[Teknik og fritid] Fejl i 'MinSundhed' gør det muligt at fremvise gyldigt coronapas - selvom man er smittet

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Tir Nov 30 13:13:47 CET 2021

Coronasmittede kan snyde med coronapas, hvis de er vaccinerede. Snart
tilføjes der en spærring i appen.

Appen 'MinSundhed' har fungeret som coronapas fra slutningen af marts i år.
(Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

LÆS OPj

I DAG KL. 05:50

Selvom du er testet positiv for corona, kan du - hvis du er vaccineret -
alligevel fremvise et gyldigt coronapas.

I hvert fald hvis du bruger appen 'MinSundhed'.

Her kan du vælge enten at vise et coronapas med dine vaccinationer,
coronatest eller hvis du tidligere har været smittet.

Hvis du får en positiv coronatest, kan du nemlig stadig fremvise dit
coronapas med dine vaccinationer. Helt uden at man kan se, at du faktisk er
smittet.

Ifølge coronasmitte.dk kan man fremvise sit coronapas elektronisk gennem
appen 'MinSundhed' eller 'Coronapas'. I appen 'Coronapas' forsvinder
coronapasset fra skærmen, hvis man er testet positiv for virussen. Men det
sker altså ikke i 'MinSundhed.'

Hvis jeg viste det her (gyldigt coronapas, red.) kunne jeg gå på restaurant
og feste på en bar, som om intet var hændt. Det synes jeg, er en smule
alarmerende.

JØRGEN TROCKMANN, CORONASMITTET

Fejlen er blevet opdaget efter DR Nyheder har bedt flere personer, der både
er vaccinerede og for nylig testet positiv for corona, tjekke deres
coronapas i app'en 'MinSundhed'.

Alle har kunnet fremvise et gyldigt coronapas, selvom de altså har en
positiv test for corona.

Men det skal være slut nu. Efter DR's henvendelse oplyser
sundhedsministeriet, at de vil implementere en spærring, som forventes løst
inden for et par dage.

- Da antallet af vaccinerede borgere, der tester positiv er stigende som
følge af den aktuelle smitteudvikling, har det givet anledning til at
genoverveje coronapasløsningerne, og derfor vil der nu blive implementeret
en spærring på MinSundhed, så man ikke kan hente sit coronapas efter
gennemført vaccination i 14 dage efter, at man har fået en positiv PCR-test,
skriver ministeriet i en mail.

Jørgen Trockmann Petersen sidder lige nu i sit sommerhus, hvor han har
isoleret sig med sin kone, da de begge for nylig er testet positive for
corona. Han er chokeret over, at han - fordi han er vaccineret - stadig kan
finde et gyldigt coronapas i appen 'Min Sundhed'. (Foto: (Privat foto))

Én af dem, som har kunnet fremvise et gyldigt coronapas trods smitte, er
Jørgen Trockmann Petersen fra Esbjerg. Han opdagede i sidste uge, at han
havde corona. Derfor sidder han nu isoleret i sit sommerhus med sin kone. Og
han er chokeret.

- Hvis jeg viste det her (gyldigt coronapas, red.) kunne jeg gå på
restaurant og feste på en bar, som om intet var hændt. Det synes jeg, er en
smule alarmerende. Det er kritisabelt. Det skal der gøres noget ved.

Jørgen Trockmann Petersen understreger dog, at han aldrig kunne finde på at
udnytte det.

- Hvis vi skal inddæmme det her, er man nødt til at overholde, at man
isolerer sig, når man er smittet. Så det kunne jeg aldrig finde på. Men jeg
tror helt klart på, at nogle vil gøre det, siger han.

*

Når du åbner appen 'Min Sundhed' og klikker på 'Coronapas' i bunden, kommer
du til siden her, hvor du kan vælge tre forskellige coronapas. På de næste
to billeder kan du se, hvordan to af coronapassene i 'Min Sundhed' ser ud,
hvis du er testet positiv for corona.

*

Sådan ser et af dine coronapas ud i 'Min Sundhed', medmindre du for nyligt
er testet negativ for corona. Altså en test, der viser, at du ikke har
corona. Det her screendump er taget fra Jørgen Truckmann Petersen telefon,
efter han er testet positiv for corona. Coronapasset er ikke gyldigt.

*

Coronapasset her er også Jørgen Truckmann Petersens. Screendumpet er taget
flere dage efter, at han er testet positiv for corona. Alligevel fremgår
coronapasset gyldigt.

[...]

1 / 3

Et fåtal vil udnytte det

Og det er heller ikke utænkeligt, at den her fejl vil blive udnyttet, lyder
det fra Michael Bang Petersen, der er professor i statskundskab på Aarhus
Universitet og leder af Hope-projektet, der følger danskernes adfærd under
coronakrisen.

- Der er givetvis nogen, der vil udnytte det, men vi må forvente, at det er
et fåtal. Folk er overordnet set opmærksomme på at sænke smitten, og folk er
bekymrede for konsekvenserne, hvis det ikke sker.

Det er jeg ikke helt tryg ved. Jeg er rystet over det. Jeg tror, at de
fleste af os har en idé om, at tingene er i orden.

