[Teknik og fritid] Kom med i piloternes omklædningsrum: 'PLA' flyver F-35 og kan tale til flyet | Indland | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tir Dec 6 17:51:24 CET 2022

Kom med i piloternes omklædningsrum: 'PLA' flyver F-35 og kan tale til flyet
| Indland | DR

Indland forside

Kom med i piloternes omklædningsrum:  'PLA' flyver F-35 og kan tale til
flyet

De første eksemplarer af Danmarks nye kampfly er leveret og står under
solskærme i Arizonas ørken.

Jagerpiloten 'PLA' lærer andre piloter at flyve F-35'ere på Luke Air Force
Base i Arizona, USA. (Foto: © Marlene Zøllner - Manly, DR)

AF

FORSVARSKORRESPONDENT

Mads Korsager Nielsen

I DAG KL. 09:20

Jagerpiloten med flyvernavnet 'PLA'viser sin hjelm frem. Der lugter
syntetisk i omklædningsrummet. Som i en elektronikforretning tilsat olie og
gummi.

Det er her, de danske piloter i USA klæder om før træningsmissioner i
Forsvarets nye F-35-kampfly.

De første seks maskiner er blevet leveret og står nu på betonen på Luke Air
Force Base i Arizona med Dannebrog på halen.

Den sorte hjelm, der er formstøbt efter pilotens hovede, har flere lag af
linser, der kan skubbes ned foran ansigtet. Det første, synlige bevis på, at

Danmarks nye kampfly er helt anderledes end forgængeren F-16.

- Der er monteret kameraer på ydersiden af flyet. De bliver "syet" sammen
til et billede, der dækker hele vejen rundt, forklarer 'PLA', der af
sikkerhedsgrunde

kun optræder med sit pilotnavn.

Han peger på hjelmens linser eller "solbriller".

- Hvis jeg ønsker det, kan jeg få de her til at vise mig flyets omgivelser,
så jeg i princippet kan sidde og kigge ned gennem mine ben. Men jeg ser ikke

mine ben eller gulvet, jeg ser det, der er under flyet, forklarer han.

Et af de seks danske F-35-kampfly, der står på flybasen ved Phoenix i staten
Arizona. (Foto: © Marlene Zøllner - Manly, DR)

Første besøg hos danske F-35

DR Nyheder er rejst til Luke Air Force Base, der ligger i staten Arizona i
det vestlige USA.

Under soltage i ly for den kraftige ørkensol, der om sommeren gør
flystellene brandvarme, står de første seks maskiner med Dannebrog på halen.

Det er første gang, at Forsvaret viser "Danmarkshistoriens dyreste
våbenhandel" frem for den brede offentlighed.

Det avancerede fly er omgærdet af en lang række sikkerhedsforanstaltninger.
Blandt andet er det strengt forbudt at fotografere flyet fra bestemte
vinkler

eller komme i nærheden med iPhones, smartphones eller andre apparater, der
har bluetooth eller kan gå på wi-fi.

Her, godt et kvarter i bil fra NFL-holdet Arizona Cardinals' hjemmebane og
med et gigantisk ørken-træningsområde som nabo, er danskerne og de nye
kampfly

ved at lære hinanden at kende.

Sammen med hollændere og amerikanere er danskerne en del af en slags
flyveskole-eskadrille, hvor jagerpiloter fra de lande, der har købt F-35
fly, lærer

at betjene de såkaldte "femtegenerations-kampfly".

'PLA' viser rundt i eskadrille 308, hvor han lærer andre piloter at flyve
F-35. (Foto: © Marlene Zøllner - Manly, DR)

Det amerikanske flyvevåbens Eskadrille 308 - bedre kendt som 'Emerald
Knights' eller 'de smaragd-grønne riddere'.

Næste år ankommer de første F-35-jagere til Flyvestation Skrydstrup ved
Vojens i Jylland.

Derfra vil de gradvist overtage opgaverne i luftrummet over Danmark fra
F-16, der har haft tjansen siden 1980.

Pilot: Som at tænde lyset

'PLA' er instruktør på skole-eskadrillen og lærer tidligere F-16-piloter at
flyve de nye maskiner. Senere kommer det første kuld af unge, danske
pilotaspiranter,

der aldrig har siddet i en F-16. For dem hedder fremtiden F-35.

