[Sportslisten] Christian Poulsen er tilbage på landsholdet: 'Han spiste en forvandlingskugle, og så slog det klik' | Herrelandsholdet | DR.Dk

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Man Okt 11 15:46:58 CEST 2021

Hej.

Det her er måske intresandt nok.

MVH.

Hans Mikkelsen.

Christian Poulsen er tilbage på landsholdet: 'Han spiste en
forvandlingskugle, og så slog det klik' | Herrelandsholdet | DR.Dk

Herrelandsholdet forside

Christian Poulsen er tilbage på landsholdet: 'Han spiste en
forvandlingskugle, og så slog det klik'

I Christian Poulsens aktive fodboldkarriere kunne vinderviljen slå klik. Nu
skal den løfte Danmarks landshold, hvor den tidligere midtbanespiller er
assistenttræner.

gruppe start Christian Poulsen debuterede som assistenttræner i 4-0-sejren
over Moldova. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix Denmark)

Christian Poulsen debuterede som assistenttræner i 4-0-sejren over Moldova.
(Foto: liselotte sabroe © Scanpix Denmark)

gruppe slut

AF

Philip Selmann

Tobias Boldt

I DAG KL. 10:54

Han har været der mange gange før, på træningsanlægget i Helsingør. Men
Christian Poulsen skulle alligevel minde sig selv om smutvejen dertil, da
han mødte

ind på sit nye arbejde i sidste uge.

Knap ti år efter sin sidste landskamp i 2012 er den nu 41-årige tidligere
midtbaneprofil nemlig tilbage på det danske landshold, som er i gang med
kvalifikationen

forud for VM i Qatar i 2022.

Christian Poulsen var fast mand for Danmark i mere end et årti, og lørdag
debuterede han som assistenttræner for Kasper Hjulmand i 4-0-sejren mod
Moldova.

- Det er fedt og lidt nostalgisk at være tilbage. De sidste to år har jeg
været i et trænerteam i Ajax, hvor vi på skift snakkede hollandsk og
engelsk.

Det gik godt, men det her med at snakke sit eget sprog og forstå humoren er
fedt, siger Christian Poulsen, der selv spillede 92 kampe for Danmark.

I sin aktive karriere var han forbi klubber som FC København, Schalke 04,
Sevilla, Juventus og Ajax, inden han sluttede tilbage i Danmark ved FCK i
2015.

Spillestilen var langt fra lige så afdæmpet, som hans nuværende kropsprog.

Billedserie liste med 3 emner

gruppe start Italiens Francesco Totti spyttede Christian Poulsen i hovedet
under Danmarks første gruppekamp ved EM i 2004. (Foto: Niels Westh/DR ©
Scanpix)

Italiens Francesco Totti spyttede Christian Poulsen i hovedet under Danmarks
første gruppekamp ved EM i 2004. (Foto: Niels Westh/DR © Scanpix)

gruppe slut

gruppe start Christian Poulsen var også i stand til at bevare fatningen i
tilspidsede situationer. Her desarmerer han en hidsig Gennaro Gattuso
tilbage

i 2005, da Schalke 04 tabte 2-3 til AC Milan i Champions League. (Foto:
STEFANO RELLANDINI © Scanpix Danmark)

[...]

gruppe start Ved stillingen 3-3 mod Sverige begik Christian Poulsen
straffespark og blev udvist for at slå Markus Rosenberg i maven. Kort efter
løb en

tilskuer løber på banen i en kamp, som Danmark blev taberdømt 0-3. (Foto:
liselotte sabroe © Scanpix)

[...]

liste slut

Gå til næste billede

1 / 3

Typen, der gik til stålet

Som spiller har han prøvet mere end de fleste. Han spillede for syv
forskellige klubber i verdens største ligaer. Men det er også svært at sige
Christian

Poulsens navn uden at tænke på midtbanespillerens iltre temperament. Han
tirrede modstanderne og gik indimellem over grænsen, som da han blev smidt
ud

af en landskamp i 2007 mod Sverige, da han slog Markus Rosenberg i maven.

Landsholdsspiller Andreas Cornelius, der spillede sammen med Christian
Poulsen i FCK, husker ham som typen, der gik til stålet.

- Han er stille og rolig og en lidt følsom gut, men når kampen startede,
spiste han en forvandlingskugle, og så slog det klik for ham. Han blev
benhård.

Jeg husker ham også for en lidt uheldig situation, hvor han hakkede Emiliano
Marcondes fra FC Nordsjælland ned og fik rødt kort. Men den har jeg taget

med ham, og han har undskyldt, siger angriberen og griner.

