[Teknik og fritid] Mina tager SU-lån for at få råd til sit luksusliv: 'At bruge penge er min medicin' | Mit Liv | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Søn Jul 11 14:58:16 CEST 2021

Hej.
Jeg ved sgu ikke, hvad man skal sige til noget sådan, Luksusfelden! vil jeg
mene, men det er nok ikke et sted hun kommer i,
men jeg vil sige at det er sygt at bruge mellem Ca. 72.000 og 84.000 Kr. om
året på det her,
det er hvad jeg kalder tåbeligehedernes paradis.
Men læs selv nedenfor, så kan det være i måske har samme opfattelse som mig.

MVH,
Hans Mikkelsen.

Mina tager SU-lån for at få råd til sit luksusliv: 'At bruge penge er min
medicin' | Mit Liv | DR

Mit Liv forside

Mina tager SU-lån for at få råd til sit luksusliv: 'At bruge penge er min
medicin'

23-årige Mina har i mange år følt, at hun blev kontrolleret og mener nu, hun
har fortjent at leve ekstra godt.

(Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © DR)

AF

Rikke Bjerge

Sebastian Stokkebo Sørensen (foto)I DAG KL. 11:25

Neglene er perfekte. Det sorte hår velduftende. Kroppen afslappet efter
massage.

23-årige Mina Azzam er lækker fra top til tå. Det er hendes outfit også. Og
det koster.

De sidste par år har hun brugt 6-7.000 kroner på selvforkælelse - om
måneden.

Pengene stammer fra SU-lån og to kviklån. For når man er studerende og
fraskilt mor til to, rækker en almindelig SU ikke til at bruge 5.000 kroner
på sin

treårige søns fødselsdag eller 4.500 kroner på en ny kjole til sin brors
bryllup.

- Jeg synes, det er en fin pris. Faktisk så jeg på meget dyrere kjoler, men
det er jo ikke i orden at komme med en kjole, der er dyrere end brudens,
siger

hun og griner af sig selv.

figur

SE 'DE DYRE PIGER'

Lige nu kan du følge Mina og en række andre kvinder, som lever et luksusliv
på Instagram fyldt med mærkevarer, dyre tasker og beauty, som vi andre kun

kan drømme om. Men alt kommer med en pris.Se den nye DR3-serie 'De dyre
piger' på

DRTV her.

figur slut

Hun ved godt, hun har dyre vaner. Men at optage lån for at leve et sødere
liv er en prioritet og et valg, Mina står 100 procent ved.

- Yolo, you only live once. Jo, man kan sagtens leve med at spise rugbrød,
men jeg vil gerne leve lidt ekstra godt. Leve det liv, man ser på Instagram,

hvor tingene altid ser lidt ekstra luksus ud.

Det største ønske for Mina er at blive økonomisk uafhængig, når hun bliver
færdig som sygeplejerske. Hun overvejer derfor at tage job i det private, så

hun har råd til at leve det liv, hun drømmer om - og som hun personligt
synes, hun fortjener efter det, hun har været igennem.

For livet har ikke altid været Instagram-værdigt for Mina, som bor lidt uden
for Aarhus, hvor hun også er vokset op.

Hun er ud af en stor søskendeflok, som alle er født i Danmark og har
palæstinensiske og libanesiske rødder. Da hun voksede op, havde familien en
god økonomi.

Der manglede aldrig noget - tværtimod havde børnene det altid lidt ekstra
godt og fik stor frihed. Noget, der vakte opmærksomhed i boligkvarteret.

- Vi var anderledes, og det var der mange, der ikke kunne forstå, som hun
siger.

Gift som 15-årig

Da Mina var 15 år og gik i 9. klasse, blev hun vildt forelsket i en fyr, som
var ni år ældre. Kærligheden var gengældt, og de besluttede sig for at blive

islamisk gift, hvilket dengang ikke var unormalt, når man fik en kæreste.

Men for Minas familie kom det som et chok, og de var helt ude af den. Mina
truede med at stikke af med kæresten, hvis hun ikke fik sin vilje, så det
endte

med, at de holdt bryllup.

- Når jeg kigger tilbage, kan jeg godt se, at det var helt forfærdelig
beslutning. Jeg var kun 15 og ikke formet som menneske endnu. Men nu havde
jeg fået

en kæreste, og så ville jeg ikke udsætte min familie for skam fra andre,
selvom jeg prøvede at være ligeglad med, hvad andre tænkte.

Kort efter blev Mina gravid og tog hul på et helt nyt kapitel i sit liv.
Selvom det dengang føltes helt uvirkeligt, tænker hun i dag tilbage på
perioden

som positiv, fordi alle i skolen var så søde og støttende. Hun fødte sin
datter, mens hun gik i 10. klasse, og kort efter var hun tilbage i
klasseværelset

for at tage sine eksamener.

Ofte havde hun sin baby med, som lærerne hjalp med at give flaske. Den
opbakning motiverede hende til at springe barslen over og i stedet læse
videre på

HF direkte efter 10. klasse.

- Jeg har altid haft en drøm om at blive til noget, og den ville jeg stadig
kæmpe for, selvom jeg havde fået et barn. I dag er jeg mega stolt af mig
selv

og taknemmelig for dem, som hjalp mig og gjorde det muligt, at jeg kunne
klare det.

Så på hende med voldsomme blikke

Ud over at være blevet mor som 16-årig var der også sket en anden stor
forandring i Minas liv. En forandring, som hun havde sværere ved at vænne
sig til

end livet som mor.

