[Teknik og fritid] Et stigende antal unge smadrer deres søvn ved at glo på en skærm | Indland | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Fre Aug 5 12:31:45 CEST 2022

Et stigende antal unge smadrer deres søvn ved at glo på en skærm | Indland |
DR

 <https://www.dr.dk/nyheder/indland> INDLAND

Et stigende antal unge smadrer deres søvn ved at glo på en skærm

Der er sket en markant stigning af unge, der ikke kan lægge deres skærm fra
sig om aftenen – og som derfor er trætte om dagen.

Får man ikke nok søvn over en længere periode, restituerer hjernen ikke
ordentligt, og det påvirker både ens humøret og koncentrationsevne. (Foto:
Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

 <mailto:mobj at dr.dk> Morten Bjerregaard

I GÅR KL. 18:03

Unge sover for lidt, og det skyldes for meget brug af telefon, computer,
tablet og tv inden sengetid.

Sådan lyder konklusionen i en ny
<https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2022/soevn> undersøgelse fra Statens
Institut for Folkesundhed, som lige er udkommet.

Her har flere end 11.000 personer over 16 år svaret på spørgsmål om deres
søvnvaner. Blandt andet om de får søvn nok til at føle sig udhvilet.

Omkring halvdelen af de unge i alderen 16-24 år siger, at de ikke får søvn
nok til at føle udhvilet dagen efter.

ANNE ILLEMANN CHRISTENSEN, FORSKNINGSLEDER

Det er der mange – især unge – som siger, at de ikke gør, fortæller Anne
Illemann Christensen, der er seniorforsker og forskningschef hos Statens
Institut for Folkesundhed.

- Omkring halvdelen af de unge i alderen 16-24 år siger, at de ikke får søvn
nok til at føle sig udhvilet dagen efter.

- Når vi spørger, hvad årsagerne er, så svarer 80 procent af unge mænd og 70
procent af de unge kvinder, at det skyldes brug af skærm inden sengetid,
hvilket betyder, at de kommer for sent i seng, siger hun.

Ifølge den amerikanske organisation  <https://www.thensf.org/> National
Sleep Foundation, der forsker i søvnbehov, er det alderen, der bestemmer,
hvor meget søvn du som udgangspunkt har brug for.

Teenagere mellem 14-17 år anbefales at få mellem 8-10 timers søvn, mens unge
voksne anbefales 7-9 timers søvn.

Svært at lægge telefonen væk

At det kan være svært at lægge telefonen væk eller slukke for den medrivende
Netflix-serie, man har gang i, inden sengetid, kan mange nok godt sætte sig
ind i.

Det samme kan den 18-årige gymnasieelev Magnus Jungquist fra København, som
DR møder på gaden.

- Når jeg bruger skærmen, inden jeg skal i seng, så sover jeg først omkring
klokken to-tre om natten, så det kan jeg sagtens genkende.

18-årige Magnus fra København mærker, at hans søvn er dårligere, når han
falder i søvn, efter han har brugt flere timer på en eller flere skærme.
(Foto: Skærmbillede © DR)

Og det sker næsten hver aften, at Magnus Jungquist bruger en eller anden
form for skærm, indrømmer han.

- Næsten hver aften inden sengetid laver jeg enten afleveringer på
computeren eller kigger på TikTok, YouTube eller serier på Netflix. Det kan
jeg sagtens gøre i tre-fire timer om aftenen.

Når det sker, kan han mærke, at det går ud over søvnen.

- Jeg mærker, at det ikke er særlig godt for min søvn. Den næste dag er jeg
helt træt, når jeg skal i skole, siger Magnus Jungquist og tilføjer, at han
har fundet en mulig løsning:

- Jeg overvejer at begynde at stoppe med at se på skærm fra klokken 22 og
måske læse en bog i stedet.

Slår notifikationer fra inden sengetid

24-årige Naja Stilling Fiege fra København kan også genkende, at det kan
være utrolig svært at stoppe med at bruge skærm inden sengetid.

Hun arbejder til dagligt som selvstændig via Instagram, mens hun også
arbejder deltid i en tøjbutik.

24-årige Naja Stilling Fiege er begyndt at slå notifikationer fra inden
sengetid, hvilket gør det nemmere for hende at slippe mobilen. (Foto:
Skærmbillede © DR)

Derfor bruger hun mange timer i løbet af dagen på telefonen, og det betyder,
at hun har et særligt fokus på at nedbringe forbruget om aftenen.

- Jeg plejer at være okay god til at lægge min telefon fra mig, når jeg ved,
at nu skal jeg sove. For jeg er en person, som virkelig bliver påvirket af
ikke at få min søvn, siger Naja Stilling Fiege og tilføjer:

- Men jeg falder tit i, lige inden jeg skal sove, og så ender det med, at
jeg bruger al for meget tid på telefonen.

For nyligt at hun dog begyndt at slå notifikationer fra inden sengetid,
hvilket gør det nemmere for hende at slippe mobilen.

Søvn har stor betydning for trivsel

At 80 procent af de unge mænd og 70 procent af de unge kvinder i
undersøgelsen siger, at årsagen til den manglende søvn sker på grund af
underholdning på eksempelvis mobiltelefonen og computeren kan skyldes flere
ting, mener Anne Illemann Christensen.

En af dem er coronanedlukningen sidste år.

Får man ikke nok søvn over en længere periode, restituerer hjernen ikke
ordentligt, og det påvirker både humøret og koncentrationsevnen.

ANNE ILLEMANN CHRISTENSEN, FORSKNINGSLEDER

- Vi lavede den sidste undersøgelse i 2017, og vi kan faktisk se, at der er
sket en stigning på ti procentpoint frem til 2021. Så der er sket en ret
markant stigning blandt de unge - både mænd og kvinder.

- En del af forklaringen er måske, at vores data er indsamlet under
coronanedlukningen i foråret 2021. Det kan være noget, der har påvirket de
unges skærmbrug.

Anne Illemann Christensen understreger, at søvnen er vigtig for ens trivsel
og sundhed. Og det kan have store konsekvenser med underskud af søvn.

- Vi ved, at søvn har stor betydning for trivsel. Får man ikke nok søvn over
en længere periode, restituerer hjernen ikke ordentligt, og det påvirker
både humøret og koncentrationsevnen.

- På længere sigt giver mangel på søvn også en øget risiko for type
2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme, siger hun.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/et-stigende-antal-unge-smadrer-deres-soevn
-ved-glo-paa-en-skaerm

MVH.

Hans mikkelsen.