[Teknik og fritid] Svindlere omdirigerede Hans Henriks pension: Brugte pengene i Louis Vuitton i Hamborg | Indland | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Man Feb 8 18:34:57 CET 2021

Hej på listen.
Det er vist en grund til at tænke sig om, hvor man bruger sine ting.
MVH.
Hans Mikkelsen.

Svindlere omdirigerede Hans Henriks pension: Brugte pengene i Louis Vuitton
i Hamborg | Indland | DR.dk

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

Svindlere omdirigerede Hans Henriks pension: Brugte pengene i Louis Vuitton
i Hamborg

NemKonto-svindel er foregået i årevis, men den ansvarlige myndighed har ikke
grebet ind trods talrige advarsler.

Hans Henrik har været udsat for svindel med både sit NemID og sin NemKonto.

AF  <mailto:mfn at dr.dk> MORTEN FRANDSEN,  <mailto:lgt at dr.dk> LINE GERTSEN OG
<mailto:lamb at dr.dk> BJØRN LAMBEK

I DAG KL. 05:40

Hans Henrik undrede sig. Kalenderen sagde 6. januar 2020, men hans
folkepension var ikke gået ind på hans konto, som den plejede.

- Beløbet på min konto passede lige pludselig ikke, da jeg gik ind og
kiggede.

Hans Henrik ringede til Udbetaling Danmark, der gav ham en overraskende
besked: Hans folkepension var blevet udbetalt til en anden konto, fordi hans
NemKonto var blevet flyttet til en anden bank.

Du aner ikke, hvad der foregår, og du kender ikke grænserne for det.

HANS HENRIK, PENSIONIST OG OFFER FOR NEMKONTO-SVINDEL

- Og det har jeg jo ikke gjort eller bedt om. Men den er simpelthen blevet
omdirigeret, fortæller han.

Det viser sig, at Hans Henrik er ved at blive svindlet. Ukendte gerningsmænd
har overtaget både hans NemKonto og hans NemID.

- Jeg følte mig dybt utryg, fordi du ikke aner, hvad der foregår, og du
kender ikke grænserne for det, siger Hans Henrik.

Han står ikke frem med sit efternavn, men DR kender hans fulde identitet.

HVAD ER NEMKONTO

Alle voksne borgere i Danmark skal udpege en bankkonto, som er borgerens
NemKonto.

Derefter vil den valgte NemKonto være den bankkonto, som alle offentlige
myndigheder udbetaler penge til. Det kan for eksempel være løn, SU,
overskydende skat eller feriepenge.

Ofte bliver løn og kviklån også udbetalt til ens NemKonto.

Ved at bruge sit NemID kan man selv flytte sin NemKonto, så ofte man vil og
til hvilken som helst bankkonto.

Kviklån og kreditkort

Hans Henrik havde jævnligt brugt sit NemID på computere på det lokale
bibliotek.

Men som DR har afdækket, har svindlere installeret ulovligt
overvågningsudstyr på computere på en lang række biblioteker landet over.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/indland/mindst-46-biblioteker-indgaar-i-sager-om-
nemid-svindel-se-om-dit-bibliotek-er> Mindst 46 biblioteker indgår i sager
om NemID-svindel: Se, om dit bibliotek er iblandt

- Jeg ved, jeg ikke har gjort noget. Jeg har ikke delt mine koder med nogen.
Jeg har ikke delt mine oplysninger, jeg har ikke skrevet dem ned. Jeg har
ikke handlet uforsigtigt, siger Hans Henrik.

Da svindlerne har fået kontrol med Hans Henriks NemID, optager de lån og
bestiller kreditkort i forskellige banker i hans navn.

- Men jeg har ikke modtaget noget kort, så enten har bankerne accepteret at
sende kortene til en anden adresse end min uden at tjekke det, eller også er
de blevet hugget fra min postkasse, siger Hans Henrik.

39.000 kroner på en dag i Hamborg

Efterfølgende kan Hans Henrik konstatere, at svindlerne har slået sig løs i
Hamborg med det ene kreditkort.

Svindlerne brugte blandt andet penge i en Louis Vuitton-butik i Hamborg.
Billedet her er ikke fra Hamborg. (Foto: Arnd Wiegmann © Scanpix)

Nytårsaftensdag 2019 bruger de over 39.000 kroner i den tyske storby i Hans
Henriks navn. Dels i en stribe luksus-butikker som for eksempel Louis
Vuitton, dels ved at hæve kontanter i hæveautomater.

- Det er helt ude af min liga at købe i sådan nogle forretninger. Det er
slet ikke min kultur. Jeg har ikke penge til det, fortæller Hans Henrik.

