[Sportslisten] GOLF

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Ons Dec 22 12:43:39 CET 2021

 <https://www.dr.dk/sporten/golf-0> GOLF

Smilla tog til Spanien for at spille for sjov - nu er hun en del af Europas
stærkeste golftour

Amatørspilleren Smilla Sønderby har sikret sig adgang til Ladies European
Tour i 2022.

Smilla Sønderby ville oprindeligt vente i et år med at forsøge sig som
professionel golfspiller, men nu springer hun ud i det. (Foto: Brian
Rasmussen/fotografhuset © Fotografhuset v/Brian Rasmussen)

LÆS OP

by var først skeptisk.

Hvorfor rejse til Spanien for at spille golf, når niveauet slet ikke er til
det?

Den 21-årige jyde kunne ikke forstå, at hendes forældre mente, hun skulle
deltage i kvalifikationen til Ladies European Tour allerede nu. Det var
først planen om et år.

Mor og far kan af og til dog være overbevisende, og parterne blev enige.
Smilla Sønderby tog af sted - om ikke andet for at blive en sjov oplevelse
rigere.

Jeg kunne ikke kende mig selv til sidst. Jeg følte mig stresset og presset.

SMILLA SØNDERBY, GOLFSPILLER

Men niveauet var der bestemt til det. Ni runder senere står hun med at
adgangskort til Europas fineste golfselskab.

- Det var ikke helt seriøst, kan man sige, siger Smilla Sønderby og griner.

- Det er sindssygt spændende, og jeg glæder mig til at se, hvad jeg kan få
ud af det.

Det er dog ikke sikkert, at hun benytter sig af muligheden for at prøve sig
af på som professionel golfspiller. Ikke endnu i hvert fald.

For efter knap to 'pissehårde' semestre på det amerikanske college
University of Mississippi - også kaldet Ole Miss - havde
amatørlandsholdsspilleren brug for at træde et skridt tilbage og vinde
fodfæste.

Golfmæssigt var opholdet på University of Mississippi en succes. Socialt var
matchet dog ikke godt. (Foto: University of Mississippi © University of
Mississippi)

Havde det ikke godt socialt

I begyndelsen af 2021 rejste Smilla Sønderby fra hjemmet i Fredericia til
USA for at spille golf for Ole Miss i den bedste collegerække.

Golfmæssigt gik det godt. Socialt knap så godt. Hun kom fra begyndelsen
skævt ind på holdkammeraterne og træneren.

- Jeg kunne ikke kende mig selv til sidst. Jeg følte mig stresset og
presset. Hovedsageligt, fordi skolen, sproget og det sociale på holdet stod
i vejen for de ting, jeg egentlig brænder for, siger Smilla Sønderby.

- Det var meget 'yes coach' og ingen spørgsmål. Det var ekstremt anderledes
fra den danske kultur, hvor jeg altid har kunnet være ærlig og sige, hvis
der var ting, jeg ikke forstod.

SMILLA SØNDERBY

21 år og fra Fredericia.

Spiller for Kolding Golf Club.

Blev delt nummer 34 ved kvalifikationen til Ladies European Tour.

Derfor afbrød hun opholdet i oktober og rejste hjem. Ganske hurtigt efter
tikkede de første beskeder ind. Var hun okay? Havde presset knækket hende?

Folk fik det til at lyde, som om hun havde det psykisk skidt, men sådan var
det ikke, afviser Smilla Sønderby.

- Jeg var bare afklaret med, hvad jeg ville, og hvad der var bedst for mig.
Det var vildt ærgerligt, for det var en kæmpe oplevelse.

- Jeg kunne mærke, at Ole Miss ikke var stedet, hvor jeg kunne bevæge mig i
den rette retning. Det var bedre for mig at arbejde med mit team i Danmark,
forklarer hun.

Smilla sluttede blandt de 34 bedste ved Ladies European Tour i Spanien.
(Foto: Brian Rasmussen/fotografhuset © Fotografhuset v/Brian Rasmussen)

Hvorfor ikke udleve drømmen?

Det 21-årige golftalent vendte derfor hjem og fortsatte i Kolding Golf Club.
Her kunne hun genoptage golfarbejdet med sin træner, Kenneth Hansen. Og så
er vi tilbage ved den oprindelige plan for 2022.

Smilla Sønderby havde til hensigt at lette overgangen til det professionelle
golfliv ved først at spille på amatørniveau og stige på ranglisten. Nogle
sejre her ville hærde hende, inden hun forsøgte at kvalificere sig til
Ladies European Tour.

Hvorfor ikke udleve min drøm, når chancen er lige foran mig?

SMILLA SØNDERBY

Sådan blev det altså ikke. Smilla Sønderby sluttede blandt de 34 bedste i
2021-versionen af kvalifikationsturneringen og kan allerede næste år
duellere med de bedste golfspillere.

