[Teknik og fritid] Amerikansk palæontolog er begejstret over 55,5 millioner år gammelt, dansk fossil | Midt- og Vestjylland | DR.DK

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Ons Jan 19 19:40:06 CET 2022

Amerikansk palæontolog er begejstret over 55,5 millioner år gammelt, dansk
fossil | Midt- og Vestjylland | DR

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/amerikansk-palaeontolog-er-bege
jstret-over-555-millioner-aar-gammelt

 <https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest> MIDT- OG VESTJYLLAND

Amerikansk palæontolog er begejstret over 55,5 millioner år gammelt, dansk
fossil

Grace Musser fra Texas har studeret fuglefossilet og vurderer, at det er
helt unikt, fordi det er det ældste sangfuglefossil, der findes.

Sangfuglefossilet er 55,5 millioner år gammelt og blev fundet i november
sidste år. (Foto: Emil Pagh - DR)

AF

 <mailto:ejem at dr.dk> Emil Pagh Gaasvig Jensen

I DAG KL. 05:46

Tilbage i november dukkede en cirka 10 centimeter lang fugl op i de 55
millioner år gamle lag af moler på Limfjordsøen Mors.

Fuglefossilet er helt specielt, og blandt andet derfor er amerikanske Grace
Musser kommet til Mors for at se nærmere på fundet.

Det er det tætteste, vi kan komme på dinosaurernes uddøen. Det er det ældste
og mest komplette sangfuglefossil, vi har.

GRACE MUSSER, PALÆONTOLOG, UNIVERSITY OF TEXAS AT AUSTIN

Hun er palæontolog på University of Texas at Austin i USA med speciale i
fugle, hvor hun forsker i fortidens liv og undersøger fossiler.

I sidste uge besøgte den 29-årige palæontolog Fossil- og Molermuseet på
Mors, hvor hun blandt andet målte fuglefossilet og undersøgte det i
mikroskop.

Derfor kunne hun vurdere, at det er et unikt fund.

- Det er det tætteste, vi kan komme på dinosaurernes uddøen. Det er det
ældste og mest komplette sangfuglefossil, vi har. De andre
sangfuglefossiler, vi har, er mindst 30 millioner år yngre, og de er kun
fragmenter eller stykker og ben, hvorimod denne her er et komplet skelet,
siger hun.

Den 29-årige Palæontolog Grace Musser har aldrig set så komplet et
sangfuglefossil før. (Foto: Emil Pagh - DR)

Da hun rejste til Danmark, vidste hun endnu ikke, at dette fossil var
fundet, og hun troede, at hun skulle se på andre fuglefossiler, som var
fundet i moleret på Mors. Så det var noget af en overraskelse, da hun hørte
om fuglefossilet.

- Første gang jeg så den, var jeg blæst bagover, fordi den er bevaret i
betagende detaljer. Selv de små tæer er bevaret, normalt kan du ikke engang
håbe på, at alle de større knogler er bevaret, for slet ikke at tale om de
små skrøbelige knogler, siger hun.

En af sangfuglenes forfædre

Grace Musser vurderer, at fossilet ikke blot er en fugl, men mere præcist en
sangfugl som for eksempel spurve, og denne sangfugl er en af forfædrene til
nutidens sangfugle.

Så ved at studere dette sangfuglefossil kan hun forske i deres evolution,
forklarer hun.

- Det er virkelig vigtigt at lære mere om sangfugles evolution, fordi
sangfugle er meget intelligente. Mange nye studier tyder på, at de er mindst
lige så intelligente som chimpanser eller andre aber, så vi kan lære meget
om sprogudvikling, fordi de har meget komplekse sange og hjerneudvikling, og
det kan oversættes til menneskeforskning om sprog- og hjerneudvikling, siger
hun.

Formålet med besøget på Fossil- og Molermuseet på Mors er at undersøge den
55,5 millioner år gamle sangfugl samt de andre fuglefossiler, som er fundet
i moleret på Mors, og det er netop for at finde ud af mere om, hvordan fugle
har udviklet sig.

- Jeg er her på Mors, fordi mit mål med min forskning er at finde ud af,
hvad der virkelig skete med dinosaurerne. Vi ved meget om uddøde dinosaurer,
som levede før slutningen på kridttiden, og vi ved meget om nutidens fugle,
men vi ved ikke særligt meget om, hvad der skete mellem de to tidsperioder,
siger hun.

Lokal fandt fossilet

Fossilet blev fundet af Henrik Madsen, som er museumsformidler på Fossil- og
Molermuseet på Mors.

En dag i november var han på en af sine ture til Ejerslev molergrav på det
nordlige Mors, hvor han tidligere har fundet mange fiskefossiler ved
systematisk at kløve molerlagene med sin hammer.

Det er som at tage et skrabelod, hvor man finder gevinsten. Det er lige
spændende hver gang, når man lukker sådan en op, man aner ikke, om der er
noget, og det giver et gib i kroppen, siger Henrik Madsen, museumsformidler
på Fossil- og Molermuseet på Mors. (Foto: Emil Pagh - DR)

Men en dag i november var helt særlig for Henrik Madsen.

- Da jeg havde kløvet i mange timer, så pludselig flækkede jeg den, og så lå
fuglen der bare helt perfekt, og det var da lige før, jeg ikke kunne få
luft, da jeg lige fik øje på den, for der vidste jeg allerede med det samme,
at det her er et verdensklasse fossil, siger han.

Skal indstilles til danekræ

Mens Grace Musser var på besøg, undersøgte hun sangfuglefossilet, så hun kan
lave en videnskabelig afhandling med udgangspunkt i fuglen.

Det var da lige før, jeg ikke kunne få luft, da jeg lige fik øje på den, for
der vidste jeg allerede med det samme, at det her er et verdensklasse
fossil.

HENRIK MADSEN, MUSEUMSFORMIDLER, FOSSIL- OG MOLERMUSEET PÅ MORS

Derudover hjalp hun også med at lave en såkaldt valuarudtalelse, så det kan
blive indstillet til danekræ, som er et naturhistorisk fund af videnskabelig
eller udstillingsmæssig værdi, der skal tilbydes staten som ejendom.

Henrik Madsen er helt sikker på, at det kommer til at ske, men alligevel vil
det betyde meget for ham at få den titel på sit fund.

- Hvis du sammenligner med sport, så er det som at vinde trofæet. Det er en
blåstempling af, hvor sjældent det faktisk er, siger han.