[Sundhed] corona i hospitalskoma

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Fre Feb 4 11:12:42 CET 2022

1.	 <https://www.dr.dk/nyheder/vejret> VEJRET

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

58-årige Ib var dødssyg af corona: ’Jeg er taknemmelig for det liv, jeg har
fået’

Han lå i koma i flere uger, men en særlig behandling endte med at redde hans
liv.

LÆS OP

ORDBOG

TEKST

AF

 <mailto:lrau at dr.dk> Louise Raundahl

I GÅR KL. 20:45

Tilbage i maj 2020 bliver Ib Marthins kone, Annette Marthin, smittet med
coronavirus.

På det tidspunkt er der endnu ikke vacciner, men hun er ikke særligt syg.
Efter tre dages isolation i en separat afdeling af hjemmet, bliver
ægteparret derfor enige om at droppe at holde sig adskilt, fortæller Ib
Marthin.

- Vi tænkte, jamen det er jo nok ikke så farligt. Så vi gjorde ikke det
store ud af, at jeg ikke skulle blive smittet. Det skulle nok gå.

Og smittet bliver han, men modsat sin kone begynder Ib på få dage at få det
meget dårligt.

- Det var både feber, svimmelhed, utilpashed, hovedpine, og jeg kunne heller
ikke få vejret. Så Annette blev bekymret.

Og derfra går det stærkt.

Svimmelheden tager til, og Ib Marthin bliver indlagt på Slagelse Sygehus,
hvorefter han bliver flyttet til intensivafdelingen på Rigshospitalet.

Han husker ikke noget fra indlæggelsen og ligger i koma det mest af tiden.
For da respirator ikke virker til at være nok, tager personalet
ECMO-behandling i brug som sidste chance for at overleve.

En behandling som hans kone på det tidspunkt ikke kender til.

- Jeg fik mine kollegaer til at researche på det, så jeg fik den viden, jeg
behøvede, og så jeg ikke selv skulle lede på nettet og skabe endnu mere kaos
i mit hoved.

ECMO KORT FORTALT

*        ECMO står for Extra Corporal Membrane Oxygenation.

*        Der pumpes 3-5 liter blod i minuttet.

*        Cirka 40 procent af patienterne, der har fået ECMO på grund af
corona, har overlevet.

*        Corona-patienterne i ECMO-behandling er i alderen 25-65 år.

*        Behandlingen varer typisk mellem 2-4 uger.

Kilde: Rigshospitalet

Når respirator ikke er nok

Når respiratoren ikke er tilstrækkelig hos alvorligt syge corona-patienter,
er ECMO-behandling den sidste mulighed for at redde liv.

Her bliver patienten tilkoblet en maskine, der ilter og fjerner kuldioxiden
i blodet uden for kroppen. På den måde kan lungerne få en pause til at komme
sig, fortæller Birk Povlsen, der er sygeplejerske på Intensivafdelingen på
Rigshospitalet.

- Maskinen er ikke helbredende, men kan sørge for lungernes funktion, så
længe de ikke fungerer. Så det er altså en ekstra mulighed for at købe sig
tid til at blive rask, fortæller han.

Behandlingen udføres kun to steder i landet, på Aarhus Universitetshospital
og Rigshospitalet.

Se hvordan behandlingen fungerer:

Afspil video

42 SEKUNDER

Før corona blev behandlingen brugt til svært syge influenzapatienter eller
patienter med andre sygdomme, der belaster lunger eller hjerte i svær grad.

Under corona har de på Rigshospitalet haft omkring dobbelt så mange
patienter i ECMO-behandling, som de plejer, fortæller Vibeke Lind Jørgensen,
der er overlæge på intensivafdelingen.

- Vi har haft op til ni patienter liggende på samme tid. Det har vi aldrig
prøvet før.

Ingen af de i alt 74 coronapatienter, der har fået ECMO-behandling, har
været vaccineret.

Nogle fordi vaccinerne endnu ikke var der, som i Ib Marthins tilfælde, men
også nogle, der har fravalgt dem.

- Efter vaccinerne har været til fuld rådighed, har 14 patienter været på
ECMO. Ingen af de 14 var vaccinerede. Vi mener bestemt, de kunne have
undgået behandlingen ved at være vaccineret.

I dag er ingen coronasmittede i ECMO-behandling.

'Hold da op en maskine'

Det går undervejs i forløbet op for Annette Marthin, at kun omkring 40
procent overlever ECMO-behandling.

- Jeg tænker 'hold da op en maskine' og bliver klar over, at ikke alle
slipper levende igennem. Men jeg ser det som det sidste, der er at gøre.

