[Sportslisten] 8 DØDE I STADION KAOS FOLK GISPEDE EFTER VEJRET

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Tir Jan 25 12:32:58 CET 2022

1.	 <https://www.dr.dk/sporten/features> FEATURES

 <https://www.dr.dk/sporten/fodbold> FODBOLD

Otte døde i stadion-kaos ved de afrikanske mesterskaber: ’Folk gispede efter
vejret'

Ottendedelsfinalen ved African Cup of Nations i fodbold mellem Camaroun og
Comorerne har fået tragiske følger.

Inde på stadion var fansene ikke klar over, hvad der var sket uden for
stadion op til kampen mellem Cameroun og Comorerne. (Foto: Mohamed Abd El
Ghany © Ritzau Scanpix)

LÆS OP

ORDBOG

TEKST

AF

 <mailto:arnm at dr.dk> Arnela Muminovic

I DAG KL. 10:38

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/otte-doede-i-stadion-kaos-ved-de-afrikansk
e-mesterskaber-folk-gispede-efter-vejret

Det der skulle have været en glædens dag, er i stedet blevet til en national
sørgedag i Cameroun.

Værtsnationen ved de afrikanske mesterskaber spillede sig mandag aften i
kvartfinalen, da de slog miniputnationen Comorerne 2-1 på hjemmebanen Olembe
Stadion.

Men jublen varede dog ikke længe for fans og spillere. For kort efter kampen
blev det klart for de fleste, at der havde udspillet sig en forfærdelig
hændelse uden for stadion før kampen.

Jeg så ikke meget, da jeg selv skulle skynde mig ind på stadion, men jeg så
blod på jorden og folk, der lå og gispede efter vejret, da jeg løb forbi.

BAMBEH WANNEH GIOVANNI, LOKAL JOURNALIST

Her opstod der angiveligt kaos, da flere camerounske fans forsøgte at få
adgang til stadionet i hovedstaden Yaounde.
<https://twitter.com/addojunr/status/1485903636232343553> Flere videoer på
de sociale medier viser, at en del af folkemængden forcerede sig adgang til
stadion, og det førte til panikagtige tilstande.

På tragisk vis resulterede det i mindst otte døde, 38 sårede – hvor syv af
dem er i kritisk tilstand. Det bekræfter AP og flere lokale medier.

- Der er registreret otte dødsfald – blandt dem er to kvinder i trediverne,
fire mænd i trediverne og et barn, udtaler guvernøren i den centrale region
i Cameroun, Naseri Paul Biya.

Det er stadig uklart, hvorfor der opstod tumult og kaos ved indgangene til
stadion, men ifølge flere vidner blev portene pludseligt lukket af vagter og
militær. Og det frustrerede fansene, da nogle af dem angiveligt havde billet
til kampen.

'Folk gispede efter vejret'

Bambeh Wanneh Giovanni, journalist for det lokale medie Sports Glitz,
bekræfter, at militæret forsøgte at stoppe desperate fans i at komme ind på
stadion.

- Jeg ved ikke, hvorfor portene pludseligt blev lukket. Men det førte til,
at der kom sammenstød mellem militæret og fans, der forcerede adgang til
stadion.

- Jeg så ikke meget, da jeg selv skulle skynde mig ind på stadion og dække
kampen, men jeg så blod på jorden og folk, der lå og gispede efter vejret,
da jeg løb forbi, sagde han til
<https://twitter.com/addojunr/status/1485755910920318979> Joy News
umiddelbart efter kampen.

Der er endnu ikke officielt kommet en forklaring på, hvorfor der opstod
sammenstød uden for stadion, men det afrikanske fodboldforbund CAF meddeler,
at de er fuld i gang med at undersøge den tragiske hændelse.

Inde på banen sørgede Cameroun for sportslig succes - men uvidende omkring
den tragiske situation uden for banen. (Foto: Kenzo Tribouillard © Ritzau
Scanpix)

Der er normalt plads til 60.000 på Olembe Stadion i Camerouns hovedstad,
Yaounde, men på grund af coronasmitte må stadion kun huse 80 procent af det
maksimale.