- Ej, jeg husker ham også, som en rigtig god spiller, der var vigtig og
kunne lidt af det hele. Men især det her med, at han gik til stålet. Hans
energi

og vindermentalitet skinner igennem.

Christian Poulsen kan sagtens huske kampsituationerne, hvor han var
overtændt. Men der var også mange gange, hvor han mentalt var i balance og
udviste

overskud. For eksempel håndterede han en hidsig Gennaro Gattuso med ophøjet
ro, da danskeren og Schalke 04 mødte AC Milan i Champions League. Han har
lært,

at alle er forskellige i en gruppe.

- Jeg nævnte for de unge spillere, at hvis de har set billeder af mig på
banen, så er jeg en anden type uden for banen, siger han og smiler skævt.

- Vi har forskellige måder at forberede os mentalt. Min opfordring til
spillerne er, at de skal turde være sig selv. Det er også en læring. De skal
ikke

prøve at blive mig, men blive klogere på dem selv.

CHRISTIAN POULSEN

Født den 28. februar 1980 (41 år).Assistenttræner for det danske
landshold.Tidligere klubber som spiller: Holbæk, FC København, Schalke 04,
Sevilla, Juventus,

Liverpool, Evian og Ajax.Udvalgte meritter: Årets spiller i Danmark 2005 og
2006, dansk mester med FC København i 2000/01, pokalvinder og Uefa
Cup-vinder

med Sevilla i 2006/07, hollandsk mester med Ajax i 2012/13 og 2013/14.Kilde:
DBU og Transfermarkt.

Færdig med fodbold

Han forlod en lignende rolle i hollandske Ajax, og selvom den hollandske
klub gerne havde beholdt ham, virkede Danmark som det rette valg for den
41-årige

træner fra Asnæs.

- Det var det, dels fordi det var spændende at være med omkring landsholdet
på det højeste niveau. Dels, fordi det passer også godt i forhold til min
familie

lige nu. Jeg kan lære en masse ting, men også bidrage med noget efter mine
to år i Ajax, understreger han.

Det lå ikke i kortene, at han ville gå trænervejen. Christian Poulsen
glædede sig til at få sine weekender igen, selv at kunne bestemme over sin
tid.

Derfor var han i udgangspunktet indtillet på, at han var færdig med at
arbejde i fodboldverdenen, da han indstillede sin karriere og begyndte i
stedet

at studere. Men han begyndte også på nogle trænerkurser, og i 2018 blev han
tilbudt et praktikforløb ved Ajax.

- Jeg havde holdt kontakten med Marc Overmars (sportsdirektør i Ajax, red.),
der tilbød mig en mulighed for at se, hvordan klubben arbejdede. På baggrund

af det fik jeg mere lyst til det, og de tilbød mig et fuldtidsjob. Det var
to år på et højt niveau i Ajax med en dygtig træner, som har mange ligheder

med Kasper Hjulmand, forklarer Christian Poulsen.

gruppe start Christian Poulsen instruerer landsholdsspillerne på anlægget i
Helsingør. (Foto: THOMAS SJØRUP © Ritzau Scanpix)

Christian Poulsen instruerer landsholdsspillerne på anlægget i Helsingør.
(Foto: THOMAS SJØRUP © Ritzau Scanpix)

gruppe slut

Christian Poulsen er blevet en del af Kasper Hjulmands stab, der også tæller
Morten Wieghorst og Ismael López. Han skal endnu bruge lidt tid på at finde

sin rolle i teamet, men assistenttræneren vurderer, at hans styrker ligger i
det analytiske arbejde.

- Jeg synes selv, at jeg er ret god til at læse og se spillet. I Ajax sad
jeg meget med analyser af modstanderen samt vores eget spil, og hvordan vi
kunne

lave forbedringer. Jeg har arbejdet meget med forberedelser af taktikmødet
med en analytiker, så jeg har et godt blik for at se spillet.

Der er dog umiddelbart ikke en cheftræner gemt i maven på Christian Poulsen.
Den slags skal bygges op over længere tid, fastslår han.

- Det kommer ikke bare af to år i Ajax. Det kræver mere erfaring og bliver
bygget langsomt på. Jeg er meget opmærksom på, at jeg bliver en del af et
hold,

som fungerer godt og har stor succes. Jeg går meget ydmyg til opgaven, men
håber også, at jeg kan præge tingene og være et lille bidrag til, at vi får

endnu mere succes.

Artikel slut

hovedregion slut

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/landsholdet/christian-poulsen-er-tilbage-p