[Sundhed] veteraner er lykkelige under vand

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Tir Jan 4 16:03:18 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn> FYN

Veteraner med PTSD finder ro under vand: ’Jeg er lykkelig, når jeg dykker’

En række veteraner har taget dykkerkurser i fynsk dykkercenter. Det mindsker
stress, angst og depression, viser engelsk studie.

Tidligere soldat Allan Petersen har fået det mærkbart bedre, efter at han er
begyndt at dykke. Han kan skære ned på sit medicinforbrug, når han har været
i poolen eller i havet.

det udstyr har 50-årige Allan Petersen iført sig våddragt og er ved at gøre
sig klar til at hoppe i poolen.

Han var udsendt i Kroatien i 1992-1993 som fredsbevarende FN-soldat, men
fred har der langt fra været i hans hoved, siden han kom hjem.

- Den person, jeg var, før jeg tog af sted, var en anden end den, der kom
hjem. Man vidste ikke, hvad PTSD var på det tidspunkt, så jeg gik og blev
mere og mere mærkelig og fik først stillet en diagnose i 2010. Så i de 27 år
gik jeg uden at vide, hvad jeg fejlede.

Når jeg kommer under overfladen, er det som om, det hele bare går i stå. Det
eneste, jeg skal tænke på, er stille og rolige, dybe vejrtrækninger.

ALLAN PETERSEN, VETERAN

Da diagnosen endelig kom, lød den på svær kronisk PTSD, social fobi og
panikangst. Allan Petersen har også kronisk depression og har haft
selvmordstanker.

Men det har han ikke haft, siden han begyndte at dykke for tre år siden.

- Når jeg kommer under overfladen, er det som om, det hele bare går i stå.
Det eneste, jeg skal tænke på, er stille og rolige, dybe vejrtrækninger, så
jeg får mest muligt ud af den luft, jeg har med ned. Og så ellers bare mærke
den eventyrlige ro, der er. Det er det eneste sted, jeg kan finde den ro,
siger han og konkluderer:

- Når jeg kommer under vand, er jeg lykkelig.

Kan undvære medicin efter dykning

Den tidligere soldat hopper i vandet og ifører sig maske og svømmefødder,
tager mundstykket i munden, som han trækker luft igennem, og forsvinder ned
under overfladen, mens luftbobler stiger op til overfladen.

Allan Petersen renser den lille træningspool i Nyborg to gange om ugen.
Derudover dykker han så vidt muligt med dykkerklubben en gang om ugen.
Dykning er på en måde blevet hans medicin, fortæller han, da han kommer op
for at tage en pause.

- De dage, jeg har været af sted, kan jeg om aftenen undvære min
antidepressive medicin mod angst og social fobi. Hvis jeg havde mulighed for
at komme under vandet hver dag i en time eller halvanden, kunne jeg i hvert
fald halvere mit medicinforbrug.

Jan Laurenborg Olsen er indehaver af dykkercentret Diving 2000. Han har på
nært hold oplevet, hvordan veteraner med PTSD får det bedre af at dykke.
(Foto: Anders C. Østerby)

Allan Petersen er en af 16 krigsveteraner, der har lært at dykke i
dykkercentret Diving 2000 i Odense. Og indehaver Jan Laurenborg Olsen har på
nærmeste hold oplevet, at de får det bedre.

- Det giver dem en masse ro i hovedet til at kunne udvikle sig selv. De får
mere overskud og selvtillid til at gå ud og have med andre mennesker at
gøre. Flere af dem har jo social angst og vil helst ikke have med andre
mennesker at gøre, uden at de kender dem rigtig, rigtig godt. Og på den måde
får vi dem styrket ind i det rigtige liv.

Nervesystem får ro under vand

Søren Bo Andersen er ph.d. i psykologi og forskningsleder i Veterancentret,
som støtter tidligere og nuværende soldater og deres pårørende. Han er ikke
overrasket over dykningens positive effekter.

- Når man begynder at ånde på en anden måde, er der nogle bestemte
mekanismer i ens nervesystem, der vil blive aktiveret, herunder det
parasympatiske nervesystem. Det er noget af det, der kan skabe noget ro i
kroppen, og det er nogle af de mekanismer, som vi ved er dysregulerede i
folk, der har belastningsreaktioner, forklarer han.

