[Sundhed] 10 15 år ældre hen over natten lenes liv er sat tilbagesenfølger af covi19

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Lør Dec 25 08:54:21 CET 2021

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

10-15 år ældre henover natten: Lenes liv er sat tilbage af corona-senfølger

Det er usikkert, om folk med svære senfølger kommer 100 procent tilbage,
siger læge.

Lene Stjernholm Engsig havde et mildt sygdomsforløb med covid-19 i november
sidste år. Men efter tre måneder ramte senfølgerne hårdt.

LÆS OPFtaler i telefon, mens en chauffør træder ind af døren og skal have
stemplet papirer.

Samtidig sidder Lene Engsig og ordner løn og betaler regninger, mens et
opkald kræver hendes opmærksomhed.

Den hektiske situation var for lidt over et år siden intet problem for Lene
Engsig.

Men siden marts har hun ikke besøgt kontoret i den transportvirksomhed, som
hun startede med sin mand Leif for 27 år siden.

- Jeg har svært ved at holde fokus, og mit hoved bliver rigtig hurtigt træt.
Jeg har brug for pauser og hvile, fortæller hun.

Lene Engsig er nemlig ramt af svære senfølger, efter hun blev smittet med
covid-19 i november 2020.

Det var Lene Engsig, som tog sig af medarbejderudviklings-samtalerne med de
ansatte. Men de har ikke været det samme, siden hun forsvandt. Manden Leif
fortæller, at de resterende mænd på kontoret ikke kan meget mere end at
klappe kollegaen på ryggen og høre, om 'det går godt?'.

'10 år ældre i løbet af en nat'

Fænomenet senfølger er noget, som læger og forskere har forsøgt at blive
kloge på, lige siden pandemien brød ud i Danmark for snart to år siden.

Og derfor er der også oprettet ti senfølgeklinikker rundt om i landet.

Jeg plejer at sammenligne det med at blive 10-15 år ældre i løbet af en nat

BERIT SCHIØTTZ-CHRISTENSEN, OVERLÆGE, AARHUS UNIVERSITETSHOSPITAL

Overlæge og professor Berit Schiøttz-Christensen leder senfølgeklinikken på
Aarhus Universitetshospital.

Hun er med til at hjælpe Lene Engsig og mange andre med at bearbejde deres
senfølger.

- Når man har senfølger, ryger evnen til at kunne fokusere, at koncentrere
sig og holde samling på det, man gør.

- Jeg plejer at sammenligne det med at blive 10-15 år ældre i løbet af en
nat, siger Berit Schiøttz-Christensen.

TEGN PÅ SENFØLGER

Personer, der har været på senfølgeklinik, fortæller om følgende symptomer:

*        Kognitive gener: Man har svært ved at huske, kan ikke holde styr på
ting og har problemer med at koordinere hverdagen.

*        Følsomhed over for lyd og lys.

*        Forstyrrelser af smagssansen.

*        Hjertebanken.

*        Problemer med vejrtrækningen.

*        Muskelproblemer - træthed ved udførsel af simple opgaver.

Kilde: Berit Schiøttz-Christensen, overlæge, Aarhus Universitetshospital.

Der er i Danmark omkring
<https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d/p
age/page_0/> 700.000 personer, som siden epidemiens begyndelse har fået en
positiv coronaprøve.

Mange bliver helt raske lige efter sygdomsforløbet.

Men der er også nogle, der bliver henvist til en senfølgeklinik. Og de ender
der, fordi de gener, de oplever lang tid efter sygdomsforløbet med covid-19,
er så alvorlige, at de ikke kan leve livet, som de plejer.

'Det blev så svært'

Lene Engsig genkender billedet af at føle sig ældre.

For hun oplevede en langsom forværring i sin kognitive tilstand i månederne,
efter hun blev smittet.

- Når jeg vågnede om morgenen, tænkte jeg: 'Jeg skal bare skynde mig med
mine opgaver i dag og så hjem hurtigst muligt'.

- Men lige pludselig kunne jeg ikke mere. Fra den ene dag til den anden.

Hun besluttede sig for at trække sig fra arbejdet, da hun ønskede at finde
ud af, hvad hun fejlede. Var det stress? Hun vidste det ikke.

