[Sportslisten] Kvinde-Fodbold: Hun fik øgenavnet 'Pele i kjole' - nu har den største kvindelige fodboldstjerne spillet sit sidste VM | FIFA VM 2023 | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Ons Aug 2 17:57:26 CEST 2023

 <https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm-kvinder> FIFA VM 2023

Hun fik øgenavnet 'Pele i kjole' - nu har den største kvindelige
fodboldstjerne spillet sit sidste VM

Brasilien er ude af slutrunden efter 0-0 mod Jamaica. Dermed har legenden
Marta Vieira da Silva spillet karrierens sidste VM-kamp.

Marta Vieira da Silva har spillet karrierens sidste VM-kamp. (Foto: ©
William WEST, Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:ehal at dr.dk> Emil Halkier

I DAG KL. 15:27

Det er et fænomen, der for kort tid siden forlod fodboldbanen i Melbourne i
tårer, vinkede mod tribunen og sagde farvel.

Brasiliens nulløsning mod Jamaica betyder slutrunde-exit, men samtidig var
det også sidste tur på den allerstørste scene for 37-årige Marta Vieira da
Silva, bare kendt som Marta, der allerede inden slutrunden fortalte, at
dette bliver karrierens sidste VM.

Og i dag blev der altså sat punktum.

- Det er hårdt at tale om lige nu. Det var ikke det VM, jeg forestillede mig
- ikke engang i mine værste mareridt, sagde hun i flash-interviewet efter
kampen.

Ikke mange, hvis nogen overhovedet, har haft samme betydning for fodbold på
kvindesiden som hende, siger Arnela Muminovic, DR Sportens udsendte
fodboldkommentator.

- Marta er speciel og et ikon i Brasilien. Man taler om Pelé, og man taler
om Marta. Det siger ikke så lidt, når de også har haft spillere som Ronaldo,
Rivaldo og Ronaldinho, siger Arnela Muminovic.

Kærligheden fra hjemlandet har været så udtalt, at den nu afdøde legende
selv gav hende øgenavnet Pelé in skirts. Pelé i kjole. En større
anerkendelse findes næppe, særligt på de kanter.

·

Jamaica-spillerne var hurtigt henne for at kramme og anerkende brasilianske
Marta efter kampen. (Foto: © Asanka Brendon Ratnayake, Ritzau Scanpix)

·

Det var med følelserne uden på tøjet i minutterne efter slutfløjtet. (Foto:
© Asanka Brendon Ratnayake, Ritzau Scanpix)

·

Marta Vieira da Silva gav sig tid til at suge det hele ind og takke de
brasilianske fans på tribunen. (Foto: © William WEST, Ritzau Scanpix)

1 / 3

Jamaica-spillerne var hurtigt henne for at kramme og anerkende brasilianske
Marta efter kampen. (Foto: © Asanka Brendon Ratnayake, Ritzau Scanpix)

Farten og fysikken er i dag selvsagt ikke den samme, som da Marta Vieira da
Silva fik VM-debut i 2003, eller da hun fire år senere nærmest egenhændigt
trak Brasilien i finalen, som blev tabt til Tyskland.

Men titlen som sit lands mest scorende samt de seks kåringer til verdens
bedste spiller taler sit tydelige sprog, mener Arnela Muminovic.

- Det er den største i kvindefodboldens historie. Hun har ikke vundet et VM,
som nogle måske vil sige er det, der mangler i regnestykket, men hun har
løftet Copa America-trofæet tre gange, og på det individuelle plan har hun
vundet alt, siger Arnela Muminovic.

Et følelsesladet VM for brasilianeren

Også herhjemme har legenden Marta Vieira da Silva været en, man så op til,
forklarer Arnela Muminovic. For eksempel har Danmarks største profil og
anfører, Pernille Harder, ved flere lejligheder fortalt, at brasilianeren
var hendes idol, da hun voksede op.

Legendens aftryk har altså været stort.

- Marta var med til at ændre, at man ikke bare skal nøjes, og at kvinder kan
nå stjernestatus. Derfor har hun også været meget følelsesmæssig her op til
og under VM. Hun er stolt over, at hun har været med til at løfte sporten og
vist, at små piger også kan have store kvindelige idoler.

- Hun har været den største eksponent for at fremme kvindefodbold, siger
Arnela Muminovic.

Da jeg startede med at spille fodbold, havde jeg ikke noget kvindeligt idol.

MARTA VIEIRA DA SILVA

Netop samtalen om sin egen betydning rørte også brasilianeren dybt, da hun
satte ord på
<https://www.france24.com/en/live-news/20230801-marta-in-tears-as-brazil-wor
ld-cup-hopes-hang-in-the-balance> det under gårsdagens pressemøde i optakten
til det, der nu viser sig at blive karrierens sidste VM-kamp.

- I 2003 var der ikke nogen, der kendte Marta. Tyve år senere er vi blevet
et referencepunkt for så mange kvinder over hele verden. Vi har åbnet døren
for ligestilling, sagde Marta før tirsdagens kamp.

- Da jeg startede med at spille fodbold, havde jeg ikke noget kvindeligt
idol. Ingen medier viste kvindernes kampe. Hvordan skulle jeg kunne se andre
spillere?

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm-kvinder/hun-fik-oegenavnet-pele-i-kjole
-nu-har-kvindefodboldens-stoerste-stjerne

Del på Facebook

Del på Twitter

Kopier link