Hun var nemlig begyndt at bære tørklæde af respekt for sin mand og hans
familie.

Men efter to år kunne hun ikke mere. Hun følte det ikke i sit hjerte, og
derfor valgte hun at tage det af en morgen, hun var på vej til sin
HF-klasse.

- Jeg glemmer aldrig følelsen af at gå i skole og mærke vinden i mit hår.
Det var en følelse af frihed. Jeg var mig selv igen.

Da hun kom ind på skolen, kunne hun se, at flere så på hende med "voldsomme
blikke" og chok. Der var to fra klassen, der ikke ville tale til hende, og

mange kommenterede negativt på det. Men selvom hun flere gange havde lyst
til bare at tage det på igen, besluttede hun sig for at finde modet til at
gå

klædt, præcis som hun havde lyst til. Og hun tog det aldrig på igen.

- Mine forældre har givet mig styrken til at følge mit hjerte frem for folks
holdninger og fordomme. Det var derfor, jeg kunne gennemføre det.

Følte sig kontrolleret

Derhjemme var der begyndt at komme alvorlige skår i forelskelsen. Mina
følte, at hendes mand kontrollerede hende og ville bestemme, hvordan hun gik
klædt,

hvor hun skulle hen, og hvornår hun kom hjem. Det tog så hårdt på hende, at
hun tog på krisecenter med deres datter, men vendte retur.

Midt i tumulten blev Mina så gravid igen. Parret prøvede atter at få
ægteskabet til at fungere, men forgæves.

- Jeg er meget livsglad, så det var rigtig hårdt at leve sådan, og jeg er
virkelig overrasket over, at jeg ikke gik ned med en depression.

Hvordan klarede du dig gennem det?

- Jeg fokuserede på, at livet nok skulle blive godt. At jeg nok en dag
skulle få det, jeg fortjente. Det holdt mig oppe.

I 2019 gik de endeligt fra hinanden, og på Minas initiativ gik børnenes far
med til, at de fik professionel hjælp til at håndtere situationen.

Det viste sig at være godt for begge parter, og i dag har Mina og børnenes
far et godt forhold til hinanden med et velfungerende samarbejde.

Brugte shopping som terapi

Med skilsmissen fulgte ikke bare en stor frihed for Mina. Efter årene som
ung mor i et ægteskab, hvor hun havde følt sig kontrolleret, fulgte en stor
trang

til at leve godt og forkæle sig selv.

Hun var begyndt på sygeplejerskeuddannelsen, og med et enkelt klik kunne hun
nu optage lån, hun kunne købe lækre ting og oplevelser for, som kunne
forsøde

tilværelsen. Så Mina shoppede igennem og gik i spa – nærmest som en terapi.

- I stedet for at gå ned med depression fandt jeg ud af, at min medicin var
at bruge penge og klæde mig, som jeg havde lyst til. Det gav en følelse af

frihed.

Også selvom du måtte låne for at få råd?

- Det kan jo diskuteres, hvorvidt det er mine penge, da jeg skal dem betale
tilbage på et tidspunkt. Men jeg er ikke den eneste, der har SU-lån, og jeg

har jo ikke gjort noget kriminelt. Det er helt lovligt at låne penge og
bruge dem.

For nyligt skete der dog en lille ændring. Her fik Mina nemlig for første
gang fik overblik over sit SU-lån og sine to forbrugslån, som samlet gav en
gæld

på lidt over 200.000 kroner. Det var mere, end hun havde regnet med, og det
fik hende til at reflektere over sit købemønster.

Derfor har hun den seneste måned for første gang brugt mindre på beauty, end
hun plejer.

- På Instagram har jeg nok villet vise alle dem, der så mig i den værste tid
i mit liv, at det går mere end godt i dag, og at jeg har styr på mit liv.

Men nu føler jeg egentlig, at jeg har bevist nok.

Fortryder du i dag, at du har brugt alle de penge?

- Det gør jeg faktisk ikke. Jo, måske det ene kviklån, for der var lidt for
høje renter. Det vil jeg ikke anbefale, siger hun og griner.

- Men at købe mig glad har fået mig til at overleve. Der har været råd til
lidt ekstra luksus, selvom jeg er studerende, og jeg er taknemmelig for, at

SU'en har givet mig den mulighed.

Hvad siger du til dem, der vil tænke negativt om dit forbrug?

- Vi lever hvert vores liv, og alle har deres måde at komme igennem det på
og bevare optimismen. Ja, det kan virke dumt at forkæle sig selv med dyre
ting,

men det har været min måde til at komme godt ud på den anden side.

Mina Azzams eksmand er blevet forelagt beskrivelsen af deres forhold og er
enig i den udlægning, der er bragt i artiklen.

Artikel slut

Mere fra dr.dk

Der er ingen beskrivelse.

Nyhedsbrevet Tværs

Tabuer, sex, usikkerheder og udfordringer ved at være ung.

MIT LIV LIGE NU

Feature: 21-årige Jens fandt sig selv i et blikskur i bjergene: 'For første
gang følte jeg, jeg hørte til', fra sektionen "Mit Liv"

Feature: Mads er næsten blind og fik kørt sin fod af på Vesterport Station:
Nu vil han lære at klatre, fra sektionen "Tværs"

Feature: Fra partygirl til 'kattedame': Emmeli spærrede sig selv inde i sin
lejlighed under corona - nu er hun et helt nyt menneske, fra sektionen
"Tværs"

Mit Liv forside