- Jeg overvejede på et tidspunkt, om virksomheden simpelthen var blevet for
stor til det, jeg kunne præstere, for jeg syntes simpelthen, at det blev så
svært – særligt mine regnskabsmæssige opgaver. Og det var ting, som jeg
havde været vant til at sidde og lave.

Udover ikke at kunne koncentrere sig på kontoret, hvor chaufførerne kommer
og går, og hvor der er fire andre kollegaer, som taler i lokalet, så har
Lene Engsig også hovedpine og muskelsmerter.

Fortsat uvished om senfølger

Selvom der er indrettet corona-senfølgeklinikker i alle landets regioner, er
der stadig en masse spørgsmål, som Berit Schiøttz-Christensen og andre
eksperter gerne vil have svar på.

Om man bygger op til, at man kan det samme som før, det ved vi faktisk ikke.

BERIT SCHIØTTZ-CHRISTENSEN, OVERLÆGE, AARHUS UNIVERSITETSHOSPITAL

- Senfølger gør, at man for en periode bliver rigtig påvirket, og så bygger
man langsomt op igen. Om man bygger op til, at man kan det samme som før,
det ved vi faktisk ikke.

Når en patient kommer til en klinik, begynder et skræddersyet program, hvor
der bliver foretaget en lang række test. Det er for at udelukke, at der er
tale om andre lidelser end covid-senfølger.

Og nu er lægerne også begyndt at lave muskelundersøgelser.

- Vi kan se, at patienterne er forstyrrede i deres nervesystem. Det
undersøger vi videre, fordi det måske kan give en forklaring på, både
hvorfor de ikke kan trække vejret ordentligt, og at muskulaturen ikke
fungerer ordentligt, siger hun.

En ting er dog sikkert, og det er profilen på dem, som kommer til
senfølgeklinikkerne, fortæller Berit Schiøttz-Christensen.

Gennemsnitsalderen er 45 år, og to tredjedele af dem er kvinder.

Derudover har de fleste af dem haft milde sygdomsforløb, og de færreste blev
indlagt med covid-19.

SÅ MANGE HAR SENFØLGER

*        Cirka 700.000 danskere har været smittet med covid-19

*        Fem procent af dem har senfølger

*        To procent har så slemme senfølger, at de henvises til en
senfølgeklinik

Kilde: SSI, Aarhus Universitetshospital

Find velværen ved siden af behandlingen

Som så mange andre senfølge-patienter ved Lene Engsig ikke, hvornår hun
slipper for sine gener.

Hun gennemgår lige nu forløb hos en ergoterapeut, fysioterapeut og en
terapeut. Derudover kommer hun på senfølgeklinikken til samtaler.

Men en ting, som Berit Schiøttz-Christensen har anbefalet Lene Engsig og
andre patienter, er at gøre ting, som giver glæde i hverdagen.

- Vores erfaring er, at det er godt at lægge ekstra ting på behandlingen,
som gør en glad. Men ikke for meget. Det er en balance, siger Berit
Schiøttz-Christensen.

Det, som Lene Engsig har tilføjet, er yoga og vinterbadning ved den lokale
sø i Sunds ved Herning.

- Her får jeg god fred og ro i mit hoved, som jeg har brug for.

Den fred og ro benytter hun så til at samle kræfter.

Hun arbejder nemlig fortsat for hende og mandens transportvirksomhed. Men
ikke på kontoret; hjemmefra. Og kun fem timer om ugen.

Derudover forsøger hun at få en hobbyvirksomhed op at køre med sin søster.
De sælger loppefund fra Lene Engsigs lade, indtil hun en dag kan se
covid-senfølgerne som et overstået kapitel.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fin
dland%2F10-15-aar-aeldre-henover-natten-lenes-liv-er-sat-tilbage-af-corona-s
enfoelger> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Findla
nd%2F10-15-aar-aeldre-henover-natten-lenes-liv-er-sat-tilbage-af-corona-senf
oelger&text=10-15%20%C3%A5r%20%C3%A6ldre%20henover%20natten%3A%20Lenes%20liv
%20er%20sat%20tilbage%20af%20corona-senf%C3%B8lger> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/indland/10-15-aar-aeldre-henover-natten-lenes-liv-
er-sat-tilbage-af-corona-senfoelger

