[Sportslisten] Kvinde-Fodbold: Fire måneder efter stort kiks mod Danmark er Japan nu 'det bedste hold ved VM' | FIFA VM 2023 | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tor Aug 10 22:54:35 CEST 2023

Hej.

her er lidt information om hvordan det forløber i Kvinde-Fodbold.

Jeg vil straks sige, at jeg ved ikke hvor man kan se de følgende kampe i
Kvinde-fodbold: så det må i nok selv lige søge meget mere information om.

 <https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm-kvinder> FIFA VM 2023

Fire måneder efter stort kiks mod Danmark er Japan nu 'det bedste hold ved
VM'

Det er en kæmpe overraskelse, at Japan har været så gode, siger DR Sportens
fodboldekspert inden landets VM-kvartfinale mod Sverige.

Afspil video

1 MINUT OG 32 SEKUNDER

AF

 <mailto:ehal at dr.dk> Emil Halkier

I DAG KL. 20:32

Det var ikke ligefrem tydeligt den april aften på Odense Stadion, at de
danske fodboldkvinder mødte det, som fire måneder senere er endt med at
blive manges VM-favorit.

1-0 sejren over Japan, tilmed på et komisk, småbizart selvmål, som du kan se
ovenfor, efterlod intet andet end rød-hvid optimisme.

Inden fredagens VM-kvartfinale mod Sverige er situationen dog en ganske
anden. For som  <https://www.bbc.com/sport/football/66435199> den tidligere
engelske landsholdsangriber Eniola Aluko forklarede i sit hverv som
fodboldekspert hos ITV:

- Japan virker ustoppelige.

- De japanske spillere peaker selvtillidsmæssigt - kemien, flowet, timingen.
De ligner virkelig et hold, man ikke kan slå. Hvordan stopper man Japan nu?

Japanerne har efter fire kampe ved VM en målscore på 14-1. (Foto: © AARON
GILLIONS, Ritzau Scanpix)

DR Sportens fodboldekspert Arnela Muminovic kommenterede føromtalte
landskamp mellem Danmark og Japan. Hun var mildest talt meget lidt duperet
over det, hun så fra den asiatiske fodboldnation.

I Australien og New Zealand er tvivlen blevet gjort til skamme.

- Det er en kæmpe overraskelse, at de har været så gode, men når du ser på
spil og statistikker, har de været det klart bedste hold ved VM, siger DR
Sportens fodboldekspert, som især fremhæver én ting, der imponerer hende.

- Når landshold spiller så godt, at de ligner klubhold, er det et
kvalitetsstempel, og det gør japanerne. De ligner nogen, der træner sammen
hver dag, siger Arnela Muminovic.

Ingen forventninger i hjemlandet inden VM

Ej heller Hinata Miyazawa, aktuel VM-topscorer, som ved slutrunden har taget
japansk præcision til nye højder med fem scoringer på sine seks afslutninger
inden for målrammen, stjal overskrifter i Odense.

Et uforløst indhop, 33 minutter på fynske græsstrå, var, hvad det blev til.

Nu er hun blevet billedet på den japanske succes og har kurs mod at vinde
den gyldne støvle, som præmieres til turneringens flittigste målscorer.

Den tager hun gerne, lød det forleden på et pressemøde.

- Jeg vil gerne bidrage til holdet ved at score mål som angriber, og jeg
bliver glad, hvis det betyder, at jeg vinder prisen. Men først og fremmest
er det vigtigste at vinde som et hold, sagde Hinata Miyazawa.

Hinata Miyazawa scorede sit femte mål ved VM, da Japan i lørdags vandt 3-1
over Norge i ottendedelsfinalen. (Foto: © Amanda Perobelli, Ritzau Scanpix)

Som et biprodukt af VM-succesen håber holdkammeraten Moeka Minami, at
verdensmestrene fra 2011 igen kan vinde folkets gunst og udbrede
kvindefodbold i Japan.

- Der var vitterligt ingen forventninger til os inden turneringen, men
holdet har ændret sig og er vokset på så mange områder indenfor kort tid,
sagde Moeka Minami.

Hun oplever, at de har leveret kampe, som "har overrasket alle i Japan".
Derfor er det vigtigt, at de holder snuden i sporet og går hele vejen.

- Ved at gøre det (vinde VM, red.), tror jeg, at folks syn på kvindefodbold
i Japan vil ændre sig. Så jeg vil virkelig gerne vinde flere kampe og gøre
kvindefodbold i Japan mere populært, sagde Minami.

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/vm-kvinder/fire-maaneder-efter-stort-kiks-
mod-danmark-er-japan-nu-det-bedste-hold

Del på Facebook

Del på Twitter