[Sundhed] Ny diabetesforskning anbefaler fedt og grøntsager i kosten: Nu har Gitte halveret brug af insulin | Fyn | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tir Dec 13 17:31:17 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn> FYN

Ny diabetesforskning anbefaler fedt og grøntsager i kosten: Nu har Gitte
halveret brug af insulin

Forskning fra Odense Universitetshospital anbefaler, at diabetespatienter
spiser efter Low Carb High Fat-diæten.

Gitte Frederiksen har lagt sin kost om til Low Carb High Fat. Nu er hun
mindre træt og har halveret sit forbrug af insulin. (Foto: © Michaela
Kirk-Jensen, DR)

AF

 <mailto:moaa at dr.dk> Mona Aaberg

 <mailto:balt at dr.dk> Anne Sophie Baltzer Nielsen

 <mailto:miki at dr.dk> Michaela Kirk-Jensen

I DAG KL. 06:00

Rugbrød, mel og pasta.

Varer som er i langt de fleste hjem.

Men hos Gitte Frederiksen er varerne skiftet ud med loppefrøskaller,
hampefrø og pofiber, og hun har skåret sit insulinforbrug ned til det halve.

Hun har type 2 diabetes og har været med i et forskningsprojekt for
diabetespatienters kost, hvor de spiser efter Low Carb High Fat-diæten.
Derfor har hun fjernet kulhydraterne fra kosten, som nu i høj grad består af
smør, olie, kød og fedt.

- Jeg har fået det meget bedre. Jeg har mere energi, jeg er ikke nær så
træt, og jeg er altid mæt, siger Gitte Frederiksen.

Jeg nyder min bøf og en fedtmarmoret kotelet, som man gik udenom før, fordi
man har lært at fedt er farligt. Jeg ved jo godt, at det ikke er så politisk
korrekt at spise så meget fra det animalske rige, men det gør jeg.

GITTE FREDERIKSEN, DIABETESPATIENT

Hun er en af de 165 forsøgspersoner, som har deltaget i forskningsprojektet,
som i dag bliver publiceret i det medicinske tidsskrift 'Annals of Internal
Medicine'.

Det er ph.d og læge ved Odense Universitetshospital Camilla Dalby Hansen,
som har stået for forskningen.

- Det er meget banebrydende. For det første er der rigtig mange mennesker,
som har prøvet at spise den her kost og fået rigtig gode resultater af det.
Men der har manglet noget forskning, der har kunne underbygge, at det er
godt for alle aspekter.

- Både på leveren, på karrene og på blodsukkeret. Og det er det, vi har
fundet ud af nu, siger Camilla Dalby Hansen.

Men det har taget lidt tid at vænne sig til de ændrede kostvaner for Gitte
Frederiksen, som til daglig er sygeplejerske. Også fordi det ligger langt
fra det, som hun tidligere opfattede som sund kost.

[...]
siger Gitte Frederiksen.

LCHF-diæten i forsøget

Deltagerne har spist efter diæten Low Carb High Fat.

De har fulgt en diæt, hvor under 20 procent af deres energi stammer fra
kulhydrater og mellem 50 og 60 procent af energien kommer fra fedt.

Deltagerne har ikke spist ris, brød, pasta og kartofler.

Til gengæld har de spist sundt, umættet fedt fra for eksempel avocadoer,
nødder og olier.

Men de har også spist mættet fedt – for eksempel fede oste og fede
mejeriprodukter som for eksempel 38 procents cremefraiche.

Kilde: Camilla Dalby Hansen

Følger ikke nuværende kostråd

I Danmark er der cirka 300.000, som lider af type 2 diabetes. Mange spiser
efter de nuværende  <https://diabetes.dk/sundhed/mad/kostrad> kostråd fra
Diabetesforeningen, som i høj grad følger rådene fra Sundhedsstyrelsen om at
spise fuldkorn, mindre kød og magre mejeriprodukter - ingen anbefalinger om
meget fedt.