Annette er smittet med corona og må i lang tid ikke komme og besøge Ib.
Derfor bliver opkaldene til Rigshospitalets læger mange.

- Nogle gange sagde de, at det så fint ud. Men mange gange sagde de, at Ib
var rigtig dårlig og ustabil, og jeg var virkelig bange for at miste ham.

Svævede mellem liv og død

Ib Marthin ender med at ligge i ECMO-behandling i tre uger og i koma i 56
dage.

Da han vågner op på hospitalet, står der en masse med kitler rundt om ham.
Hurtigt får han øje på Annette i mængden, og så rammer panikken ham.

- Jeg vidste ikke, om jeg havde ligget der en dag eller to. Jeg vidste
ingenting. Jeg kunne ikke engang huske, at jeg var blevet indlagt. Alt
omkring mig var uvist, og det var meget ubehageligt.

Langsomt begynder det at gå op for ham, at han har svævet mellem liv og død.
Og både i hospitalssengen og nu er det tankerne om familien, der fylder.

- Jeg har jo ikke mærket noget, mens de har haft alt bøvlet.

- Det er mange mennesker, der er involveret i én, der bare ligger og sover.
Og jeg kunne ikke gøre noget. Jeg kunne ikke hjælpe dem.

Ib Marthins kone tog billeder på intensivafdelingen, så de sammen kunne se
dem bagefter. Privatfoto

Ikke så meget tennis som før

ECMO-behandlingen redede Ib Marthins liv, og efter lang tids genoptræning er
han nu vendt tilbage til sit arbejde som it-konsulent.

Hans lungekapacitet er nede på 52 procent, men ellers kan han meget af det,
han kunne før.

- Jeg har det fint. Jeg kan stå op om morgenen, tage tøj på og passe mit
job.

- Jeg kan ikke spille ligeså meget tennis som før, og jeg kan ikke cykle,
hvis det er op ad bakke. Og så bliver jeg træt her sidst på eftermiddagen.

Det er småting for Annette. For hende er det vigtigste, at hun har fået sin
mand tilbage.

- Der er selvfølgelig lungerne, der har taget skade. Men Ibs humør og sind
er det samme. Det er så dejligt at være to. Jeg havde mine værste anelser.

Mens han lægger armen om hendes skulder, fortæller han afsluttende:

- De siger, jeg har været heldig. Og min egen læge siger, at jeg har fået et
liv, og det skal jeg være glad for. Det er jeg også.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fin
dland%2F58-aarige-ib-var-doedssyg-af-corona-jeg-er-taknemmelig-det-liv-jeg-h
ar-faaet> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Findla
nd%2F58-aarige-ib-var-doedssyg-af-corona-jeg-er-taknemmelig-det-liv-jeg-har-
faaet&text=58-%C3%A5rige%20Ib%20var%20d%C3%B8dssyg%20af%20corona%3A%20%E2%80
%99Jeg%20er%20taknemmelig%20for%20det%20liv%2C%20jeg%20har%20f%C3%A5et%E2%80
%99%20> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/indland/58-aarige-ib-var-doedssyg-af-corona-jeg-er
-taknemmelig-det-liv-jeg-har-faaet

LÆS OP

Mere fra dr.dk

INDLAND LIGE NU <https://www.dr.dk/nyheder/indland>

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/iran-0>

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/iran-0>

INDLAND13 MIN. SIDEN

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/iran-0> Eksiliranere spionerede for
Danmark i Saudi-Arabien og finanserede terror i Iran

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/kaempe-moerketal-op-mod-halvdelen-af-alle
-coronasmittede-er-maaske-slet-ikke-testet>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/kaempe-moerketal-op-mod-halvdelen-af-alle
-coronasmittede-er-maaske-slet-ikke-testet>

INDLANDI GÅR KL. 18:20

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/kaempe-moerketal-op-mod-halvdelen-af-alle
-coronasmittede-er-maaske-slet-ikke-testet> Kæmpe mørketal: Op mod halvdelen
af alle coronasmittede er måske slet ikke testet positiv

<https://www.dr.dk/nyheder/marias-datter-vendte-aldrig-hjem-det-er-maerkelig
t-sidde-ansigt-til-ansigt-med-det-menneske>

<https://www.dr.dk/nyheder/marias-datter-vendte-aldrig-hjem-det-er-maerkelig
t-sidde-ansigt-til-ansigt-med-det-menneske>

INDLANDI GÅR KL. 18:15

<https://www.dr.dk/nyheder/marias-datter-vendte-aldrig-hjem-det-er-maerkelig
t-sidde-ansigt-til-ansigt-med-det-menneske> Marias datter vendte aldrig
hjem: 'Det er mærkeligt at sidde ansigt til ansigt med det menneske, der har
taget mit barns liv'

