[Sundhed] kulde kan skade lungerne

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Man Feb 7 09:21:56 CET 2022

1.	 <https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/medaljer> MEDALJER

 <https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol> BEIJING 2022

Ekstrem OL-kulde kan skade lungerne: Talent bruger specielt mundstykke for
at undgå kuldeastma

Det er en voldsom kulde, der hersker i Zhangjiakou, hvor skiskydningen ved
vinter-OL finder sted, og det kan blive en hård omgang for lungerne.

Ukaleq Slettemark skal mandag i aktion. Joe Klamar/AFP © Scanpix. Collage:
Maria Eriksen Volthers

LÆS OP

ORDBOG

TEKST

AF

 <mailto:kthr at dr.dk> Kasper Aleksander Thrane

Interview: Peter Fiilsø

I GÅR KL. 16:55

https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ukaleq-har-det-koldt

At det er koldt til et vinter-OL, er der intet underligt ved. Det er lidt
forudsætningen for, at begivenheden kan finde sted.

At det kan være så koldt, at det kan være sundhedsskadeligt, er en anden
sag. Men sådan er situationen i den nordkinesiske by Zhangjiakou, cirka 200
kilometer uden for Beijing, hvor skiskydningen til årets vinter-OL finder
sted.

Hvis det er virkelig koldt, kan man få kulde-astma.

UKALEQ SLETTEMARK

Temperaturen er målt ned til minus 16 grader, mens der er registreret en
chillfaktor på under 20 grader.

For skiskydningens grønlandske håb, OL-debutanten Ukaleq Slettemark, har det
haft konsekvenser for forberedelsen til de kommende opgaver.

- Indtil nu har jeg kun trænet, mens der har været sol, og der har jeg haft
så meget tøj på, jeg overhovedet kunne. Det er gået fint, men nu må vi se,
hvordan det bliver, når vi skal i konkurrence, for den ligger på et
tidspunkt, hvor solen er gået ned. Der har jeg hørt, det bliver rigtig
koldt.

Men der er jo ikke noget, der hedder dårligt vejr - kun dårlig påklædning.

- Jeg har varmepuder i handsker og sko. Jeg har dobbelt op på alt tøj,
uldvest, tape i ansigtet og sådan et mundstykke til at varme luften op.

Mundstykket ligner mest en inhalator, men er et populært værktøj til at
dyrke fysisk aktivitet i kolde omgivelser.

- Når man puster igennem den, varmer den luften op. Det er, så man ikke får
kold luft i lungerne, for det kan skade dem, og hvis det er virkelig koldt,
kan man få kuldeastma. Så den plejer jeg at bruge, når det er meget koldt.

På trods af diverse hjælperedskaber, har det stadig været en svær opgave at
vænne sig til omgivelserne i Kina.

- Jeg havde mulighed for at løbe i de samme højder op til OL, men man kan
godt mærke det, når man går på løjpen. Man kan ikke gå så hurtigt, og man
bliver hurtigt forpustet. Jeg bliver også nødt til at tage nogle ekstra pust
inden skydning, så det bliver afgørende, hvem der tackler kulden bedst.

Kæmper for rigsfællesskabet

Ukaleq Slettemark er født i Nuuk i Grønland, men repræsenterer altså Danmark
ved de Olympiske Lege.

Det skyldes, at den Olympiske Komité, IOC, ikke anerkender Grønland som
selvstændig nation i olympisk sammenhæng.

Ukaleq Slettemark har tilknytning til både Grønland og Danmark, og med både
det grønlandske og danske flag på tøjet, er hun godt dækket ind.

- Jeg konkurrerer for rigsfællesskabet. Så både for Danmark og Grønland.
Folk ved godt, jeg er fra Grønland, selvom jeg konkurrerer for Danmark. Men
jeg er stolt af at gå med dansk flag.

Første gang, 20-årige Ukaleq Slettemark skal vise flagene frem, er mandag,
hvor hun skal i aktion på 15 kilometerdistancen.