- Jeg har følt, at jeg skulle retfærdiggøre, at jeg ville spise det her, når
jeg nu havde diabetes, fordi Diabetesforeningen jo anbefaler noget andet,
siger Gitte Frederiksen.

Men selvom det ikke er de kostråd, som Diabetesforeningen anbefaler, så
kalder foreningen den nye forskning for glædelig.

- Vi ved jo, at når man har type 2 diabetes, så gælder det om, at man får
sænket sit blodsukker, og det kan man gøre på mange måder. En af dem er at
skrue på kosten. Og jo flere måder, man kan gøre det, jo bedre, for så er
der flere muligheder for alle i forhold til at sænke blodsukkeret via
kosten, siger Tanja Thybo, der er forskningschef ved Diabetesforeningen.

Jeg har en eller anden drøm om måske at kunne komme helt ud af det. Det er
ikke sikkert, at det kan lykkedes, for jeg har haft diabetes i mange år. Men
bare det at få det reduceret er også en fremgang.

GITTE FREDERIKSEN, DIABETESPATIENT

Allerede i dag anbefaler Diabetesforeningen at skære ned på kulhydrater og
lidt op for sundt fedt, siger Tanja Thybo. Men deres anbefalinger bliver
ikke lavet om på baggrund af et enkelt studie.

- Det er en gruppe af forskere i hele Europa, som sidder i en studiegruppe
og samler alt den information, der er på området, og på den baggrund
opdaterer de anbefalingerne. Og det er de anbefalinger, vi følger. Men sådan
et studie kommer til at indgå i de samlede anbefalinger, siger Tanja Thybo.

Under forsøget på Odense Universitetshospital har deltagerne fået mest
muligt fedt fra avocadoer, olier og nødder. Men i modsætning til
Sundhedsstyrelsens kostråd om magre animalske mejeriprodukter, har en 60
procent flødehavarti eller 38 procent creme fraiche været en velkommen del
af kosten.

Men det betyder ikke, at der er en øget risiko for blodpropper. Tværtimod,
lyder det fra Camilla Dalby Hansen.

- Den forbedrer rigtig mange af de parametre, som øger risikoen for
blodpropper. Ikke nok med at fedtet forsvinder fra maven, den forsvinder
også fra organerne, og blodsukkeret bliver bedre samt insulinfølsomheden.

- Så det er alle ting, som mindsker risikoen for blodpropper, siger Camilla
Dalby Hansen.

Studiet er det første og største studie i verden, der påviser den
fedtholdige kosts effekt på type 2 diabetes, vægttab og fedtlever.

Studiet fra Odense Universitetshospital har i løbet af de seneste seks år
gennemført studier, hvor 165 patienter med type 2 diabetes skulle følge LCHF
eller en fedtfattig kost i seks måneder.

Resultaterne fra studiet bliver i dag udgivet i et af de største medicinske
tidsskrifter i verden; 'Annals of Internal Medicine'.

Kilde: Odense Universitetscenter

Håber at skære mere ned i medicinforbrug

Når Gitte Frederiksen er i byen, kan det være svært at holde diæten, fordi
kartofler og pasta er en så almindelig del af danskernes kost. Nogle gange
spiser hun en enkelt kartoffel. Men aldrig mere end det. Og hun går sjældent
på kompromis med kuren i flere dage i træk.

- Så betaler jeg prisen med det samme. Typisk i form af træthed, jeg
begynder at få ondt i led og muskler, og kroppen bliver træls, siger Gitte
Frederiksen.

I dag er hendes blodsukker blevet normaliseret, og selv om hun har det bedre
og har skåret drastisk ned på forbruget af insulin-medicin, så håber hun, at
hun kan nå endnu længere ned.

- Jeg har en eller anden drøm om måske at kunne komme helt ud af det. Det er
ikke sikkert, at det kan lykkedes, for jeg har haft diabetes i mange år. Men
bare det at få det reduceret er også en fremgang.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/ny-diabetesforskning-anbefaler-fedt-
og-groentsager-i-kosten-nu-har-gitte