Angiveligt var det derfor, at militæret lukkede portene for de fremmødte
fans.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fsporten%2Ffo
dbold%2Fotte-doede-i-stadion-kaos-ved-de-afrikanske-mesterskaber-folk-gisped
e-efter-vejret> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fsporten%2Ffodbo
ld%2Fotte-doede-i-stadion-kaos-ved-de-afrikanske-mesterskaber-folk-gispede-e
fter-vejret&text=Otte%20d%C3%B8de%20i%20stadion-kaos%20ved%20de%20afrikanske
%20mesterskaber%3A%20%E2%80%99Folk%20gispede%20efter%20vejret%27> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/otte-doede-i-stadion-kaos-ved-de-afrikansk
e-mesterskaber-folk-gispede-efter-vejret

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-klar-med-handlingsplan-mod-joe
dehad-holocaust-skal-vaere-obligatorisk-paa>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-klar-med-handlingsplan-mod-joe
dehad-holocaust-skal-vaere-obligatorisk-paa>

INDLANDI DAG KL. 11:01

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringen-klar-med-handlingsplan-mod-joe
dehad-holocaust-skal-vaere-obligatorisk-paa> Regeringen klar med
handlingsplan mod jødehad: Holocaust skal være obligatorisk på skoleskemaet

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fem-ting-du-skal-vide-om-de-danske-soldate
r-i-mali>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fem-ting-du-skal-vide-om-de-danske-soldate
r-i-mali>

UDLANDI DAG KL. 10:58

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/fem-ting-du-skal-vide-om-de-danske-soldate
r-i-mali> Fem ting du skal vide om de danske soldater i Mali

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/hvem-skal-vaere-dfs-nye-ledelse-og-ordfoe
rere-efter-formandsvalget-det-moedes>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/hvem-skal-vaere-dfs-nye-ledelse-og-ordfoe
rere-efter-formandsvalget-det-moedes>

POLITIKI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/hvem-skal-vaere-dfs-nye-ledelse-og-ordfoe
rere-efter-formandsvalget-det-moedes> Hvem skal være DF's nye ledelse og
ordførere efter formandsvalget? Det mødes folketingsgruppen om i dag

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/skal-paaroerende-tage-mere-
ansvar-omsorg-af-aeldre-mangel-paa-haender>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/skal-paaroerende-tage-mere-
ansvar-omsorg-af-aeldre-mangel-paa-haender>

ØSTJYLLANDI DAG KL. 10:47

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/skal-paaroerende-tage-mere-
ansvar-omsorg-af-aeldre-mangel-paa-haender> Skal pårørende tage mere ansvar
for omsorg af ældre? Mangel på hænder får flere til at foreslå det

SENESTE NYTI GÅR KL. 23:31

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/malis-regering-beder-danmark-om-traekke-s
oldater-hjem-udenrigsministeriet-vil-have> Malis regering beder Danmark om
at trække soldater hjem: Udenrigsministeriet vil have klarhed over
situationen

SENESTE NYTI GÅR KL. 22:01

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/ssi-danmark-kan-opnaa-befolkningsimmunite
t-inden-de-naeste-uger> SSI: Danmark kan opnå befolkningsimmunitet inden for
de næste uger

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/skoleleder-lettet-over-lempelser-det-har-
vaeret-en-udfordring-faa-det-til-haenge>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/skoleleder-lettet-over-lempelser-det-har-
vaeret-en-udfordring-faa-det-til-haenge>

INDLANDI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/skoleleder-lettet-over-lempelser-det-har-
vaeret-en-udfordring-faa-det-til-haenge> Skoleleder lettet over lempelser:
'Det har været en udfordring at få det til at hænge sammen'

SENESTE NYTI GÅR KL. 14:27

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/aendrer-corona-anbefalinger-nu-kan-man-br
yde-selvisolation-tidligere> Ændrer corona-anbefalinger: Nu kan man bryde
selvisolation tidligere

SENESTE NYTI GÅR KL. 21:50

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/usa-saetter-8500-soldater-i-oeget-beredsk
ab-paa-grund-af-rusland> USA sætter 8.500 soldater i øget beredskab på grund
af Rusland

SENESTE NYTI GÅR KL. 17:52

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/c25-indekset-lukker-i-et-af-de-stoerste-d
yk-nogensinde> C25-indekset lukker i et af de største dyk nogensinde

SENESTE NYTI GÅR KL. 15:08

<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rusland-usa-og-nato-optrapper-spaendinger
> Rusland: USA og Nato optrapper spændinger

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>