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/da-angsten-meldte-sig-i-3g-fik-malthe-hur
tigt-psykologhjaelp-gustav-maatte-vente>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/da-angsten-meldte-sig-i-3g-fik-malthe-hur
tigt-psykologhjaelp-gustav-maatte-vente>

INDLANDI GÅR KL. 13:47

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/da-angsten-meldte-sig-i-3g-fik-malthe-hur
tigt-psykologhjaelp-gustav-maatte-vente> Da angsten meldte sig i 3.g, fik
Malthe hurtigt psykologhjælp - Gustav måtte vente

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/restriktionerne-er-vaek-men-flere-beholde
r-mundbindet-paa-faar-vi-nu-et-nyt>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/restriktionerne-er-vaek-men-flere-beholde
r-mundbindet-paa-faar-vi-nu-et-nyt>

INDLAND2. FEB KL. 20:58

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/restriktionerne-er-vaek-men-flere-beholde
r-mundbindet-paa-faar-vi-nu-et-nyt> Restriktionerne er væk, men flere
beholder mundbindet på - får vi nu et nyt "coronapoliti"?

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoegsskoler-bruger-deres-frihed-til-go
ere-dagene-kortere-snart-skal-mange-flere>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoegsskoler-bruger-deres-frihed-til-go
ere-dagene-kortere-snart-skal-mange-flere>

INDLAND2. FEB KL. 20:45

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsoegsskoler-bruger-deres-frihed-til-go
ere-dagene-kortere-snart-skal-mange-flere> Forsøgsskoler bruger deres frihed
til at gøre dagene kortere: Snart skal mange flere bestemme selv

ANDRE LÆSER

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/trine-bramsen-bliver-ny-transportminister

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/trine-bramsen-bliver-ny-transportminister

POLITIK38 MIN. SIDEN

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/trine-bramsen-bliver-ny-transportminister
> Trine Bramsen bliver ny ligestillings- og transportminister

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-engelbrecht-fyret-ny-minister-udpege
s>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-engelbrecht-fyret-ny-minister-udpege
s>

POLITIK51 MIN. SIDEN

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-engelbrecht-fyret-ny-minister-udpege
s> LIVE-TV: Engelbrecht færdig - flere nye ministre udpeges

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/kunstig-ol-sne-moeder-kritik-efter-styr
t-det-foeles-som-skudsikker>

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/kunstig-ol-sne-moeder-kritik-efter-styr
t-det-foeles-som-skudsikker>

BEIJING 2022I DAG KL. 05:48

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/kunstig-ol-sne-moeder-kritik-efter-styr
t-det-foeles-som-skudsikker> Kunstig OL-sne er farligere end almindelig sne:
’Det føles som skudsikker is’

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/cordsen-engelbrechts-exit-kan-belaste-for
holdet-mellem-regeringen-om-enhedslisten>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/cordsen-engelbrechts-exit-kan-belaste-for
holdet-mellem-regeringen-om-enhedslisten>

POLITIKI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/cordsen-engelbrechts-exit-kan-belaste-for
holdet-mellem-regeringen-om-enhedslisten> Cordsen: Ministerfyring kan
belaste forholdet mellem regeringen og Enhedslisten

<https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-skatteminister-vidste-danske-hy
bridbiler-udledte-meget-co2-uden-fortaelle>

<https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-skatteminister-vidste-danske-hy
bridbiler-udledte-meget-co2-uden-fortaelle>

DETEKTORI GÅR KL. 20:55

<https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-skatteminister-vidste-danske-hy
bridbiler-udledte-meget-co2-uden-fortaelle> Detektor: Skatteminister vidste,
at danske hybridbiler udledte for meget CO2 uden at fortælle det

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ishockey/trods-debut-paa-den-olympiske>

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ishockey/trods-debut-paa-den-olympiske>

BEIJING 2022 - ISHOCKEYI DAG KL. 08:09

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ishockey/trods-debut-paa-den-olympiske>
Drømmestart blev erstattet med stor skuffelse i ishockeykvindernes OL-debut:
'Jeg er så ked af det'

NYHEDSOVERBLIK

[...]

