, men har i
stedet kastet sig over iværksætterlivet og er en af fire indehavere af
butikken Peech, der sælger sexlegetøj til "personer med vulvaer og penis".

Her skal alle føle sig velkomne, og derfor deler butikken deres kategorier
op efter kropsdele i stedet for køn.

- Det med sexlegetøj har altid været sådan lidt et mysterium for mig. Jeg
har aldrig været nervøs for det, og syntes nok mere det var lidt spændende.
Men det var ikke noget, man talte om med sine venner. (Foto: © Sebastian
Stokkebo Sørensen, DR)

Og jo - selvfølgelig er Jonas som medejer interesseret i at sælge varer. Men
han synes rent faktisk også, at "folk med en penis" går glip af en masse ved
at afvise sexlegetøj. Altså ikke noget, man bruger på en partner, men
sexlegetøj til sig selv.

- Sexlegetøj er jo for alle, og der er sygt mange måder, man kan bruge det
på. Men det fælles formål er jo nydelse. Og hvorfor skal man gå glip af det,
fordi man har en penis, spørger han.

Havde ikke selv erfaring

Jonas og de tre andre venner startede firmaet i 2020, fordi de mente, der
var et hul i markedet for en butik, hvor sexlegetøj er lækkert, måske endda
cute, men med fokus på selvforkælelse mere end "kun" sex.

Kort sagt: Tænk alt det modsatte af en mørk og dunkel sexshop gemt væk bag
tunge gardiner.

I dag viser Jonas rundt og fortæller om de forskellige dimser og maskiner.
Men før de startede, havde han personligt ikke de store erfaringer med de
varer, han skulle sælge. Faktisk havde han aldrig ejet sexlegetøj. Han havde
måske prøvet lidt med en partner, men det var mange år siden.

- Jeg har aldrig syntes, det var weird eller har været skræmt ved tanken.
Tværtimod har jeg nok været lidt nysgerrig efter, hvad det var. Men det var
først efter, vi startede, at den verden åbnede sig rigtigt for mig.

- Det er ofte sådan, at sexlegetøj er både kønsbestemt og niche-bestemt,
altså bestemt på din seksualitet. Vi synes, det er ærgerligt at opdele så
meget, siger Jonas. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

I sin daglige kontakt til kunder kan han se, hvordan mange skal have hjælp
til at sparke døren ind til sexuniverset - og det gælder især én gruppe.

- Nu har jeg ikke statistikker på det, men min personlige erfaring er, at
der er langt flere mænd - personer med penis - der er ukomfortable ved at
tale om sexlegetøj. Jeg har set dem gå forbi vores butik og sige højlydt
"hvad fuck sker der", når de kigger ned til os.

- Man kan mærke, at nogle føler sig ramt og begynder at joke og gå i
forsvar, bare fordi døren står åben. Det er da ret interessant.

Hvorfor tror du, det er sådan?

- Måske har man lyst til at prøve at udforske det, men ikke rigtig tør.

- Jeg kan også mærke, der er mange, også blandt mine egne venner, som har
det sådan, at sexlegetøj ikke er noget, de har brug for. Forstået på den
måde, at sexlegetøj kun er til, hvis penis ikke kan performe. Det er en ret
ærgerlig og misforstået holdning. Det vil da være ærgerligt at gå gennem
livet uden at prøve en prostataorgasme bare én gang, siger Jonas og
refererer til en analorgasme, man kan få, hvis prostata bliver stimuleret.

Denne har forskellige størrelser, alt efter hvad man føler for. Jonas minder
om, at man altid skal huske glidecreme til alt sexlegetøj. (Foto: ©
Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

I stedet for 'den kedelige hånd'

Det er vigtigt for Jonas at understrege, at sexlegetøj til mænd langt fra
kun er ensbetydende med ting, man stikker op bagi.

Meget af legetøjet skal nemlig ikke op nogen steder, men rundt om penis
eller udenpå og kan bruges i stedet for "den kedelige hånd" til for eksempel
onani, forklarer Jonas.

Der er for eksempel noget, der hedder en sleeve, som smyger sig rundt om
penis, og som efter sigende forstærker oplevelsen. Den ligner ikke nogen
form for kønsdel, hvilket er med vilje, så man kan lade fantasien gøre
resten.

- Husk glidecreme, for guds skyld. Selvom det ikke drejer sig om et produkt,
man kan penetrere med, er det stadig vigtigt med glidecreme, fordi silikonen
i sexlegetøj tørrer. Man kan få kølende og varmende glidecreme, som kan være
med til at forstærke oplevelsen. (Foto: © / Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

Og så er en generel misforståelse i øvrigt, at vibration kun er til kvinder,
siger Jonas. Et eksempel er en penisring til at sætte uden på penis, som fås
med en vibrator, der går i gang, når man trykker på en lille knap.

- Den er sygt nice. Hvis man vænner sig til det og giver sig hen til
vibrationerne, kan det være totalt win. Det kan også hjælpe folk til at
intensivere orgasmen og være længere tid om at komme.

Generelt opfordrer Jonas til, at man kommer sig over skrækken og prøver sig
frem. For han kan godt stå og fortælle, hvad han finder lækkert, men det er
jo ikke ensbetydende med, at en anden mener det samme - og omvendt.

