[Teknik og fritid] Mange ubesvarede spørgsmål efter ransagninger hos Aalborg Kommune: 'Det er meget dramatisk og stort set uset' | Nordjylland | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Fre Dec 2 15:38:26 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland> NORDJYLLAND

Mange ubesvarede spørgsmål efter ransagninger hos Aalborg Kommune: 'Det er
meget dramatisk og stort set uset'

Ifølge politiet blev adresser i København også ransaget i går som led i
efterforskningen af samme sag.

Borgmesterens forvaltning centralt i Aalborg var én af de to kommunale
adresser, der i går blev ransaget. (Foto: © Janus Nielsen, DR Nyheder)

AF

 <mailto:rjun at dr.dk> Rasmus Jungersen

 <mailto:jsnd at dr.dk> Josefine Sønderup Rasmussen

 <mailto:snx at dr.dk> Søren Nielsen

I GÅR KL. 15:51

Dagen startede højst usædvanligt på to adresser hos Aalborg Kommune i går.

National Enhed for Særlig Kriminalitet mødte nemlig op fra morgenstunden for
at ransage hos både borgmesterens forvaltning centralt i Aalborg og hos By-
og Landskabsforvaltningen i Nørresundby på den anden side af Limfjordsbroen.

Jeg er rystet og meget overrasket. Det, at politiet lige pludselig møder op
med en ransagningskendelse, er ikke noget, jeg har prøvet før i min tid.

THOMAS KASTRUP-LARSEN (S), BORGMESTER AALBORG KOMMUNE

Men dagen derpå er det stadig sparsomt med oplysninger om, præcis hvorfor
politiet troppede op med en ransagningskendelse i hånden.

Men gårsdagens begivenheder har gjort indtryk hos borgmester Thomas
Kastrup-Larsen (S).

- Jeg er rystet og meget overrasket. Det, at politiet lige pludselig møder
op med en ransagningskendelse, er ikke noget, jeg har prøvet før i min tid i
Aalborg byråd.

- Men vi samarbejder fuldstændig med politiet. Vi er åbne og transparente,
og de kan få alt, hvad de gerne vil have.

Ifølge Aalborg Kommune har politiet oplyst, at ransagningen er sket i
forbindelse med efterforskningen af en sag om såkaldte udbygningsaftaler. Og
det var kommunens IT-systemer, politiet bad om adgang til, fortæller Thomas
Kastrup-Larsen.

Aalborg Kommune har tidligere fået alvorlig kritik for at have indgået
aftaler, hvor de bad bygherrer betale for udgifter, som ellers er kommunale.

National Enhed for Særlig Kriminalitet har til DR oplyst, at Aalborg Kommune
som forvaltningsmyndighed ikke er mistænkt i sagen.

Thomas Kastrup-Larsen har af politiet fået en lignende besked.

- Sådan som jeg kan forstå, er det ikke Aalborg Kommune, der er på
anklagebænken. Om det så er tidligere medarbejdere, som man kigger på, eller
hvad man præcist kigger på, det kan jeg ikke udtale mig om på nuværende
tidspunkt. Det er politiets efterforskning - og den må jeg ikke forstyrre.

Kunne det være tidligere medarbejdere, som kunne være sigtet?

- Det kunne det godt. Men det kunne også være andre. Og igen er det
politiets efterforskning, og den må jeg ikke forstyrre. Derfor kan jeg
heller ikke udtale mig i detaljer om, præcis hvem de efterforsker, siger
Thomas Kastrup-Larsen.

Thomas Kastrup-Larsen har været medlem af byrådet i Aalborg Kommune siden
1998. Siden 2014 har borgmesterkæden også hængt om halsen på
socialdemokraten. (Foto: © Henning Bagger, Ritzau Scanpix)

Ransagninger på adresser i København

Hos National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) er man på nuværende
tidspunkt sparsomme med at give yderligere oplysninger om aktionen i går –
og sagen generelt.

Men i går bekræftede enheden til Nordjyske, at der var tale om ransagninger
på flere andre adresser end blot i Aalborg.

- Det er korrekt, at vi har haft en koordineret aktion i morges i blandt
andet Aalborg, et par andre adresser i Nordjylland samt i København. Det er
sket som led i en efterforskning af en sag, som efterforskes af NSK, oplyste
Camilla Palmann, kommunikationsrådgiver hos National Enhed for Særlig
Kriminalitet.

