[Teknik og fritid] Michael Dyrby stopper på B.T.: 'Jeg har forsøgt at bekende min fortid. Det er ikke blevet godt modtaget' | Indland | DR.dk

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Lør Dec 11 10:37:33 CET 2021

Hej.

Tja, det er nok en god beslutning, han der har taget.

MVH.

Hans Mikkelsen.

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

Michael Dyrby stopper på B.T.: 'Jeg har forsøgt at bekende min fortid. Det
er ikke blevet godt modtaget'

Efter at have erkendt at have upassende forhold til medarbejdere under sin
tid på TV 2, træder Dyrby tilbage som chefredaktør på B.T.

Michael Dyrby har været chefredaktør på B.T. siden 2018. (Foto: Mads Joakim
Rimer Rasmussen © Scanpix Denmark)

AF

 <mailto:ljoh at dr.dk> Laura Kirkebæk-Johansson

I GÅR KL. 18:27OPDATERET I GÅR KL. 20:09

Opdateret med kommentarer fra Anders Krab-Johansen og Tom Jensen.

Michael Dyrby har ikke levet op til den standard, som hans medie normalt
kræver af andre kilder, og derfor trækker han sig som ansvarshavende
chefredaktør.

Det skriver han i
<https://www.bt.dk/samfund/michael-dyrby-forlader-bt-som-ansvarshavende-chef
redaktoer> et indlæg i B.T.

Opsigelsen kommer i kølvandet på
<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/11-kvinder-staar-frem-i-dokumentar-om-sexi
sme-paa-tv-2-der-er-en-lettelse-over-det> en ny dokumentar, som afdækkede et
sexistisk miljø på TV 2, hvor Michael Dyrby var ansat fra 1994 til 2015.

I en stor del af den tid bestred han forskellige chefstillinger - til sidst
som nyhedsdirektør og en del af direktionen.

I dokumentaren 'MeToo: Sexisme bag skærmen', som blev vist på Discovery+
forrige mandag, udstillede flere tidligere og nuværende ansatte på TV 2 en
sexistisk og grænseoverskridende kultur.

Det blev blandt andet beskrevet, hvordan chefer havde seksuelle forhold til
ansatte - heriblandt praktikanter.

Har haft 'upassende forhold' til ansatte

I over en uge afviste Michael Dyrby at svare på spørgsmål fra pressen om sit
ansvar i sin tid som chefredaktør på TV 2, før han denne uge blandt andet i
DR's nyhedspodcast 'Genstart' erkendte, at han havde haft "upassende
forhold" til ansatte under sin tid på TV 2.

- Ja, jeg erkender, at jeg har haft upassende forhold på TV 2 forstået på
den måde, at jeg var chefen og havde magten. Og det må man ikke. Det skal
man ikke, det var upassende, og det undskylder jeg simpelthen for,
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/michael-dyrby-misbrugte-sin-stilling-som-
chef-paa-tv-2-og-havde-upassende-forhold> sagde Dyrby onsdag.

Han ville dog ikke kommentere på hvilke upassende forhold, der var tale om,
eller om de havde forbindelse til de episoder, der blev beskrevet i
dokumentaren.

Herefter
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/michael-dyrbys-chef-ikke-rimeligt-tage-ko
nsekvenserne-bagud> udtalte Anders Krab-Johansen, der er koncernchef i
Berlingske Media, at han havde fuld tillid til, at Dyrby kunne fortsætte i
sit job som chefredaktør, fordi det ikke var rimeligt at "tage
konsekvenserne bagud".

GENSTART: DYRBYS BEKENDELSE

Du kan høre hele interviewet med tidligere chef på TV2 og nuværende
chefredaktør på B.T., Michael Dyrby, i DR’s
<https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2021-12-08>
nyhedspodcast Genstart. Her erkender Dyrby sit ansvar for den krænkende
kultur på TV2 i sin tid som chef på kanalen.

 <https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2021-12-08> Du kan
finde Genstart i appen DR LYD.

Michel Dyrby har fået meget kritik for ikke at ville stille op til
interview, som medier ellers ofte kræver af andre magthavere, og ifølge ham
selv er det derfor, han nu trækker sig som chefredaktør.

- B.T. skal altid være magtkritisk og stille magthavere de vanskelige
spørgsmål. Jeg har ikke levet op til den standard, som vi normalt forlanger
af andre kilder, skriver han i B.T.

- Det går ikke, for det svækker hele grundlaget for journalisternes daglige
virke. Ikke bare på B.T. – men i hele Berlingske Media.

'Indædt sexismekultur' på B.T.

Anders Krab-Johansen udtalte til DR onsdag, at han havde haft en 'alvorlig
samtale' med Dyrby, og at man på Berlingske Media har "nultolerance overfor
enhver form for sexisme".