NemKonto flyttet til fremmed bank

Men udover forbrugslån og kreditkort har svindlerne altså også brugt Hans
Henriks NemID til at ændre hans NemKonto, og på den måde er hans
folkepension blevet udbetalt til en bankkonto, som svindlerne har valgt.

- Så ringer jeg jo til Udbetaling Danmark, og så viser det sig, at det er en
konto ovre i en sparekasse, som hun giver mig nummer og registreringsnummer
på og siger, at den står som min NemKonto.

Men da de siger til dig, at det er din NemKonto, hvad svarer du så?

- Jamen, det forstod jeg slet ikke. Og jeg vidste slet ikke, at man kunne
ændre den, siger Hans Henrik.

Svindel med NemKonto i fem år

Alle voksne danskere er forpligtede til at udpege en bankkonto som ens
NemKonto. Og det er så den bankkonto, som det offentlige udbetaler penge
til. Ofte bliver løn og kviklån også udbetalt til ens NemKonto.

Men nu viser det sig, at NemKonto-systemet i mindst fem år er blevet
misbrugt til svindel.

Ved hjælp af NemID kan man lynhurtigt ændre sin NemKonto til en hvilken som
helst anden bankkonto, også til en konto, man ikke selv ejer. (© dr)

Det fremgår af dokumenter, som DR har fået aktindsigt i hos
Digitaliseringsstyrelsen, der er ansvarlig for NemKonto-systemet.

Svindlen foregår ved, at ”kriminelle ændrer en persons NemKonto til anden
konto,” står der blandt andet i dokumenterne.

30 advarsler til ansvarlig myndighed

Dokumenterne viser også, at Digitaliseringsstyrelsen er blevet gjort
opmærksom på NemKonto-svindlen mere end 30 gange de sidste fem år, og at
styrelsens direktion har kendt til sagen siden 2018.

Men på trods af de mange advarsler har styrelsen ikke ændret
NemKonto-systemet, så svindlen kan forhindres, viser dokumenterne i
aktindsigten.

- Det viser alvorligheden af sagen, og man skal da være meget ignorant for
at ignorere så mange advarsler, siger Jan Pries-Heje, der er professor i
digitalisering på Roskilde Universitet.

Advarslerne kommer fra adskillige banker, flere politikredse, Skat,
finansielle brancheforeninger, privatpersoner og rådgivere for ofre for
svindlen.

De mange advarsler til styrelsen indeholder i flere tilfælde konkrete
eksempler. For eksempel om en NemKonto, der er blevet flyttet 12 gange på to
en halv måned.

Styrelse: Loven tilsigter fleksibilitet

Digitaliseringsstyrelsen har afvist at stille op til interview med DR om
sagen. I stedet har styrelsen sendt et skriftligt svar.

- Hvis der fandtes én teknisk løsning, der alene kunne stoppe de kriminelle,
der misbruger en NemKonto, ville vi selvfølgelig indføre den løsning med det
samme, skriver Digitaliseringsstyrelsens vicedirektør, Adam Lebech, til DR.

Af aktindsigterne fremgår det, at det er helt bevidst, at en bankkonto kan
benyttes som NemKonto til flere personer, og at man ikke behøver at eje den
konto, som bruges som ens NemKonto.

Det råber jo 'svindel'

JAN PRIES-HEJE, PROFESSOR PÅ ROSKILDE UNIVERSITET

- Hvis man eksempelvis fratog borgerne mulighed for selv at vælge, hvilken
konto de gerne ville bruge som NemKonto, ville man gøre det meget besværligt
for mange danskere. Der er blandt andet mange par, der gerne vil bruge samme
NemKonto, skriver Adam Lebech.

Bankkonto brugt som NemKonto for flere end 100 personer

Men netop fleksibiliteten i NemKonto-systemet har svindlerne udnyttet, viser
aktindsigterne.

Bankernes brancheforening, Finans Danmark, orienterer i 2018
Digitaliseringsstyrelsen om en sag, hvor svindlere har brugt en enkelt
bankkonto som NemKonto for flere end 100 forskellige personer.

- Det råber jo ’svindel’, og at nogen laver fusk, så det burde man fange og
gøre noget ved. Det burde man faktisk allerede have tænkt over på
udbudstidspunktet, at lave den der beskyttelse mod, at flere borgere kan
pege på samme NemKonto, siger professor Jan Pries-Heje.

Styrelse: Vi forholder os løbende til sikkerheden

Digitaliseringsstyrelsen skriver også til DR, at "Digitaliseringsstyrelsen
forholder sig sammen med leverandørerne løbende til konkrete forslag til
styrkelse af sikkerheden i de forskellige løsninger," og at styrelsen har
"iværksat nye tiltag, der gør det vanskeligere at begå identitetstyveri."