At sætte sig i en F-35 kan sammenlignes med at tænde loftslyset i et stort
lokale. Efter kun at have haft en lille lommelygte til at lede med.

- Med lommelygten kan man lyse lidt rundt og kigge i hjørnerne. Der går et
stykke tid, før du har overblikket over, hvad der er i rummet. Med en F-35
svarer

det til, at man går ind, tænder lyset og straks ser, hvordan der ser ud og
hvad der befinder sig i rummet, fortæller 'PLA'.

I overført betydning. Han taler selvfølgelig ikke om, hvad der gemmer sig i
et mørkt pulter- eller kælderrum men derimod om slagmarken. Både på jorden

og i huimmelrummet. F-35 kan "se" det meste.

Er der fjendtlige kamp- eller bombefly på vej? Hvilke missilsystemer står på
jorden? Hvordan bekæmper man dem bedst?

De informationer - og sikkert mange flere, der er tophemmelige - opsnuser
F-35 og viser til piloten. Blandt andet i den avancerede hjelm.

- Flyet præsenterer en samlet løsning for mig. I F-16 skulle piloten selv
bruge en masse kræfter og tid på at stykke billedet sammen.

Hvad betyder det helt konkret?

- Det betyder helt konkret, at jeg kan være mere effektiv – forstået på den
måde, at jeg hurtigere ved, hvad jeg er oppe imod, og jeg kan hurtigere tage

nogle forholdsregler over for det.

- Jeg kan positionere mig selv mere fordelagtigt, eller jeg kan få afleveret
mine våben tidligere, end jeg måske kunne før. Så på den måde giver det mig

helt klart en taktisk fordel i, at jeg ser, hvad der er derude før min
modstander.

DR Nyheders 21 Søndag har besøgt danskerne på Luke Air Force Base. Her viser
'PLA' sin avancerede hjelm:

Artikel

Afspil video

1 MINUT OG 25 SEKUNDER

Artikel slut

'Vi får noget for pengene'

F-35'erne er tungere end F-16 og har derfor en kraftigere motor, der larmer
mere. Derfor har de nærmeste naboer til flyvestationen i Danmark fået tilbud

om støjkompensation.

Samtidig er det et dyrt fly - hver enkelt maskine koster omkring en halv
milliard kroner.

Mener du som håndværker og fagmand, at Danmark har købt det rette værktøj
til at sikre freden?

- Det er en platform, hvor min overlevelsesevne bare er langt større, end
den er på F-16. Og det betyder jo alt andet lige, at jeg er i stand til at
kunne

forsvare mig bedre og egentlig kan holde mig kørende i længere tid over for
en eller anden modstander.

- Så jeg synes bestemt, at vi får noget for pengene, og jeg synes bestemt,
at det giver os en øget evne til at forsvare landet sammenlignet med, hvis
vi

fortsatte med de nuværende fly.

En dansk F-35 taxier tilbage under solskærmen efter en træningstur over
Arizona, USA. (Foto: © Uffe Bregendahl, DR)

Piloten taler med flyet

I omklædningsrummet tager 'PLA' hjelmen frem igen.

- Hvis jeg vil have, at nogle af mine missiler skal pege i en bestemt
retning, så kan jeg sige til flyets computer, at mine våben skal koncentrere
sig

om, hvad der foregår i den retning, hvor jeg kigger.

Det mener 'PLA' åbenbart helt bogstaveligt. Han kan "sige" det til flyets
computer. Som meget andet moderne elektronik har F-35 nemlig også en 'Siri',

der kan genkende tale og løse opgaver.

- Hvis jeg flyver i en tæt formation med min makker og helst ikke vil flytte
hænderne, fordi jeg har brug for at holde fast i gashåndtag og styrepind,

så kan jeg bede flyet om at løse opgaven, siger 'PLA'.

Danmark har sammenlagt bestilt 27 kampfly. Det er planen, at 6-7 af dem
permanent skal stå på flyveskolen i USA, mens 20 skal til Danmark.

Se mere fra besøget på Luke Air Force Base herunder - eller i magasinet

21 Søndag på DRTV.

Kom tæt på Danmarks nye

F-35 kampfly

For første gang