© Henning Bagger/Ritzau Scanpix

National enhed for Særlig Kriminalitet

National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) blev oprettet den 1. januar
2022.

Enhedens opgave er at styre indsatsen mod den mest komplekse økonomiske
kriminalitet, organiserede kriminalitet og it-kriminalitet.

Kilde: Politi.dk

Sagen om udbygningsaftaler strækker sig flere år tilbage i tiden, og i
december sidste år
<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/aalborg-kommune-faar-alvorlig-kritik-i-ad
vokatundersoegelse> landede resultaterne af en uvildig advokatundersøgelse
af aftalerne.

Her fik Aalborg Kommune alvorlig kritik for at have indgået aftaler, hvor de
bad bygherrer betale for udgifter, som ellers er kommunale. I undersøgelsen
var der set nærmere på 27 af 57 sager - kommunen fik kritik i 21.

I juli stævnede udviklingsvirksomheden TN Udvikling Aalborg Kommune for 6,1
millioner kroner. Og Aalborg Kommune risikerer at skulle betale mange penge
tilbage til bygherrer og entreprenører, der har følt sig presset ind i
aftalerne, hvis de vælger at lægge sag an.

Sagen om de ulovlige udbygningsaftaler kostede to ledende medarbejdere i
Aalborg Kommune jobbet.

'Kan simpelthen ikke mindes, det er sket før'

At Aalborg Kommunes adresser onsdag blev ransaget af politiet er højst
usædvanligt, mener Roger Buch, der er kommunalforsker ved Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole.

- Det er meget dramatisk og stort set uset før. Jeg kan ikke komme i tanke
om tilfælde, hvor en kommune er blevet ransaget af politiet på den her måde,
siger han.

- Det sker en gang imellem, at politiet efterforsker en kommune, men at man
bruger efterforskningsskridt som ransagning, kan jeg simpelthen ikke mindes
er sket før.

At politiet har handlet, som de har gjort, tyder ifølge Roger Buch på, at
det er en alvorlig sag.

- Politiet går ikke til et efterforskningsskridt som ransagning, uden de har
en klar mistanke om, at der er foregået alvorlige forbrydelser. Det er ikke
små fodfejl, som politiet går efter. Og når man gør det uanmeldt og ikke
bare beder om at få adgang, så handler det også om, at man selvfølgelig
frygter, at der er spor, man ikke får.

Borgmesterens forvaltning i Aalborg. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix
Denmark)

Har påvirket medarbejdere

Hos Aalborg Kommune understreger borgmester Thomas Kastrup-Larsen, at
politiet ved gårsdagens ransagning fik adgang til det, de bad om. Og at
kommunen ikke stiller sig i vejen for politiets arbejde.

Jeg håber virkelig meget, at politiet snart vil gå ud at sige noget mere.

THOMAS KASTRUP-LARSEN (S), BORGMESTER AALBORG KOMMUNE

- De kunne bare have sendt en mail, så ville de have fået det hele udleveret
uanset hvad. Vi er transparente og vil gerne udlevere alt, hvad der kan være
af forskellig art, som politiet kan være interesseret i.

Kommunen har blandt andet IT-servere placeret ved borgmesterens forvaltning,
og dem har politiet fået adgang til, fortæller borgmester Thomas
Kastrup-Larsen.

Gårsdagens oplevelser har også påvirket kommunens medarbejdere på de to
adresser, fortæller Rådmand for By- og Land Jan Nymark Thaysen (V).

- En ransagning er selvfølgelig voldsom, og det er klart, at det sætter
nogle følelser i gang, når der møder politi op på en arbejdsplads. Jeg er
sikker på, at mine medarbejdere gerne havde været det foruden. Men nu er det
sådan, det er, og det er åbenbart standardprocedure.

Thomas Kastrup-Larsen håber, at politiet snart vil fortælle mere om sagen
offentligt.

- Jeg håber virkelig meget, at politiet snart vil gå ud at sige noget mere.
Så længe der er en usikkerhed i forhold til, hvem de efterforsker, og hvad
de efterforsker, så giver det anledning til mange forskellige tanker og
teorier om, hvad de kigger på.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/mange-ubesvarede-spoergsmaal
-efter-ransagninger-hos-aalborg-kommune