Men løbet af ugen har der især været omtale af en sexismesag på B.T. fra
2020, som blev håndteret mens Dyrby var chef.

Her indsendte otte studentermedhjælpere en klage over en "indædt
sexismekultur" og en specifik redaktør, som blandt andet sendte
<https://politiken.dk/kultur/art8521178/Tidligere-ansat-viser-gr%C3%A6nseove
rskridende-smser-fra-B.T.-chef> grænseoverskridende og sexistiske SMS'er til
de underordnede medarbejdere.

Ifølge ledelsen blev sagen håndteret efter bogen, og den pågældende redaktør
fik en "meget klar advarsel".

Studentermedhjælperne oplevede dog at
<https://journalisten.dk/metoo-paa-b-t-anne-louise-og-syv-kolleger-klagede-o
ver-redaktoer-nu-er-de-fyret/> sagen blev fortiet, og at de aldrig fik en
undskyldning.

<https://www.information.dk/indland/2021/12/michael-dyrby-fornaegtelse-forso
egte-beskytte> I Dagbladet Information indrømmede Dyrby tidligere på ugen,
at den pågældende redaktør stadig er ansat og endda er blevet forfremmet.

'Tak for turen - det var sjovt'

Og nu har Michael Dyrby altså besluttet at træde tilbage som chefredaktør på
B.T.

- Jeg har i forbindelse med MeToo-debatten forsøgt at bekende min fortid på
TV 2. Det er ikke blevet godt modtaget. Nærmest mistroisk. Debatten er
vigtig, og selvom alle udtrykker, at de ønsker en debat om kulturen, har
raseriet taget over, skriver han i B.T.

© Scanpix Denmark

BLÅ BOG: MICHAEL DYRBY

*	Navn: Michael Dyrby.
*	Alder: 63 år. Født 27. maj 1958.
*	Fødested: Aalborg.
*	Uddannelse: Uddannet dels som folkeskolelærer, dels som journalist.
*	Karriere: Hans journalistiske karriere på TV 2 begyndte i 1994, og
han stod blandt andet bag lanceringen af TV 2 News i 2006.
*	Fra 2010 til 2015 var Michael Dyrby nyhedsdirektør for TV 2. Han var
sideløbende medlem af direktionen med ansvar for nyhedsformidling og sport.
*	Michael Dyrby fratrådte 9. november 2015 stillingen som
nyhedsdirektør. Det skete af private årsager.
*	Han erkendte at have haft en "kortvarig affære". "I den anledning
har jeg truffet nogle hensynsløse og forkerte beslutninger, der har sat mig
i en sårbar situation. Det kan man ikke som nyhedsdirektør," lød
formuleringen ifølge tv2.dk.
*	I januar 2018 blev han ansat som ansvarshavende chefredaktør på B.T.
*	10. december 2021 har Michael Dyrby oplyst, at han fratræder sin
stilling.
*	Ifølge Berlingske Media ser han "sig ikke i stand til at være
øverste chef for B.T., når hans autoritet er svækket efter dokumentaren om
sexisme på TV2".

Kilder: TV2, Berlingske Media.

/ritzau/

- Der er ikke plads til bekendelse, eftertanke og tilgivelse. Godstoget
ruller på de udlagte skinner med stærke holdninger. Der er ikke plads til
nuancer. Det er sort/hvidt. Du er god eller dårlig.

- Faktum er, at de fleste mennesker rummer begge dele. Du kan være en god
chef, og du kan være en dårlig chef. Jeg er formentlig begge dele.

Og så slutter Dyrby af med at skrive 'Tak for turen – det var sjovt'.

Tom Jensen: 'Det var det rigtige at gå af'

Anders Krab-Johansen skriver i en pressemeddelelse, at han havde håbet, det
var muligt for Dyrby at komme tilbage som ansvarshavende chefredaktør på
B.T.

- Men Michael har konkluderet, at det ikke kan fungere, og det har jeg
respekt for. Det har utvivlsomt været en svær beslutning, skriver han.

Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen,
<https://www.berlingske.dk/ledere/berlingske-mener-michael-dyrby-gjorde-det-
rigtige-ved-at-gaa> skriver i en leder at Dyrby gjorde det rigtige ved at gå
af.

- Dyrbys egen håndtering, herunder hans tavshed, kostede for meget for en
chefredaktør, der som alle mediefolk skal kunne forlange af andre, at de
stiller op, når der er kritik, skriver han.

Berlingske Media skriver i en pressemeddelese, at Jonas Kuld Rathje, der
hidtil har været chefredaktør på B.T., konstitueres som ansvarshavende
chefredaktør.

DR har forsøgt at få en kommentar fra Michael Dyrby og Anders Krab-Johansen,
men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/michael-dyrby-stopper-paa-bt-jeg-har-forso
egt-bekende-min-fortid-det-er-ikke-blevet