Liveblog

Direkte

POLITIK43 MIN. SIDEN

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/live-engelbrecht-fyret-ny-minister-udpege
s> Den nye skatteminister Jeppe Bruus er 'meget stolt'

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/iran-0>

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/iran-0>

INDLAND5 MIN. SIDEN

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/iran-0> Eksiliranere spionerede for
Danmark i Saudi-Arabien og finanserede terror i Iran

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/5-stjerner-dansk-film-spidder-den-mod
erne-mand-med-humor-energi-og-vildskab>

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/5-stjerner-dansk-film-spidder-den-mod
erne-mand-med-humor-energi-og-vildskab>

FILM & SERIER20 MIN. SIDEN

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/5-stjerner-dansk-film-spidder-den-mod
erne-mand-med-humor-energi-og-vildskab> Ny dansk film spidder den moderne
mand med humor, energi og vildskab

<https://www.dr.dk/sporten/basketball/profileret-traener-tjener-fire-gange-s
aa-meget-som-spillerne-stjerne-haaner>

<https://www.dr.dk/sporten/basketball/profileret-traener-tjener-fire-gange-s
aa-meget-som-spillerne-stjerne-haaner>

BASKETBALL17 MIN. SIDEN

<https://www.dr.dk/sporten/basketball/profileret-traener-tjener-fire-gange-s
aa-meget-som-spillerne-stjerne-haaner> Stjernespiller utilfreds med liga
efter 'latterlig' trænerløn

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/den-olympiske-maskot-lader-magtens-mask
e-glide-vaek-og-bruges-til-promovere-kina>

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/den-olympiske-maskot-lader-magtens-mask
e-glide-vaek-og-bruges-til-promovere-kina>

BEIJING 202210 MIN. SIDEN

<https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/den-olympiske-maskot-lader-magtens-mask
e-glide-vaek-og-bruges-til-promovere-kina> Den olympiske maskot lader
'magtens maske glide væk' og bruges til at promovere Kina som rumnation

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/ansatte-smutter-fra-boris-johnson-en-paami
ndelse-om-hvor-alvorlig-festskandalen-er>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/ansatte-smutter-fra-boris-johnson-en-paami
ndelse-om-hvor-alvorlig-festskandalen-er>

UDLANDI DAG KL. 05:59

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/ansatte-smutter-fra-boris-johnson-en-paami
ndelse-om-hvor-alvorlig-festskandalen-er> Fire af Boris Johnsons ansatte har
på én dag sagt op

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/modeugen-har-fokus-paa-baeredygtighed-ige
n-der-er-ingen-tvivl-om-der-bliver>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/modeugen-har-fokus-paa-baeredygtighed-ige
n-der-er-ingen-tvivl-om-der-bliver>

INDLANDI DAG KL. 05:45

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/modeugen-har-fokus-paa-baeredygtighed-ige
n-der-er-ingen-tvivl-om-der-bliver> Modeugen har fokus på bæredygtighed -
igen: 'Der er ingen tvivl om, at der bliver produceret for meget tøj'

[...]

 <https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/maersk-black-carbon>

 <https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/maersk-black-carbon>

KLIMAI GÅR KL. 20:45

 <https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/maersk-black-carbon> Mærsk sejler på
olie, der udleder klimaskadeligt ”black carbon” - men udelader det fra sit
klimaregnskab

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/forstaa-sagen-der-vaeltede-benny-engelbre
cht-0>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/forstaa-sagen-der-vaeltede-benny-engelbre
cht-0>

POLITIKI GÅR KL. 22:25

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/forstaa-sagen-der-vaeltede-benny-engelbre
cht-0> Det startede med en storsmilende transportminister - i dag måtte han
forlade posten

 <https://www.dr.dk/sporten/overskrift-om-raith-rovers>

 <https://www.dr.dk/sporten/overskrift-om-raith-rovers>

FODBOLDI GÅR KL. 20:45

 <https://www.dr.dk/sporten/overskrift-om-raith-rovers> Fans, sponsorer og
kvindehold blev rasende, da klubben signede tidligere voldtægtsdømt spiller

<https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/har-danmark-raad-til-at-lukke-graense
rne>

<https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/har-danmark-raad-til-at-lukke-graense
rne>

POLITIKI GÅR KL. 20:20

<https://www.dr.dk/engagement/taet-paa/har-danmark-raad-til-at-lukke-graense
rne> LÆS SVARENE: Danmark skriger på arbejdskraft - så har vi råd til at
lukke grænserne?

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/leder-draebt-i-syrien>

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/leder-draebt-i-syrien>

UDLANDI GÅR KL. 18:19

 <https://www.dr.dk/nyheder/udland/leder-draebt-i-syrien> IS-leder sprængte
sig selv og sin familie i luften: 'En stor terrortrussel er fjernet fra
verden'

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/malik-har-sat-gang-i-loebende-naeser-og-og
-roede-oejne>

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/malik-har-sat-gang-i-loebende-naeser-og-og
-roede-oejne>

VEJRETI GÅR KL. 18:20

<https://www.dr.dk/nyheder/vejret/malik-har-sat-gang-i-loebende-naeser-og-og
-roede-oejne> Malik har sat gang i løbende næser og og røde øjne

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>