Selvom hun holder igen med at tale om målsætning, gemmer der sig en lille
drøm om at slå sin fars resultat fra OL i 2010, hvor Øystein Slettemarks
bedste placering var en 86. plads i sprintdisciplinen.

- Jeg skal slå min fars resultat. Vi har et lille væddemål hjemmefra, griner
Ukaleq Slettemark.

- Men mest af alt glæder jeg mig bare, og jeg håber, jeg efter kan se
tilbage, at jeg løste det, jeg skulle, på den bedst mulige måde.

Kvindernes 15 kilometers skiskydning med Ukaleq Slettemark kan ses klokken
10.00 på TV 2, mens den genudsendes på DRTV og DR1 klokken 12.15.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fsporten%2Fvi
nter-ol%2Fukaleq-har-det-koldt> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fsporten%2Fvinte
r-ol%2Fukaleq-har-det-koldt&text=Ekstrem%20OL-kulde%20kan%20skade%20lungerne
%3A%20Talent%20bruger%20specielt%20mundstykke%20for%20at%20undg%C3%A5%20kuld
eastma> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ukaleq-har-det-koldt

LÆS OP

Mere fra dr.dk

NYHEDSOVERBLIK

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/smittetallene-er-vendt-paa-hovedet-jydern
e-skal-se-til-vestegnen-og-glaede-sig>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/smittetallene-er-vendt-paa-hovedet-jydern
e-skal-se-til-vestegnen-og-glaede-sig>

INDLANDI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/smittetallene-er-vendt-paa-hovedet-jydern
e-skal-se-til-vestegnen-og-glaede-sig> Smittetallene er vendt på hovedet:
Jyder skal se til Vestegnen og glæde sig

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/line-var-poder-i-et-aar-nu-
er-det-slut-flere-tusinde-podere-skal-finde>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/line-var-poder-i-et-aar-nu-
er-det-slut-flere-tusinde-podere-skal-finde>

NORDJYLLANDI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/line-var-poder-i-et-aar-nu-
er-det-slut-flere-tusinde-podere-skal-finde> Line var poder i et år – nu er
det slut: Arbejdsgivere står i kø for at ansætte hende

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/lastbilsprotest-mod-vaccinekrav-sender-ott
awa-i-nodretstilstand>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/lastbilsprotest-mod-vaccinekrav-sender-ott
awa-i-nodretstilstand>

UDLANDI DAG KL. 05:18

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/lastbilsprotest-mod-vaccinekrav-sender-ott
awa-i-nodretstilstand> Lastbilsprotest mod vaccinekrav sender Ottawa i
nødretstilstand

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/hemmelig-spionageliste-gruppe-i-ringsted-
spionerede-saudi-arabien-mod-personer-i>

[...]

spionerede-saudi-arabien-mod-personer-i> Hemmelig spionageliste afslører:
Gruppe i Ringsted spionerede mod over 100 mål i Danmark og udlandet for
Saudi-Arabien

 <https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ol-lige-nu-legene-skoejtes-i-gang>

 <https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ol-lige-nu-legene-skoejtes-i-gang>

Liveblog

BEIJING 2022I DAG KL. 02:04

 <https://www.dr.dk/sporten/vinter-ol/ol-lige-nu-legene-skoejtes-i-gang> OL
lige nu: Russisk fænomen imponerer atter på isen og sikrer guldmedalje

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/kulturkrigen-raser-i-usas-folkeskoler-mine
-boern-skal-ikke-foele-skyld-fordi-de-er>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/kulturkrigen-raser-i-usas-folkeskoler-mine
-boern-skal-ikke-foele-skyld-fordi-de-er>

UDLANDI GÅR KL. 20:45

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/kulturkrigen-raser-i-usas-folkeskoler-mine
-boern-skal-ikke-foele-skyld-fordi-de-er> Kulturkrigen raser i USA's
folkeskoler: 'Mine børn skal ikke føle skyld, fordi de er hvide'

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/samtykke-skal-paa-skoleskemaet>

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/samtykke-skal-paa-skoleskemaet>