For eksempel var han selv på forhånd meget skeptisk omkring førnævnte
sleeve.

- Jeg tænkte, at det var underligt og uhygiejnisk og slet ikke noget for
mig. Men så prøvede jeg den og opdagede, at følelsen jo var vildt lækker.
Det var noget, jeg blev meget overrasket over.

Et sleeve er en af de muligheder, der er med sexlegetøj til en penis. (Foto:
© / Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

Ved at stå frem og fortælle om sit eget forhold til sexlegetøj - som han
godt ved er tabu for mange - håber Jonas, at det kan smitte af på andre
personer med en penis, så de også bliver mere åbne overfor at prøve noget
forskelligt af. Og hvem ved; måske tør de en dag fortælle om sexlegetøj som
en naturlig ting til deres venner og inspirere hinanden.

- Det er ikke, fordi jeg siger, at nu skal vi alle tale vidt og bredt om
sexlegetøj. Slet ikke. Jeg håber bare, vi kan nå dertil, at ingen føler, det
er tabubelagt at tale om, så det ikke forhindrer andre i at kaste sig ud i
det. Også selvom man har en penis.

- Jeg tror, der har været et behov hos en del for at få en introduktion til
sexlegetøj, som har været mere neutral, uden at det skulle være sexet eller
erotisk, men hvor alle føler sig inkluderede og kan stille spørgsmål, mener
Jonas. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

Sexolog: Derfor har mange mænd modstand mod sexlegetøj

Jakob Olrik er sexolog, forfatter og foredragsholder. Og så har han selv
lavet et eksperiment for nogle år siden,
<https://www.dr.dk/levnu/parforhold/sexolog-har-testet-sexrobot-skeden-foele
s-meget-naturtro> hvor han flyttede sammen med en sexdukke ved navn
Samantha.

Han giver følgende bud på, hvorfor sexlegetøj er mere tabuiseret til mænd
end kvinder.

- Jeg tror, der er to hovedgrunde. Den ene handler om noget homofobi, fordi
sexlegetøj til mænd typisk forbinder med noget homoseksuelt. Og det kan der
være noget i en heteromand, der strider imod, fordi seksualitet er forbundet
med identitet, siger Jakob Olrik.

- Den anden grund handler om, at sexlegetøj til mænd er forbundet med noget
creepy. Hvis han har bolledukke, er han en weirdo og uden for rækkevidde,
hvis han har en gummikusse, er han en creepy guy - ikke normal, men
perverteret og afvigende.

Sexolog og parforholdsekspert Jakob Olrik er forfatter og har blandt andet
skrevet bogen 'MER’ og bedre SEX - en guide, du kan give til den, du elsker,
eller gerne vil elske med'. (Foto: © Ida Guldbæk Arentsen, Scanpix)

Han forklarer, at det hele handler om identitet og selvforståelse, som
afviger fra det normative, fra det, mange ser som "den maskuline mand".

- Det er fortællingen om, at manden skal være nok i sig selv, og at han ikke
behøver hjælpemidler. Hvis han køber sexlegetøj, er det til kvinden og ikke
ham selv, forklarer han.

Jakob Olrik peger på, at det er helt anderledes for en kvinde.

- Hvis hun har skuffen fyldt med sexlegetøj, er hun progressiv og moderne.
Men hvis en fyr har en gummikusse liggende i sin natskuffe, vil man nok
overveje, om det ikke er på tide at tage hjem, siger han og fortsætter:

- Det er interessant, fordi vi nu bruger meget vigtig tid på at sætte
kvinden seksuelt fri. Hun skal have sine lyster og så videre, men vi
glemmer, at manden på dette område ikke er så fri, som vi går og tror, han
er.

Hans konklusion er derfor, at det ikke kun er mænd, der ser på sexlegetøj
til mænd på en bestemt måde, men en generel fortælling som mange har, både
mænd og kvinder, om en mand, der har den slags udstyr.

- Og det er jo ærgerligt, fordi det er potentiel fratagelse af ekstra
nydelse for manden.

Selv har Jakob Olrik ikke ville lægge sig under for det syn. Som eksperiment
flyttede han for nogle år siden
<https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/sex-robot> sammen med en sexrobot
ved navn Samantha for at se, hvordan omgivelserne forholdt sig til det.

Og der var ingen tvivl:

- Det var jo decideret ildeset. Ingen forstod det, folk sagde, det var
ulækkert og spurgte, om jeg havde bollet med den. Men undskyld mig, hvorfor
synes vi, en gummipik er progressiv, mens en gummikusse er ulækker? Hvad er
forskellen, lyder det fra sexologen.

Tema: Sex med P3

liste med 3 emner

Interaktiv: Kan man strække den længere? Få svar på 8 myter om pikkens
størrelse, fra sektionen "P3"

Feature: Antons "lille" pik gjorde ham usikker: 'Når du ser porno, er alle
pikke jo blæst op til at være kæmpestore', fra sektionen "P3"

Flamingodiller, matematiklærere og kondomer på bananer. Det ville vi ønske,
vi havde lært om sex, fra sektionen "P3"

liste slut

K.H.

Miller...