[Sundhed] Blindhed har fået kamp til stregen: To ud af de tre mest almindelige øjensygdomme kan nu behandles

brian at blindkom.dk brian at blindkom.dk
Fre Apr 7 13:39:28 CEST 2023

Blindhed har fået kamp til stregen: To ud af de tre mest almindelige
øjensygdomme kan nu behandles effektivt

Ny undersøgelse af danskernes synsevne viser en markant fremgang.

- Øjet er som en bold, hvad der kommer derind, bliver derinde. Så derfor kan
vi behandle øjet med et stof, der ville give bivirkninger, hvis det blev
givet andre steder på kroppen, siger professor Toke Bek. (© (c) Colourbox)

LÆS OP

ORDBOG

TEKST

AF

 <mailto:gih at dr.dk> Gitte Hansen

 <mailto:emor at dr.dk> Emil Hobolt Mortensen

I DAG KL. 12:00

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/blindhed-har-faaet-kamp-til-
stregen-ud-af-de-tre-mest-almindelige

Først blev ansigter til sorte klatter, så begyndte brædderne at bugte sig,
som var de ål. Men da Erik Middelbo Nielsen fra Djursland en søndag morgen
følte det som om, han havde fået en skovlfuld sand i det højre øje, søgte
han læge.

Diagnosen var klar, han havde fået øjensygdommen våd AMD, som hvert år
rammer mellem 2.000 og 3.000 danskere.

Førhen ville Erik Middelbo Nielsen været blevet blind eller meget
svagtseende på det ramte øje, men nu kan der gives en behandling, der består
af indsprøjtninger direkte ind i det hvide i øjnene.

- Det er da ikke min livret at blive stukket i øjnene, bedøvelsen svier, og
øjet løber i vand – resten af dagen, lyder det fra den 75-årige pensionist.
Til gengæld hjælper det, siger han og fortsætter:

- Allerede efter første gang virkede det, og efter tre til fire gange var
det, som om skavanken var væk.

Afspil video

33 SEKUNDER

Herover kan du se, hvordan en behandling mod våd AMD foregår.

Lidt af en revolution

Toke Bek, der er professor på øjenafdelingen på Aarhus Universitetshospital,
har undersøgt 3.400 danskere med en synsprøve. Resultaterne er netop
offentliggjort i et internationalt fagtidsskrift. Resultater, han kalder for
lidt af en revolution.

- Der er næsten ingen længere, der bliver blinde af våd AMD eller betinget
af diabetes. Sygdommene er så godt som elimineret, og hvor vi gik fra at
tælle blinde eller svagtseende i procenter for 20 år siden, så tæller vi dem
i promiller. Det er reduceret til en tiendedel af, hvad det var for få år
siden, og det er jo meget markant, fortæller Toke Bek.

Sådan ser en behandling imod f.eks. våd AMD ud. Indsprøjtningen kan - modsat
tidligere behandlinger - sprøjtes direkte ind i øjet og forebygge blindhed.
(© Gafik: Nathalie Nystad)

Våd AMD og øjenforandringer som følge af diabetes har det til fælles, at der
vokser blodkar i øjet. Det rammer nethinden, som vi ser med. Et nyt stof,
der kan sprøjtes ind i øjet, hæmmer, at blodkarrene vokser, og synet kan
bevares.

Det er forskelligt, hvor mange behandlinger den enkelte patient skal have,
men der er omkring 20.000 i behandling lige nu.

Erik Middelbo Nielsen har fået syv behandlinger – og skal foreløbig have tre
mere.

- Jeg synes, det er så fantastisk. Jeg tror ikke, jeg fejler noget længere.
Det er muligt, men jeg tror det ikke, siger han.

Professor Toke Bek medgiver, at det lyder grænseoverskridende at få en
kanyle ind i øjet:

- Men det er faktisk en lille ting, man er lokalbedøvet, og nålen er ganske
tynd, de fleste fortæller mig, at de ikke mærker noget.

Farvel til to store øjensygdomme

Det var amerikanske forskere, der i 2006 fandt ud af at behandle med
injektion direkte i øjet, fortæller Toke Bek:

[...]

laver en synstest på sin patient, Erik Middelbo Nielsen. Erik føler sig
helbredt efter tre behandlinger. (Foto: © Gitte Hansen)

Tanken om at blive blind er ikke rar, lyder det fra Erik Middelbo Nielsen:

- Jeg er da alt for nysgerrig, tanken om ikke at kunne se, hvad der sker, er
da forfærdeligt, så jeg synes, det er super med behandlingerne.

Det er altså næsten farvel til blindhed efter to store øjensygdomme. Tilbage
er tør AMD, og den er der ikke nogen kur mod endnu.

- Det er en anden aldersforandring, der betyder, at cellerne går til grunde
på grund af slid. Derudover er der en række mere sjældne sygdomme, man også
kan blive blind af, slutter Toke Bek.

Sendt fra nederen Outlook fordi jeg er en hat til at vende mig til nye
mailklienter

Mvh. Briah Hovmand Olesen tlf. 40 91 65 80