INDLANDI GÅR KL. 20:50

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/samtykke-skal-paa-skoleskemaet> Nu skal
der mere samtykke på skoleskemaet

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-boris-johnson-kaemper-overleve-men
s-partikammeraterne-vender-ham-ryggen>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-boris-johnson-kaemper-overleve-men
s-partikammeraterne-vender-ham-ryggen>

UDLANDI GÅR KL. 16:50

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-boris-johnson-kaemper-overleve-men
s-partikammeraterne-vender-ham-ryggen> ANALYSE: Boris Johnson kæmper for at
overleve, mens partikammeraterne vender ham ryggen

 <https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/spionkrigen>

 <https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/spionkrigen>

INDLANDI GÅR KL. 11:45

 <https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/spionkrigen> Mordplaner og
udenlandske spioner: For første gang kan vi fortælle hele historien om,
hvorfor Sjælland blev lukket ned i september 2018

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/hele-ledelsen-blev-afsat-og-tidligere-led
er-kom-tilbage-i-partiet-paa>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/hele-ledelsen-blev-afsat-og-tidligere-led
er-kom-tilbage-i-partiet-paa>

POLITIKI GÅR KL. 16:50

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/hele-ledelsen-blev-afsat-og-tidligere-led
er-kom-tilbage-i-partiet-paa> Hele ledelsen blev afsat, og tidligere leder
kom tilbage på Veganerpartiets skæbnedag

<https://www.dr.dk/sporten/fodbold/forgudet-i-egypten-men-undervurderet-i-eu
ropa-kan-afcon-titel-aendre-det>

<https://www.dr.dk/sporten/fodbold/forgudet-i-egypten-men-undervurderet-i-eu
ropa-kan-afcon-titel-aendre-det>

FODBOLDI GÅR KL. 16:50

<https://www.dr.dk/sporten/fodbold/forgudet-i-egypten-men-undervurderet-i-eu
ropa-kan-afcon-titel-aendre-det> Forgudet i Egypten, men i skyggen af de
bedste i Europa: Kan en triumf i aften forandre synet på Salah?

 <https://www.dr.dk/historie/webfeature/dronning-elizabeth-billeder>

 <https://www.dr.dk/historie/webfeature/dronning-elizabeth-billeder>

HISTORIEI GÅR KL. 06:40

 <https://www.dr.dk/historie/webfeature/dronning-elizabeth-billeder> 70 år
på tronen: Her er nogle af de bedste billeder fra dronning Elizabeths
fascinerende liv

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/vrangforestillinger-og-paranoia-sty
rede-anders-liv-unikt-projekt-gav-ham>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/vrangforestillinger-og-paranoia-sty
rede-anders-liv-unikt-projekt-gav-ham>

SYD- OG SØNDERJYLLANDI GÅR KL. 16:48

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/vrangforestillinger-og-paranoia-sty
rede-anders-liv-unikt-projekt-gav-ham> Vrangforestillinger og paranoia
styrede Anders’ liv: Unikt projekt gav ham kontrol over sin autisme

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/haandsprit-mundbind-ogbriller-stort-dansk
-studie-skal-undersoege-om-coronavirus>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/haandsprit-mundbind-ogbriller-stort-dansk
-studie-skal-undersoege-om-coronavirus>

INDLANDI GÅR KL. 11:46

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/haandsprit-mundbind-ogbriller-stort-dansk
-studie-skal-undersoege-om-coronavirus> Håndsprit, mundbind og… briller?
Stort dansk studie skal undersøge, om coronavirus kan smitte gennem øjnene

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/nu-gaar-smittetallene-i-hovedstadsomraade
t-kun-en-vej-nedad>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/nu-gaar-smittetallene-i-hovedstadsomraade
t-kun-en-vej-nedad>

INDLAND5. FEB KL. 20:50

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/nu-gaar-smittetallene-i-hovedstadsomraade
t-kun-en-vej-nedad> Nu går smittetallene i hovedstadsområdet kun én vej -
nedad

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>