[Sportslisten] 'Er din mor prostitueret?': NFL indskærper reglerne for jobsamtaler med unge talenter | Sport | DR.DK

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tor Jan 6 23:04:35 CET 2022

Hej.

Jeg kan kun tilslutte mig det her,

at man er gået over strejen.

MvH.

Hans Mikkelsen..

Jeg kan også kun 'Er din mor prostitueret?': NFL indskærper reglerne for
jobsamtaler med unge talenter | Sport | DR.DK

 <https://www.dr.dk/sporten> SPORT

'Er din mor prostitueret?': NFL indskærper reglerne for jobsamtaler med unge
talenter

NFL-holdene kan blive straffet heftigt, hvis de ikke viser god skik i
interviews med potentielle nye spillere.

Dez Bryant blev spurgt, om hans mor var prostitueret, da han var til samtale
forud for NFL-draften. (Foto: Tim Heitman © Scanpix Denmark)

AF

 <mailto:frig at dr.dk> Anders Melchior Frigaard

I DAG KL. 13:47

kærpet over for holdene, hvad man må spørge om, og hvad man ikke må, når
potentielle spillere interviewes forud

for draften.

I draften vælger holdene på skift de nye unge spillere, og med den
sportslige succes på spil er de aldeles grundige i undersøgelsen af de
potentielle spillere.

Det sker på den såkaldte scouting combine, der er en slags træningslejr,
hvor holdene kan se de potentielle valg i draften an. De potentielle
draft-valg

bliver vendt og drejet både fysisk og mentalt.

Det er særligt den mentale del af undersøgelserne, som holdene har fået
indskærpet, skal foregå på en ordentlig måde fremadrettet.

- Vi sigter efter værdighed, respekt og professionalisme. Så simpelt er det,
siger Troy Vincent, der er vicepræsident for football operations i NFL, til

nyhedsbureauet AP.

gruppe start Benjamin Watson (nummer 82) sammenligner samtalen til scouting
combine med en afhøring. (Foto: Tommy Gilligan © Ritzau Scanpix)

Benjamin Watson (nummer 82) sammenligner samtalen til scouting combine med
en afhøring. (Foto: Tommy Gilligan © Ritzau Scanpix)

gruppe slut

Og det er nok ikke så mærkeligt, at NFL er ude med en løftet pegefinger, for
gennem årene er der kommet flere eksempler på spørgsmål, der næppe har været

helt efter bogen. Det er det, NFL vil have gjort op med.

Eksemplerne tæller Dez Bryant, der blev spurgt, om hans mor var
prostitueret, Eli Apple blev spurgt, om han var homoseksuel, mens Benjamin
Watson sammenlignede

samtalen med en afhøring.

- Jeg husker, at jeg sad i et mørkt rum med et stort spotlys. Der var en
stol, og det var som om, du blev afhørt for en forbrydelse. Hele staben stod

skyggerne og du kan ikke se dem. Fyren tog fat i mit håndled og sagde: 'Jeg
kan mærke din puls, så jeg ved det, hvis du lyver. Har du nogensinde røget

marihuana?'.

- Jeg sagde 'nej'. Det havde jeg ikke. Jeg har aldrig røget marihuana. Han
sagde: 'Jeg tror, du lyver, jeg kan mærke din puls. Lyver du for os?'. Jeg
sagde

'nej'.

- I et kort øjeblik troede jeg, at jeg rent faktisk havde røget marihuana,
og jeg var nødt til at tilstå en forbrydelse, jeg ikke har begået, fortæller

Benjamin Watson til AP.

gruppe start Eli Apple blev til scouting combine spurgt, om han var
homoseksuel. (Foto: Kirk Irwin © Ritzau Scanpix)

Eli Apple blev til scouting combine spurgt, om han var homoseksuel. (Foto:
Kirk Irwin © Ritzau Scanpix)

gruppe slut

Varsler straf ved overtrædelse

NFL har haft flere sager af lidet flatterende karakter hængede over sig.

Tidligere har NFL undskyldt for, at man i forbindelse med erstatning til
spillere, der havde lidt varige mén på grund af hovedskader, antog, at sorte
havde

en lavere kognitiv funktion end hvide.

Læs også: Efter heftig kritik lover NFL fremadrettet at vurdere sorte og
hvides kognitive evner ens

Sagen om Colin Kaepernick

har også affødt heftig kritik, og i sensommeren gav NFL-kommisær Roger
Goodell en undskyldning til Colin Kapernick for ikke at have lyttet til hans
protester

om politivold og racisme.

I beskeden fra NFL, der indskærper for holdene, at de ikke skal stille de
potentielle draft-valg upassende spørgsmål, lader NFL også forstå, at
manglende

overholdelse vil medføre sanktioner.

- Alle hold skal sikre, at potentielle draft-valg bliver vist et
respektfuldt og professionelt NFL-miljø. Et miljø, der følger statslige og
føderale lovgivninger

og også deler vores fælles engagement for respekt, diversitet og inklusion,
lyder det i den besked, NFL har sendt til holdene ifølge AP.

Der kan være tale om bødestraffe på minimum 150.000 dollar (986.000 kr.) til
hold, der overtræder retningslinjerne, mens enkeltpersoner hos holdene også

kan straffes med bøde eller suspendering.

Desuden kan holdene risikere at miste valg i draften i yderste konsekvens.

Del på Facebook

Del på Twitter

Kopier link

Artikel slut