KEN ANDERSEN, AABENRAA

Michael Bang Petersen har også testet app'en 'MinSundhed'. Han er vaccineret
og er for nylig testet positiv for corona – også han kan fremvise et gyldigt
coronapas.

Fra i går blev et gyldigt coronapas adgangsbilletten til blandt andet
frisørerne. Og derfor kommer det også bag på Maria Quist, der er indehaver
af frisørsalonen 'House of Fashion' i Aabenraa og Haderslev, at man kan
snyde sig til en plads i frisørstolen med et gyldigt coronapas, selvom man
har en positiv coronatest.

- Jeg troede, at de (myndighederne, red.) var klogere, så det er meget
overraskende. Hvorfor har de ikke styr på det?

Også på gaden i Aabenraa chokerer nyheden.

- Det er jeg ikke helt tryg ved. Jeg er rystet over det. Jeg tror, at de
fleste af os har en idé om, at tingene er i orden, siger Ken Andersen.

<https://www.dr.dk/nyheder/penge/danske-regioner-advarer-sygeplejersker-tals
mand-risikerer-straf-opsigelse> Danske Regioner advarer sygeplejersker:
Talsmand risikerer straf for opsigelse

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tiden-er-loebet-fra-froeken-klokken-og-i-d
ag-laegger-hun-paa-altid>

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tiden-er-loebet-fra-froeken-klokken-og-i-d
ag-laegger-hun-paa-altid>

KULTURI DAG KL. 10:51

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tiden-er-loebet-fra-froeken-klokken-og-i-d
ag-laegger-hun-paa-altid> Tiden er løbet fra Frøken klokken - og i dag
lægger hun på for altid

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/lange-ventetider-til-coronavaccination-af
-boern-region-henter-hjaelp-hos-de>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/lange-ventetider-til-coronavaccination-af
-boern-region-henter-hjaelp-hos-de>

INDLANDI DAG KL. 05:40

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/lange-ventetider-til-coronavaccination-af
-boern-region-henter-hjaelp-hos-de> Lange ventetider til coronavaccination
af børn: Region henter hjælp hos de praktiserende læger

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvem-bestemmer-om-boernene-skal-vaccinere
s-hvis-mor-og-far-er-skilt>

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvem-bestemmer-om-boernene-skal-vaccinere
s-hvis-mor-og-far-er-skilt>

INDLANDI GÅR KL. 14:43

<https://www.dr.dk/nyheder/indland/hvem-bestemmer-om-boernene-skal-vaccinere
s-hvis-mor-og-far-er-skilt> Hvem bestemmer, om børnene skal vaccineres, hvis
mor og far er skilt?

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/fejl-i-minsundhed-goer-det-muligt-f
remvise-gyldigt-coronapas-selvom-man-er>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/fejl-i-minsundhed-goer-det-muligt-f
remvise-gyldigt-coronapas-selvom-man-er>

SYD- OG SØNDERJYLLANDI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/fejl-i-minsundhed-goer-det-muligt-f
remvise-gyldigt-coronapas-selvom-man-er> Fejl i 'MinSundhed' gør det muligt
at fremvise gyldigt coronapas – selvom man er smittet

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/overlaege-advarer-om-tidspr
es-syge-spaedboern-gaar-glip-af-amning>

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/overlaege-advarer-om-tidspr
es-syge-spaedboern-gaar-glip-af-amning>

ØSTJYLLANDI DAG KL. 05:50

<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/overlaege-advarer-om-tidspr
es-syge-spaedboern-gaar-glip-af-amning> Overlæge advarer om tidspres: Syge
spædbørn går glip af amning

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/en-ny-republik-er-foedt-barbados-siger-off
icielt-farvel-til-dronning-elizabeth>

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/en-ny-republik-er-foedt-barbados-siger-off
icielt-farvel-til-dronning-elizabeth>

UDLANDI DAG KL. 05:56

<https://www.dr.dk/nyheder/udland/en-ny-republik-er-foedt-barbados-siger-off
icielt-farvel-til-dronning-elizabeth> En ny republik er født: Barbados siger
officielt farvel til Dronning Elizabeth

<https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/vejle-stjaeler-sent-point-og-se
nder-superligaen-paa-julepause>

<https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/vejle-stjaeler-sent-point-og-se
nder-superligaen-paa-julepause>

SUPERLIGAI GÅR KL. 20:58

<https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/vejle-stjaeler-sent-point-og-se
nder-superligaen-paa-julepause> Vejle stjæler sent point og sender
Superligaen på julepause

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/11-kvinder-staar-frem-i-dokumentar-om-sexi
sme-paa-tv-2-der-er-en-lettelse-over-det>

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/11-kvinder-staar-frem-i-dokumentar-om-sexi
sme-paa-tv-2-der-er-en-lettelse-over-det>

KULTURI GÅR KL. 18:15

<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/11-kvinder-staar-frem-i-dokumentar-om-sexi
sme-paa-tv-2-der-er-en-lettelse-over-det> 11 kvinder står frem i dokumentar
om sexisme på TV 2: 'Der er en lettelse over, at det endelig kommer ud'

Gå til forsiden af dr.dk <https://www.dr.dk/>

*

o   NYHEDER <https://www.dr.dk/nyheder>

o   SENESTE NYT <https://www.dr.dk/nyheder>