[Sundhed] Mange melder sig til at teste dansk coronavaccine: 'Jeg havde nok ikke meldt mig, hvis den var amerikansk eller europæisk' | Østjylland | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Søn Nov 27 11:48:23 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland> ØSTJYLLAND

Mange melder sig til at teste dansk coronavaccine: 'Jeg havde nok ikke meldt
mig, hvis den var amerikansk eller europæisk'

500 danskere skal teste den første danske vaccine mod corona, som lyder
navnet ABNCoV2.

Anders Hansson var en af de første, der stiftede bekendtskab med sygdommen
på egen krop. Det var i 2020, før Danmark lukkede ned. (Foto: © Gitte Hansen
DR Østjylland)

AF

 <mailto:sael at dr.dk> Sarah Friis Elkjær

 <mailto:gih at dr.dk> Gitte Hansen

 <mailto:akna at dr.dk> Amalie Hougaard Knudsen

I DAG KL. 06:30

Normalt sidder Rasmus Møller Gyldenskjold med hovedet i bøgerne som
studerende, men i dag er det hans skulder og immunforsvar, der skal på
arbejde.

Han er nemlig en af de 50 forsøgspersoner på Aarhus Universitetshospital,
som allerede har meldt sig til at
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/i-dag-er-foerste-dansker-maaske-blevet-st
ukket-med-danskudviklet-covid-vaccine> afprøve den første, danske vaccine
mod corona. I alt skal 500 danskere igennem forsøget.

- Jeg føler, det er godt at gøre en borgerpligt og hjælpe nogle
forskningsprojekter en gang imellem, og så synes jeg også, det er sjovt at
prøve, forklarer han.

Vaccinen er udviklet på Københavns Universitet med støtte fra firmaet
Bavarian Nordic. Den er tidligere blevet testet på mus og en mindre gruppe
mennesker i Holland og Tyskland. Deltagerne i studiet er personer mellem 18
og 50 år, som ikke er i målgruppen for efterårets coronavaccine. Deltagerne
skal tidligere have fået en coronavaccine, men de skal ikke have fået en
boostervaccination for nylig.

For deltager i forsøget Helle Tind Jensen betyder det meget at give corona
kamp til stregen.

- Corona tog min far. Da de første på plejecentre blev smittet, blev han det
også, og så døde han. Dengang ville de tage ekstra blodprøver af ham for at
lære om sygdommen. Han sagde nej, men jeg sagde, at 'det gør du.' Nu tager
jeg min tørn, siger hun.

Rasmus Møller Gyldenskjold har gennemgået en række undersøgelser, inden han
kan blive vaccineret i studiet med den første, danske vaccine mod corona.
(Foto: © Foto: Skærmdump fra TV Avisen.)

Anders Hansson er også kommet, fordi det betyder noget for ham at bidrage
til bekæmpelse af netop corona. Han var en af de første, der stiftede
bekendtskab med sygdommen på egen krop. Det var i 2020, før Danmark lukkede
ned.

- Der målte man antistoffer, og jeg var senere plasmadonor, fordi jeg havde
antistoffer nok til det. Jeg vil gerne bidrage og hjælpe med det, jeg kan
hjælpe med, siger han.

De frivillige er alfa og omega for studiet

Inden vaccinen kommer på bordet, skal deltagerne en efter en svare på et
spørgeskema om deres helbred og have målt temperatur, blodtryk, lyttet
hjerte og lunger og taget blodprøver.

De får også gennemgået, hvad de skal være opmærksomme på i tiden efter
vaccinen samt en række målinger, som de dagligt skal lave og skrive ind i et
skema de første otte dage efter stikket.

Det er med andre ord et forsøg, som deltagerne skal bruge tid på, og derfor
er læge og forsker på Infektionssygdomme på Aarhus Universitetshospital Nina
Breinholt Stærke glad for, at der er mange, som gerne vil være med i
forsøget.

- Det er rigtig flot, at folk har lyst til at melde sig og deltage i
forsøget. Vi beder jo deltagerne om mange ting. De skal for eksempel komme
syv gange på et halvt år og have taget blodprøver, siger hun.

Det er alfa og omega for at gennemføre forsøget, at der er nogle, som
frivilligt vil lægge skulder til vaccinen.

- Det er jo supervigtigt, at vi får testet ny medicin rigtig godt. Den
eneste måde at gøre det på er ved at lave studier som det her, hvor det er
afgørende, at nogle melder sig, siger hun.

Selv om der er gode vacciner mod corona på markedet, så adskiller den danske
vaccine sig ved den måde, som den er opbygget på, som er forskellig fra
Pfizers og Modernas vacciner.

Læge og forsker på Infektionssygdomme på Aarhus Universitetshospital Nina
Breinholt Stærke fortæller, hvorfor det er vigtigt med en dansk vaccine på
markedet:

Afspil video

48 SEKUNDER

Derfor håber forskerne, at den danske vaccine måske kan vise sig at beskytte
mod corona over længere tid eller have en bredere dækning ved nye varianter.
Alt det skal studiet gøre dem klogere på.

Vigtigt med en dansk vaccine

Håbet til den danske vaccine er, at dens virkning holder længere, end de
kendte vacciner gør. Den har en stor fordel i, at den ikke behøver at blive
opbevaret ved ekstremt lave kuldegrader ligesom andre vacciner på markedet.

- Det kræver den danske vaccine ikke, så den vil være lettere at distribuere
ud i verden til de lande, hvor folk ikke er vaccineret mod covid endnu. Det
er også en væsentlig faktor, siger Nina Breinholt Stærke.

Lektor på Københavns Universitet Adam Sander Bertelsen har været
hovedopfinder på vaccineteknologien bag den danske vaccine. (© DR Nyheder)

For deltagerne betyder det også noget, at den er dansk.

- Jeg tror ikke, at jeg havde meldt mig, hvis det var en amerikansk eller
anden europæisk vaccine. Man vil jo gerne have, at vi har viden og
vaccinerne på danske hænder. Det er måske noget med stolthed, siger Anders
Hansson.

Testpersonerne bliver blindtestet

Adam Sander Bertelsen fra Københavns Universitet har været hovedopfinder på
vaccinen, og Bavarian Nordic står for den videre udvikling.

Vaccinen hedder ABNCoV2.

Forsøget med den danske vaccine er et blindforsøg, hvor nogle af
testpersonerne får den danske vaccine, og andre får den kendte
Pfizer/BioNTech. Testpersonerne ved ikke selv, hvilken vaccine de får skudt
i armen.

Også amerikanere og belgiere lægger skulder til forsøget, der skal have i
alt 4.000 deltagere.

Efter de nødvendige data er indsamlet, bliver de gennemgået af Bavarian
Nordic, inden den nye vaccine eventuelt sendes til godkendelse hos
Lægemiddelstyrelsen. Ifølge professor og overlæge ved Infektionsmedicinsk
Afdeling på Aalborg Universitetshospital Henrik Nielsen er vaccinen tidligst
klar i 2024.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/mange-melder-sig-til-teste-d
ansk-coronavaccine-jeg-havde-nok-ikke

MVH.