Når man begynder at ånde på en anden måde, er der nogle bestemte mekanismer
i ens nervesystem, der vil blive aktiveret, herunder det parasympatiske
nervesystem.

SØREN BO ANDERSEN, FORSKNINGSLEDER, VETERANCENTRET

Det har Dan Baardesø oplevet. Han var udsendt i Afghanistan i 2008 og i Irak
i 2015 og har pådraget sig belastningsreaktionen PTSD og lider blandt andet
af søvnbesvær. Han beskriver, at almindelige hverdagsindtryk kan blive svære
at kapere, fordi han registrerer alt omkring sig.

Han er i øjeblikket i praktik i Diving 2000 og dykker selv en gang om ugen,
når han kan komme til det. Og når han dykker, bliver han ”nulstillet”, siger
han.

37-årige Dan Baardesø fik PTSD efter en udsending til Irak. Han får ro i
kroppen af at dykke. (Foto: Anders C. Østerby)

- Et 45 minutters dyk er med til at give ro på sindet, også resten af dagen
og dagen efter. Det er ikke altid, jeg har behov for at tage min medicin,
fordi jeg egentlig har det ret godt efter det dyk, så der kan jeg bedre
sove. Og jeg har ikke så meget tankemylder og bekymringer.

Han er ved at fylde ilt på flasker i et lille rum bag dykkercentrets
baggård, mens han fortæller om sit første dyk i Lillebælt, hvor han spontant
begyndte at grine og måtte koncentrere sig for at trække vejret korrekt. Og
han kan heller ikke lade være med at smile, når han fortæller om det.

- Det er, fordi det giver en form for lykkefølelse i en hård hverdag, siger
han.

Reducerer angst, vrede og håbløshed

Søren Bo Andersen kalder det ”positivt nyt”, at dykning ser ud til at kunne
hjælpe mennesker med belastningsreaktioner som PTSD.

- Det er jo sådan noget, vi går efter, altså om man får det bedre af de
tiltag, der er. Jeg synes, det er meget, meget lovende. Jeg tænker, det
kunne være supergodt at dykke nærmere ned i. Der skal selvfølgelig noget
mere forskning til for at kunne sige, at det har den rette effekt, også når
vi tester mange mennesker.

Det, vi ser, er en fantastisk reduktion i blandt andet følelser som angst og
vrede og følelse af håbløshed, som ikke engang vi havde forudset.

RICHARD CULLEN, STIFTER AF DEPTHERAPY

Lidt større skala finder vi i det engelske projekt Deptherapy, som siden
2014 har haft 90 tidligere soldater på dykkerkursus. Og et frisk studie, der
har fulgt en gruppe veteraner i årene efter deres deltagelse i projektet,
viser gode resultater. Det fortæller stifter og leder af projektet Richard
Cullen.

- Det, vi ser, er en fantastisk reduktion i blandt andet følelser som angst
og vrede og følelse af håbløshed, som ikke engang vi havde forudset. Vi så
en reduktion på 71 procent i følelsen af vrede, hvilket er meget almindeligt
hos folk med PTSD, og for andre følelser var det helt oppe på 80 procent. Så
vi ved, det er meget gavnligt, siger han til DR Nyheder.

Bliv ikke afhængig af flasken

Søren Bo Andersen fra Veterancentret, som hører under Forsvarsministeriet,
har set på det engelske studie, og selv om der er lovende effekter, anfører
han, at det stadig er et lille antal, der er blevet testet. Han så gerne, at
flere blev testet og fulgt over længere tid.

Til det siger Richard Cullen, at en af fordelene ved at holde det i mindre
skala er, at det skaber en familiær atmosfære, der motiverer veteranerne til
at tale sammen.

- Man ville miste fordelene ved at være en mindre organisation. Så der er
ingen, der tager hundredvis af tidligere soldater ud at dykke. Det vil altid
være små antal, siger han.

