[Teknik og fritid] NY TENDENS HJEMMEARBEJDE

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Man Feb 7 13:21:09 CET 2022

HFolketinget ændrer reglerne for hjemmearbejde

Der er tale om reglerne for skærmarbejde. Her er der regler for, hvordan
arbejdsmiljøet skal være. Ansatte må godt bruge deres eget udstyr, så længe
det lever op til en række krav. Gør de ikke det skal arbejdsgiveren stille
det nødvendige udstyr til rådighed.

"Jeg er rystet"

For nuværende er det krav gældende, hvis den ansatte arbejder hjemme én dag
eller mere på en normal arbejdsuge. For fremtiden vil kravet lyde, hvis den
ansatte arbejder hjemme eller på andre faste arbejdssteder mere end to dage
om ugen set over en måned.

Det kan dog betyde, at en lønmodtager ikke er omfattet, hvis vedkommende
eksempelvis er to dage på kontoret, to dage hjemme og en dag et tredje sted.

Aftalen bringer da også langt fra glæde og ros fra fagforeningen HK, hvis
medlemmer i høj grad er kontoransatte.

- Jeg er simpelthen rystet. Arbejdsgiverne er lykkedes med en kampagne om,
at de hidtidige regler skulle være enormt bøvlede og bureaukratiske.

- Men i praksis handler det her udelukkende om, at arbejdsgiverne vil slippe
billigere ved at skubbe udgifter over på lønmodtagerne. Og det har et
flertal i Folketinget nu velsignet med en aftale, skriver næstformand i HK,
Mads Samsing, i en kommentar.

<https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-02-07-kvinder-bliver-haardere-ramt-af-s
enfoelger-end-maend-det-kan-skyldes-deres>

<https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-02-07-kvinder-bliver-haardere-ramt-af-s
enfoelger-end-maend-det-kan-skyldes-deres> SE OGSÅ

<https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-02-07-kvinder-bliver-haardere-ramt-af-s
enfoelger-end-maend-det-kan-skyldes-deres> Kvinder bliver hårdere ramt af
senfølger end mænd – det kan skyldes deres immunforsvar, siger forsker

Der er da også positive toner fra Dansk Erhverv, en interesseforeningen for
arbejdsgivere.

- Vi har fået et fornuftigt og balanceret regelsæt for hjemmearbejde. Det er
et regelsæt, der er til at finde ud af.

- De nye regler sikrer, at vi får et fleksibelt og forsvarligt arbejdsliv
uden unødige meromkostninger for arbejdsgivere og ansatte. Vi er derfor godt
tilfredse med resultatet, skriver viceadministrerende direktør Laurits Rønn.

Del

*
<https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=https%3A%2F%2Fnyheder.tv2.dk%2
Fudland%2F2022-02-07-folketinget-aendrer-reglerne-for-hjemmearbejde&t=Folket
inget%20%C3%A6ndrer%20reglerne%20for%20hjemmearbejde> Del på Facebook

*
<https://twitter.com/intent/tweet?url=https%3A%2F%2Fnyheder.tv2.dk%2Fudland%
2F2022-02-07-folketinget-aendrer-reglerne-for-hjemmearbejde&text=Folketinget
%20%C3%A6ndrer%20reglerne%20for%20hjemmearbejde> Del på Twitter

*
<mailto:?subject=Folketinget%20%C3%A6ndrer%20reglerne%20for%20hjemmearbejde&
body=https%3A%2F%2Fnyheder.tv2.dk%2Fudland%2F2022-02-07-folketinget-aendrer-
reglerne-for-hjemmearbejde> Del på e-mail

SE OGSÅ

 <https://sport.tv2.dk/2022-02-07-norsk-mester-opgiver-at-komme-til-ol>

 <https://sport.tv2.dk/2022-02-07-norsk-mester-opgiver-at-komme-til-ol>
Norsk mester opgiver at komme til OL

<https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-02-06-danmark-passerer-to-millioner-kon
staterede-smittetilfaelde>

<https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-02-06-danmark-passerer-to-millioner-kon
staterede-smittetilfaelde> Danmark passerer to millioner konstaterede
smittetilfælde

MEST SETE PÅ TV2.DK

<https://nyheder.tv2.dk/krimi/2022-02-07-politiet-efterlyser-22-aarig-kvinde
-efter-bytur> KRIMI

<https://nyheder.tv2.dk/krimi/2022-02-07-politiet-efterlyser-22-aarig-kvinde
-efter-bytur> Politiet efterlyser 22-årig kvinde efter bytur

<https://nyheder.tv2.dk/2022-02-02-karrieren-kulminerede-paa-halvandet-aar-m
en-pludselig-sagde-hendes-krop-fra> BADEHOTELLET

<https://nyheder.tv2.dk/2022-02-02-karrieren-kulminerede-paa-halvandet-aar-m
en-pludselig-sagde-hendes-krop-fra> Lige inde bagved lå den største sorg, og
til sidst røg hun ud over kanten

<https://sport.tv2.dk/ishockey/2022-02-07-gigantisk-dansk-sensation-holder-o
l-droem-i-live> VINTER-OL

<https://sport.tv2.dk/ishockey/2022-02-07-gigantisk-dansk-sensation-holder-o
l-droem-i-live> Gigantisk dansk sensation holder OL-drøm i live

<https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-07-folketinget-aendrer-reglerne-for-h
jemmearbejde> UDLAND

<https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-07-folketinget-aendrer-reglerne-for-h
jemmearbejde> Folketinget ændrer reglerne for hjemmearbejde

TV 2 ANBEFALER

<https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-02-03-danske-familier-splittes-af-vacci
ner-jeg-har-virkelig-svaert-ved-at-tilgive-det> CORONAVIRUS

<https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-02-03-danske-familier-splittes-af-vacci
ner-jeg-har-virkelig-svaert-ved-at-tilgive-det> Familier splittes af
vacciner: - Jeg har virkelig svært ved at tilgive det, der er sket

<https://underholdning.tv2.dk/2022-02-05-hun-maatte-smugles-ind-i-landet-men
-siden-tog-hun-danskerne-med-storm> MARY 50 ÅR

<https://underholdning.tv2.dk/2022-02-05-hun-maatte-smugles-ind-i-landet-men
-siden-tog-hun-danskerne-med-storm> Hun måtte smugles ind i landet, men
siden tog hun danskerne med storm

<https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-06-han-fangede-rotter-i-leningrad-og-
skred-fra-sin-forlovede-men-hvad-ved-vi-egentlig> KONFLIKTEN OM UKRAINE

<https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-06-han-fangede-rotter-i-leningrad-og-
skred-fra-sin-forlovede-men-hvad-ved-vi-egentlig> Han fangede rotter i
Leningrad og skred fra sin forlovede, men hvad ved vi egentlig om Putin?

<https://nyheder.tv2.dk/2022-02-01-danskere-deler-deres-personlige-vidnesbyr
d-fra-pandemien-jeg-har-aldrig-foelt-mig-saa> CORONAVIRUS

<https://nyheder.tv2.dk/2022-02-01-danskere-deler-deres-personlige-vidnesbyr
d-fra-pandemien-jeg-har-aldrig-foelt-mig-saa> Danskere deler deres
personlige vidnesbyrd fra pandemien: - Jeg har aldrig følt mig så ensom og
alene

Venlig hilsen

Oda