[Teknik og fritid] Tilbud på diverse kurser i Reaper

Brian Olesen brian at blindkom.dk
Fre Dec 9 20:15:47 CET 2022

Kære læsere

Jeg har som i ved gået lidt tid med tanken om at udbyde disse her vildt spændende Reaper-kurser til jer og nu synes jeg altså, at jeg har gået rundt om den varme grød længe nok. 😊

Jeg er kommet frem til en kursusplan, som forhåbentlig er dækkende og selvfølgelig tilpasses efter kursisternes ønsker behov og evner, så det er garanteret, at man kommer hjem med betydelig mere viden om Reaper end da man startede på sin rejse ind i denne forunderlige verden.

God læselyst og seriøse kommentarer er meget velkomne.

Mvh. Brian Hovmand Olesen tlf. 40 91 65 80 mail: brian at blindkom.dk

Reaper kurser

Grundlæggende Reaper.

I dette modul lærer du Reapers grundlæggende struktur at kende, med hovedvægten lagt på audio.

Det består blandt andet af:

*	Overordnet gennemgang og forståelse af Reapers mange indstillinger, med hjælp til gode standardindstillinger, så du får et godt udgangspunkt at arbejde videre fra.
*	Opsætning af en hensigtsmæssig projektstruktur, med mapper og undermapper osv.
*	Hvad er tracks / (spor)
*	Hvad er items
*	Hvad er timeline
*	Hvad er ripple editing
*	Hvad er time selection
*	Hvad er peak filer
*	Hvad er stems
*	Hvad er templates.
*	Opsætning af lydoptagelse i Reaper
*	Import af mediefiler
*	Grundlæggende editering af det optagede
*	At arbejde med flere spor samtidig
*	At normalisere lydstyrken på det optagede.
*	At lægge effekter på det optagede.
*	At rendere det færdige projekt og at kunne forstå de statistiske informationer man får efter renderingen.

Reaper videregående:

På dette kursus går vi virkelig i dybden med flere af emnerne fra Reaper grundlæggende og bygger mange flere detaljer på. Dette kursus henvender sig til dig, der vil have Reaper helt ind under huden og blive god til at beherske programmet på et særdeles detaljeret niveau.

Her vises forskellige teknikker og måder / strategier til at udnytte Reaper effektivt.

F.eks. gennemgås Osaras mange muligheder samt actions list og hvordan man hurtigt kan finde frem til noget, når man har glemt funktionens tastetryk.

Udvidet lydredigering, hvor du kommer til at flytte rundt med lydblokke, ændrelydstyrken for det optagede, bruge envalopes og meget andet.

Der vil være mange øvelser og opgaver, til at underbygge teorien og kurset inkluderer masser af hjemmearbejde, så vi sikre os, at du efterfølgende faktisk behersker de viste teknikker. Dette kursus er for dig, som har tænkt sig at bruge Reaper ofte og på et højt niveau.

Reaper for musikere

Dette kursus fokuserer på at bruge Reaper sammen med musikinstrumenter og bør være en overbygning på Reaper grundlæggende, med mindre du allerede har et godt kendskab til Reaper. Dette gælder både det, at arbejde med traditionelle instrumenter, midi-udstyr samt virtuelle instrumenter og loops.

Her går vi blandt andet i dybden med midi editor og redigering af det optagede.

*	Hvad er midi og hvordan styrer jeg mine instrumenter keyboards m.m.
*	Detaljeret redigering af det indspillede
*	Hvordan kvantiserer jeg min musik
*	Flersporsoptagels
*	Freeze et eller flere spor.
*	Indspille vokaler og redigere disse, for et godt resultat.
*	Mixing af din sang
*	Mastering af det færdige produkt.

Herudover vil kurset tage individuelle hensyn til den enkelte kursist. Er du guitarist har du behov for en type opsætning, mens hvis du er keyboardspiller, sanger, eller trommeslager er det helt andre værktøjer og teknikker du har brug for og det vil kurset selvfølgelig tage hensyn til.

Priser:

Reaper Grundlæggende 3000 kr.

Reaper videregående: 2000 kr.

Reaper for musikere 3000 kr.