[Sportslisten] CURLINGKVINDER

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Tir Jan 4 12:28:40 CET 2022

Corona truer curlingkvinderne en måned før OL: 'Det er vildt svært at glæde
sig'

Frygten for at blive smittet og misse vinter-OL i februar fylder i
forberedelserne for de danske curlingkvinder.

 <https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol> BEIJING 2022

[...]

Madeleine Dupont og Danmark blev nummer fire ved VM i curling tidligere på
året.

LÆS OP

ORDBOG

TEKST

AF

 <mailto:mitm at dr.dk> Mikkel Nygaard

I DAG KL. 10:39

https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/corona-truer-curlingkvinderne-en-maaned-
foer-ol-det-er-vildt-svaert-glaede-sig

Om en måned står de på isen ved curlingsportens mest prestigefyldte
turnering, og den danske skipper Madeleine Dupont er med ved et vinter-OL
for tredje gang.

Så termometeret for, hvor meget hun glæder sig, burde være skruet helt op.

Men ikke meget er, som det plejer.

Bare tanken om at nærme mig en lufthavn og et fly gør mig bange

MADELEINE DUPONT

- Jeg ville så gerne sige, at jeg glæder mig 10 millioner procent. Men det
er vildt svært at glæde sig, fordi der er så stor usikkerhed med corona,
siger Madeleine Dupont.

Med sin søster Denise og resten af det danske kvindelandshold skal hun
forsvare Dannebrog, efter de kvalificerede sig til legene ved VM-turneringen
i maj.

Men som månederne er gået, og vinter-OL er gledet tættere på, er frygten for
at blive smittet med corona steget. For holdet træner hver eneste dag. Og én
positiv test vil nok betyde flere, frygter den danske skipper.

- Vi kan først rigtigt glæde os, når vi står på isen. Indtil da går vi på
listetæer for at undgå sygdom, siger Madeleine Dupont.

Hun ville ønske, at alt andet end curling kunne fejes til siden. Med mindre
end en måned til legene burde de vågne timer gå med at finpudse de mindste
detaljer. Men corona fylder meget.

I næste uge skal Dupont og kompagni til Finland for at spille
VM-kvalifikation, der egentlig er den perfekte optakt til vinter-OL.

- Men bare tanken om at nærme mig en lufthavn og et fly gør mig bange, siger
hun.

Madeleine Dupont (t.v.) er for anden gang skipper ved et vinter-OL. (Foto:
Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

'OL er, hvad man gør det til'

Den danske skipper skal på isen ved sit tredje OL. I 2010 blev hun og resten
af det danske hold nummer fem ud af 10 nationer efter de indledende runder,
mens hun også i 2018 var skipper for Danmark.

DE DANSKE CURLINGKVINDER

Madeleine Dupont

Denise Dupont

Mathilde Halse

My Larsen

Jasmin Lander

Derfor ved hun også, at årets lege i Beijing bliver anderledes. For der er
lukket for turister og tilskuere, og den specielle stemning, som hun
tidligere har oplevet blandt atleterne, bliver heller ikke den samme i år.

Men for 34-årige Madeleine Dupont er OL, hvad man gør det til. Og hun har
allerede en måned før afrejse pakket de positive briller i kufferten.

- Hvis man forventer, at det bliver træls på grund af corona, så bliver det
også træls. Jeg har besluttet mig for, at det bliver fedt. Jeg tror, at der
kommer til at sidde en masse søde kinesere på tilskuerpladserne i stedet for
alle mulig andre nationaliteter, siger hun.

Lige nu skal vi alle sikkert afsted, og så sætter vi det endelige mål, når
vi alle står på isen ved OL

MADELEINE DUPONT

Danmark er kvalificeret sammen med ni andre nationer, og da alle møder
hinanden i den indledende turnering, er de danske curlingkvinder garanteret
ni kampe.

Madeleine Dupont har deltaget ved 17 verdensmesterskaber, og hun vil bruge
sin erfaring fra mange år i de kolde haller.

For hvis hun ikke har rutine nu, får hun det aldrig, forsikrer hun.

- Der er mange, der sætter OL op på en gigantisk piedestal. Hvis man gør det
til så meget, glemmer man det, man er god til. Når man har prøvet det før og
spillet så mange år, som en gammel rotte som mig har, kan man se ud over,
hvor stort et OL er.

- Jeg er her for at spille curling. Ikke for at være turist, siger den
danske skipper.

Jane Bidstrup, Trine Qvist, Dorthe Holm, Margit Poertner OG Helena Blach
Lavrsen vandt OL-sølv i 1998, (Foto: MORTEN JUHL © Scanpix Danmark)

De fire bedste nationer spiller sig i semifinalen, og Danmarks eneste
medalje ved et vinter-OL blev vundet i netop curling, da kvinderne i 1998
sikrede sig sølv.

Alligevel går der en lille måned, før Madeleine Dupont tør fortælle om
danskernes forventninger.

Sådan må det være med den konstante usikkerhed, der lige nu forstyrrer
forberedelserne.

- For et halvt år siden havde vi et mål. Så fik vi et nyt. Og endnu et. Lige
nu skal vi alle sikkert afsted, og så sætter vi det endelige mål, når vi
alle står på isen ved OL, siger Madeleine Dupont.

De danske curlingherrer har også kvalificeret sig og spiller ligesom
kvinderne ni indledende kampe, inden turneringens fire bedste går i
semifinalen.

Vinter-OL i Beijing begynder den 4. februar og kan følges på DRTV og DRs
kanaler.

Venlig hilsen

Oda