50-årige Allan Petersen renser en træningspool to gange om ugen og kan skære
ned på sit medicinforbrug, når han har dykket. (Foto: Anders C. Østerby)

Også Lone Overby Fjordback synes, det lyder spændende, at dykning virker
positivt for mennesker med PTSD. Hun er læge, forsker og leder af Center for
Mindfulness ved Aarhus Universitet, som blandt andet forsker i stress og
PTSD.

- Det lyder dejligt. Alt, hvad der kan give ro, er en god ting, siger hun.

PTSD

Posttraumatisk stressforstyrrelse (PTSD) er en relativt langvarig og af og
til vedvarende tilstand. PTSD kan opstå efter alvorlige katastrofeagtige
psykiske belastninger. Dette kan være ulykker, krig, katastrofer og
overgreb.

PTSD kendetegnes ved, at man stadigt genoplever (får flashbacks) til den
skræmmende hændelse, både når man er vågen og ofte også som mareridt.

Mange soldater oplever efter en udsendelse, at der kan komme nogle
efterreaktioner, og for en gruppe af dem udvikler det sig til PTSD.

Det er uvist, hvor mange veteraner der udvikler PTSD. Men blandt 14.609
veteraner, der har besvaret et spørgeskema efter en mission i perioden
1998-2016, er der 3 procent, der 6 måneder efter mission har PTSD-symptomer.

Kilder: Sundhed.dk og Veterancentret

Lone Overby Fjordback tilføjer dog, at man helst ikke skal lægge kontrollen
for sit velbefindende over i en dykkerflaske eller andre remedier. Hun
anbefaler mindfulness, hvis effekt er veldokumenteret, siger hun.

- Hvis man lærer at træne sin opmærksomhed, så kan man finde den ro alle
steder, lige meget hvor man er henne.

Ikke et mirakelmiddel

Men ifølge Richard Cullen er dykning netop ikke et mirakelmiddel, der kan
stå alene.

- Ingen, der har været igennem vores program, vil sige: Dykning har reddet
mit liv, eller dykning ændrede mit liv. Men de vil sige, at det er en faktor
blandt flere, der giver dem støtte, siger Richard Cullen.

Han anbefaler derfor, at man kombinerer dykningen med blandt andet at tale
om sine udfordringer.

- Der er helt klart gavnlige effekter af dykning, men de skal støttes, så de
ikke bare toner ud.

- Når jeg ikke får dykket ugentligt, vender jeg lidt tilbage til den samme
trummerum. Dagligdagen bliver lidt sværere, og jeg løber hurtigere tør for
energi.

DAN BAARDESØ, VETERAN

Det kan Dan Baardesø godt genkende.

- Når jeg ikke får dykket ugentligt, vender jeg lidt tilbage til den samme
trummerum. Jeg kører lidt tilbage i samme spor, og dagligdagen bliver lidt
sværere, og jeg løber hurtigere tør for energi.

Alligevel tøver han ikke med at anbefale andre veteraner med PTSD at prøve
at dykke.

- Jeg vil klart anbefale at prøve det. Jeg ved godt, det kan være svært for
veteraner med PTSD at komme ud over kanten og prøve noget nyt. Men det er så
givende, og hvis man først har prøvet det, ved man, hvad det kan give en.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fre
gionale%2Ffyn%2Fveteraner-med-ptsd-finder-ro-under-vand-jeg-er-lykkelig-naar
-jeg-dykker> FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fregio
nale%2Ffyn%2Fveteraner-med-ptsd-finder-ro-under-vand-jeg-er-lykkelig-naar-je
g-dykker&text=Veteraner%20med%20PTSD%20finder%20ro%20under%20vand%3A%20%E2%8
0%99Jeg%20er%20lykkelig%2C%20n%C3%A5r%20jeg%20dykker%E2%80%99> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/veteraner-med-ptsd-finder-ro-under-v
and-jeg-er-lykkelig-naar-jeg-dykker

LÆS OP

Mere fra dr.dk

TOPHISTORIER

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasier-efterspoerger-retningslinjer-hv
or-meget-smitte-maa-vi-have-foer-vi-boer>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasier-efterspoerger-retningslinjer-hv
or-meget-smitte-maa-vi-have-foer-vi-boer>

INDLANDI DAG KL. 13:58

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasier-efterspoerger-retningslinjer-hv
or-meget-smitte-maa-vi-have-foer-vi-boer> Gymnasier efterspørger
retningslinjer: Hvor meget smitte må vi have, før vi bør lukke?