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/eksplosion-af-tyskere-der-flytter-t
il-danmark-flygter-fra-coronaforbud-dyre>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/eksplosion-af-tyskere-der-flytter-t
il-danmark-flygter-fra-coronaforbud-dyre>

SYD- OG SØNDERJYLLANDI DAG KL. 06:30

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/eksplosion-af-tyskere-der-flytter-t
il-danmark-flygter-fra-coronaforbud-dyre> ’Eksplosion’ af tyskere der
flytter til Danmark: Flygter fra coronaforbud, dyre huse og tyske skoler

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/forsamlingsloft-nedlukning-og-mundbind-saa
dan-er-julerestriktionerne-i-europa>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/forsamlingsloft-nedlukning-og-mundbind-saa
dan-er-julerestriktionerne-i-europa>

UDLANDI GÅR KL. 20:52

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/forsamlingsloft-nedlukning-og-mundbind-saa
dan-er-julerestriktionerne-i-europa> Forsamlingsloft, nedlukning og
mundbind. Sådan er julerestriktionerne i Europa

[...]

INDLANDI DAG KL. 06:33

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/10-15-aar-aeldre-henover-natten-lenes-liv
-er-sat-tilbage-af-corona-senfoelger> 10-15 år ældre henover natten: Lenes
liv er sat tilbage af corona-senfølger

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/naesten-hele-emma-emilies-kollektiv-er-sm
ittet-saa-nu-holder-de-en-jul-man-kommer>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/naesten-hele-emma-emilies-kollektiv-er-sm
ittet-saa-nu-holder-de-en-jul-man-kommer>

INDLANDI GÅR KL. 16:45

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/naesten-hele-emma-emilies-kollektiv-er-sm
ittet-saa-nu-holder-de-en-jul-man-kommer> Næsten hele Emma Emilies kollektiv
er smittet, så nu holder de en jul, 'man kommer til at huske'

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/danskere-skal-undersoege-fjern-pl
anet-med-nyt-og-kaempestort-rumteleskop>

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/danskere-skal-undersoege-fjern-pl
anet-med-nyt-og-kaempestort-rumteleskop>

TEKNOLOGII DAG KL. 06:40

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/danskere-skal-undersoege-fjern-pl
anet-med-nyt-og-kaempestort-rumteleskop> Danskere skal undersøge fjern
planet med nyt og kæmpestort rumteleskop

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/naar-man-ikke-kan-give-sine-boern-julegave
r-og-gaar-sulten-i-seng-saa-glider-corona-i>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/naar-man-ikke-kan-give-sine-boern-julegave
r-og-gaar-sulten-i-seng-saa-glider-corona-i>

UDLANDI DAG KL. 06:48

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/naar-man-ikke-kan-give-sine-boern-julegave
r-og-gaar-sulten-i-seng-saa-glider-corona-i> Når man ikke kan give sine børn
julegaver og går sulten i seng, så glider corona i baggrunden

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/dmi-afblaeser-landsdaekkende-hvid-jul-vend
syssel-himmerland-og-thy-kunne-fejre-groen>

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/dmi-afblaeser-landsdaekkende-hvid-jul-vend
syssel-himmerland-og-thy-kunne-fejre-groen>

VEJRETI GÅR KL. 16:46

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/dmi-afblaeser-landsdaekkende-hvid-jul-vend
syssel-himmerland-og-thy-kunne-fejre-groen> DMI afblæser landsdækkende hvid
jul: 'Vendsyssel, Himmerland og Thy kunne fejre grøn jul'

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/hjemmevaernets-geledder-blottet-i-stor-in
tern-datalaek>

[...]

tern-datalaek> Hjemmeværnets geledder blottet i stor intern datalæk

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/glade-jul-farlige-jul-her-er-tre-ju
letraditioner-der-kan-vaere-livstruende>

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/glade-jul-farlige-jul-her-er-tre-ju
letraditioner-der-kan-vaere-livstruende>

KROPPENI GÅR KL. 16:45

<https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/glade-jul-farlige-jul-her-er-tre-ju
letraditioner-der-kan-vaere-livstruende> Glade jul, farlige jul: Her er tre
juletraditioner, der kan være livstruende

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>