I første omgang en svær beslutning. Før hun tog af sted til Spanien, havde
hun ikke lyst. Det ændrede sig dog undervejs i kvalifikationsturneringen.

Kalenderen for 2022 er endnu ikke offentliggjort. Derfor er det umuligt at
spå om, hvor mange og hvilke turneringer Sønderby får adgang til. Lige nu er
det dog underordnet.

- Hvorfor ikke udleve min drøm, når chancen er lige foran mig? Det kan godt
være, at det ikke var planen, men nu er muligheden der. Det er ikke helt
fastlagt, men min træner tror på mig.

- Mit niveau er et godt sted. Jeg tror endnu mere på mig selv end før, siger
Smilla Sønderby.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fsporten%2Fgo
lf%2Fsmilla-tog-til-spanien-spille-sjov-nu-er-hun-en-del-af-europas-staerkes
te-golftour> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fsporten%2Fgolf%
2Fsmilla-tog-til-spanien-spille-sjov-nu-er-hun-en-del-af-europas-staerkeste-
golftour&text=Smilla%20tog%20til%20Spanien%20for%20at%20spille%20for%20sjov%
20-%20nu%20er%20hun%20en%20del%20af%20Europas%20st%C3%A6rkeste%20golftour>
TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/sporten/golf/smilla-tog-til-spanien-spille-sjov-nu-er-hun-
en-del-af-europas-staerkeste-golftour

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/corona-stopper-ikke-rejselysten-henover-j
uleferien-vi-vil-bare-afsted-nu>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/corona-stopper-ikke-rejselysten-henover-j
uleferien-vi-vil-bare-afsted-nu>

INDLANDI DAG KL. 10:44

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/corona-stopper-ikke-rejselysten-henover-j
uleferien-vi-vil-bare-afsted-nu> Corona stopper ikke rejselysten henover
juleferien: 'Vi vil bare afsted nu'

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/who-advarer-om-endnu-en-storm-af-smitte-i-
europa-her-er-fem-lande-der-allerede-har>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/who-advarer-om-endnu-en-storm-af-smitte-i-
europa-her-er-fem-lande-der-allerede-har>

UDLANDI DAG KL. 10:48

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/who-advarer-om-endnu-en-storm-af-smitte-i-
europa-her-er-fem-lande-der-allerede-har> WHO advarer om 'endnu en storm' af
smitte i Europa: Her er fem lande, der allerede har skruet op for
restriktionerne

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/aftale-med-storbritannien-om-fisk-er-paa-pl
ads-det-er-en-katastrofe-thyboroen>

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/aftale-med-storbritannien-om-fisk-er-paa-pl
ads-det-er-en-katastrofe-thyboroen>

PENGEI DAG KL. 10:56

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/aftale-med-storbritannien-om-fisk-er-paa-pl
ads-det-er-en-katastrofe-thyboroen> Aftale med Storbritannien om fisk er på
plads: ’Det er en katastrofe for Thyborøn’

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen>

INDLANDI DAG KL. 05:48

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasieelever-og-andre-melder-sig-til-hj
aelpe-presset-aeldrepleje-i-julen> Gymnasieelever og andre melder sig til at
hjælpe presset ældrepleje i julen

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej>

UDLANDI DAG KL. 05:21

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/eksplosiv-smittestigning-i-europa-bekymrer
-who-endnu-en-storm-er-pa-vej> Eksplosiv smittestigning i Europa bekymrer
WHO: 'Endnu en storm er på vej'

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk>

INDLANDI DAG KL. 05:40

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/fik-benet-amputeret-efter-ildkamp-genoptr
aening-af-formodet-pirat-kan-blive-dansk> Fik benet amputeret efter ildkamp:
Genoptræning af formodet pirat kan blive dansk ansvar

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-stille-henover-julen>

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-stille-henover-julen>

SPORTI DAG KL. 05:49

<https://www.dr.dk/sporten/smitten-stiger-kampe-bliver-udsat-og-flere-ligaer
-ligger-stille-henover-julen> Smitten stiger, kampe bliver udsat, og flere
ligaer ligger stille henover julen

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget>

INDLANDI GÅR KL. 21:09

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/la-politiker-kom-til-afgive-stemme-fra-so
fie-carsten-nielsens-profil-i-folketinget> LA-politiker kom til at afgive
stemme fra Sofie Carsten Nielsens profil i Folketinget

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sids
te-til-mig>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sids
te-til-mig>

POLITIKI GÅR KL. 16:57

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/inger-stoejberg-i-har-ikke-hoert-det-sids
te-til-mig> Inger Støjberg: I har ikke hørt det sidste til mig

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>