DR’s gennemgang af dokumenterne viser, at en række af de mange
svindel-advarsler til styrelsen indeholder forslag til, hvordan
NemKonto-systemet kan ændres for at komme i hvert fald en del af svindlen
til livs.

Man må stille spørgsmål ved, om Digitaliseringsstyrelsen lever op til sit
ansvar.

FREDERIK WAAGE, PROFESSOR I FORVALTNINGSRET PÅ SYDDANSK UNIVERSITET

Men af dokumenterne fra aktindsigten fremgår det, at
Digitaliseringsstyrelsen siden 2017 har besluttet at vente med at ændre
NemKonto-systemet, indtil der kommer et nyt NemKonto-system.

- Derfor medtages ændringen til prioritering i forbindelse med det kommende
udbud af NemKonto-systemet, skrev Digitaliseringsstyrelsen for eksempel i
2017 i et svar på en advarsel om svindel med NemKonto.

I dag - fem år efter den første advarsel - er udbuddet af et nyt
NemKonto-system stadig ikke offentliggjort.

- De oplysninger, som I har fremlagt her, gør, at man må stille spørgsmål
ved, om Digitaliseringsstyrelsen lever op til sit ansvar, siger Frederik
Waage, der er professor i forvaltningsret på Syddansk Universitet.

Hans Henrik får ikke sin pension

Der er nu gået over et år, siden Hans Henrik blev svindlet med sit NemID og
NemKonto. Han kæmper stadig for at undgå at hænge på et af de hurtiglån, som
svindlerne fik udbetalt i hans navn.

Også mentalt er han stadig mærket af identitetstyveriet.

- At være i den tilstand, hvor du ikke ved, om der er et eller andet angreb,
du slet ikke kender grænserne på, i gang mod dig, dét er ubehageligt,
fortæller Hans Henrik.

Han kalder det ”rystende”, at der har været svindel med NemKonto siden 2016,
uden at den ansvarlige myndighed har grebet ind.

- Hvis vi slipper en digital udvikling løs og samtidig holder vores
sikkerhedsnet nede i nogle besparelser, så er det som at slippe en pandemi
løs i min øjne, siger Hans Henrik.

Han kommer ikke til at få udbetalt sin folkepension for december 2019, som
blev udbetalt til den forkerte NemKonto.

Udbetaling Danmark oplyser til DR, at loven er skruet sammen på en sådan
måde, at pengene ikke kan udbetales igen, uanset hvad politiets
efterforskning fører til.

- Det betyder, at vi ikke længere administrerer pengene og dermed ikke kan
udbetale pensionen igen, selvom der foreligger en sag om identitetstyveri
hos politiet, skriver Udbetaling Danmark til DR.

Mere fra dr.dk

LINK

https://www.dr.dk/nyheder/indland/svindlere-omdirigerede-hans-henriks-pensio
n-brugte-pengene-i-louis-vuitton-i-hamborg

MERE OM HISTORIEN

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/nemkonto-misbrugt-til-svindel-i-aarevis-h
aard-kritik-af-ansvarlig-styrelse>

INDLANDI GÅR KL. 20:50

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/nemkonto-misbrugt-til-svindel-i-aarevis-h
aard-kritik-af-ansvarlig-styrelse> NemKonto misbrugt til svindel i årevis:
Hård kritik af ansvarlig styrelse

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/margrethe-brugte-nemid-paa-raadhuset-bage
fter-maatte-vicevaert-jage-ubudne-gaester>

INDLAND18. DEC 2020

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/margrethe-brugte-nemid-paa-raadhuset-bage
fter-maatte-vicevaert-jage-ubudne-gaester> Margrethe brugte NemID på
rådhuset: Bagefter måtte vicevært jage ubudne gæster væk fra hendes
postkasse

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/terrordoemte-toemte-aalborg-pars-bankkont
i-vi-har-da-helvede-ikke-koebt-en-audi>

INDLAND11. DEC 2020

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/terrordoemte-toemte-aalborg-pars-bankkont
i-vi-har-da-helvede-ikke-koebt-en-audi> Terrordømte tømte Aalborg-pars
bankkonti: Vi har da for helvede ikke købt en Audi

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND LIGE NU

[...]

INDLANDI GÅR KL. 16:12

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland/regioner-fyrer-leverandoer-af-lyntest>
Regioner fyrer leverandør af lyntest

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/56-milliarder-klar-i-anden-runde-indefrosne
-feriepenge-tjek-hvor-meget-du-kan-faa>

PENGEI DAG KL. 13:50

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/56-milliarder-klar-i-anden-runde-indefrosne
-feriepenge-tjek-hvor-meget-du-kan-faa> 56 milliarder klar i anden runde
indefrosne feriepenge: Tjek hvor meget du kan få