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-sin-dagbog-indsaa-heunicke-alvoren-moge
ns-j-kan-ryge-paa-det-her>

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-sin-dagbog-indsaa-heunicke-alvoren-moge
ns-j-kan-ryge-paa-det-her>

POLITIKI DAG KL. 13:45

<https://www.dr.dk/nyheder/politik/i-sin-dagbog-indsaa-heunicke-alvoren-moge
ns-j-kan-ryge-paa-det-her> I sin dagbog indså Heunicke alvoren: 'Mogens J
kan ryge på det her'

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/svensk-kvinde-anklaget-grove-krigsforbryde
lser-brugte-soen-som-barnesoldat>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/svensk-kvinde-anklaget-grove-krigsforbryde
lser-brugte-soen-som-barnesoldat>

UDLANDI DAG KL. 13:46

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/svensk-kvinde-anklaget-grove-krigsforbryde
lser-brugte-soen-som-barnesoldat> Svensk kvinde anklaget for grove
krigsforbrydelser: Brugte søn som barnesoldat for IS

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/engang-var-hun-silicon-valleys-darling-men
-det-hele-var-loegn-nu-er-elizabeth-holmes>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/engang-var-hun-silicon-valleys-darling-men
-det-hele-var-loegn-nu-er-elizabeth-holmes>

UDLANDI DAG KL. 10:49

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/engang-var-hun-silicon-valleys-darling-men
-det-hele-var-loegn-nu-er-elizabeth-holmes> Engang var hun Silicon Valleys
darling, men det hele var løgn. Nu er Elizabeth Holmes dømt for svindel

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/efter-en-dag-maatte-gymnasi
um-sende-eleverne-hjem-igen-corona-holdt>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/efter-en-dag-maatte-gymnasi
um-sende-eleverne-hjem-igen-corona-holdt>

NORDJYLLANDI DAG KL. 10:45

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/efter-en-dag-maatte-gymnasi
um-sende-eleverne-hjem-igen-corona-holdt> Efter én dag måtte gymnasium sende
eleverne hjem igen: Corona holdt hver tiende elev hjemme

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/boernehospice-leder-efter-f
oerste-aar-laeger-og-familier-skal-vide-vi>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/boernehospice-leder-efter-f
oerste-aar-laeger-og-familier-skal-vide-vi>

ØSTJYLLANDI DAG KL. 10:54

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/boernehospice-leder-efter-f
oerste-aar-laeger-og-familier-skal-vide-vi> Børnehospice-leder efter første
år: Læger og familier skal vide, vi er her

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/hjemmetest-bliver-nu-uddelt-til-foraeldre
-til-skoleboern-men-de-kan-give-falsk>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/hjemmetest-bliver-nu-uddelt-til-foraeldre
-til-skoleboern-men-de-kan-give-falsk>

INDLANDI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/hjemmetest-bliver-nu-uddelt-til-foraeldre
-til-skoleboern-men-de-kan-give-falsk> Hjemmetest bliver nu uddelt til
forældre til skolebørn, men de kan give falsk tryghed

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvaret-oensker-sig-krudt-og-kugler-har
-ikke-nok-paa-lager-til-gaa-i-krig>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvaret-oensker-sig-krudt-og-kugler-har
-ikke-nok-paa-lager-til-gaa-i-krig>

INDLANDI DAG KL. 05:40

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvaret-oensker-sig-krudt-og-kugler-har
-ikke-nok-paa-lager-til-gaa-i-krig> Forsvaret ønsker sig krudt og kugler:
Har ikke nok på lager til at gå i krig

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/s-afviser-lempe-restriktioner-allerede-nu
-ingen-grund-til-gamble>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/s-afviser-lempe-restriktioner-allerede-nu
-ingen-grund-til-gamble>

INDLANDI DAG KL. 05:49

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/s-afviser-lempe-restriktioner-allerede-nu
-ingen-grund-til-gamble> S afviser at lempe restriktioner allerede nu:
'Ingen grund til at gamble'

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>