[Teknik og fritid] ung fuld på cykel

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Søn Nov 27 18:06:39 CET 2022

'Et stort problem' at mange unge kører fuld på cykel

En undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har lavet sammen med et
analyseinstitut viser, at mange unge cykler, selvom de er fulde.

Næsten hver tredje unge mellem 16 og 19 år har kørt på cykel i en beruset
tilstand, hvor det ikke var sikkert, vise

Måske har du selv gjort dig skyldig i det.

Du har fået lidt at drikke, og du har ikke tænkt over, at du skal cykle
hjem, når klokken er blevet mange og promillen høj. Undertegnede har i hvert
fald.

Og det er der for mange unge, der har gjort, mener Rådet for Sikker Trafik,
som i samarbejde med analyseinstituttet Wilke, har gennemført en
undersøgelse

blandt 16-19-årige om deres vaner med alkohol og cykler.

Undersøgelsen viser blandt andet, at næsten hver tredje unge mellem 16 og 19
år har kørt på cykel, mens de var for fulde til at kunne køre sikkert. Det

tal er for højt, fastslår seniorprojektleder hos Rådet for Sikker Trafik
Morten Wehner.

- Det er et stort problem. Jeg tænker, at mange unge tror, at man sagtens
kan køre på cykel, selvom man har drukket. Men vi ser alt for ofte, at de
unge

kommer rigtig galt afsted, siger han.

Undersøgelsens resultater

Har du indenfor det seneste år kørt fuld på cykel, hvor du - på grund af
alkohol - slingrede, havde svært ved at holde balancen eller var tæt på at
køre

ind i en kantsten eller lignende?

liste med 3 emner

• Ja: 30 procent

• Nej: 67 procent

• Ved ikke: 3 procent

liste slut

Er du enig eller uenig? Det er ok at cykle, selvom man har drukket for meget
til at cykle sikkert.

liste med 4 emner

• Ja, meget enig eller enig: 12 procent

• Hverken enig eller uenig: 21 procent

• Nej, meget uenig eller uenig: 65 procent

• Ved ikke: 3 procent

liste slut

Kilde: Repræsentativ undersøgelse blandt 16-19-årige cyklister gennemført af
Rådet for Sikker Trafik og analyseinstituttet Wilke i 2022.

Det kan ende rigtig galt, hvis man styrter på cyklen.

- Der er desværre alt for mange unge, som ender på skadestuerne med skader
på tænderne, skader i ansigtet og på kroppen, hjernerystelse, eller en
brækket

arm eller et ben.

- Derfor går vi ud med en ny kampagne fra på mandag, som skal fortælle unge
om risikoen ved at køre fuld på cykel, og som forhåbentlig kan få flere unge

til at lade cyklen stå, når de drikker, siger Morten Wehner.

Mira væltede på cykel, da hun var fuld

En af dem, som det er gået galt for, er Mira Bilal.

I dag er hun 20 år, og i panden har hun en permanent påmindelse om dengang
for fem år siden, hvor hun ikke lod cyklen stå efter en aften med alkohol.

Sådan så Mira ud, da hun var væltet på cykel. Hun fik fem sting på såret i
ansigtet. (Foto: © (C) DR Nyheder)

- Jeg skulle hjem sammen med min veninde, og vi skulle sove hjemme ved mig.
Idet vi kommer cyklende, og jeg er inderst mod kantstenen, får vi kørt ind

i hinanden. Hun vælter så ovenpå mig, og jeg falder nederst og slår hovedet
ned i kantstenen.

- Så ligger vi der, og hun slår sig ikke så meget. Hun får mig på benene, og
jeg siger, at jeg altså har slået mit knæ, og der er hul i min bukser. Hun

kigger på mig, og hun bliver helt bleg, og siger, at jeg bløder fra
ansigtet, siger hun.

Mira kom hjem til sin mor, der fik hende kørt på skadestuen, hvor såret blev
renset og syet med fem sting.

Tænkte I overhovedet over, at I ikke burde cykle, efter I havde drukket?

- Nej. Vi følte, at det kunne vi sagtens. Vi overvejede slet ikke, at der
kunne være nogen risiko ved det overhovedet. Det gjorde man bare, siger Mira

Bilal.

Det er uheld som Miras, som Rådet for Sikker Trafik vil nedbringe antallet
af.

- Jeg tror, der er mange unge, der ikke tænker over risikoen ved at køre
fuld på cykel. Måske ved de det godt, men når det så bliver weekend, og de
skal

til fest, så er cyklen det nemmeste transportmiddel, siger Morten Wehner.

- Det er derfor, vi gerne vil ud med en kampagne, der fortæller, at der skal
meget lidt til, før det kan gå rigtig galt.

Morten Wehner fra Rådet for Sikker Trafik fortæller om kampagnen, som
lanceres på mandag:

Artikel

Afspil video

10 SEKUNDER

Artikel slut

Kampagnen kommer til at køre på sociale medier, hvor det er Rådet for Sikker
Trafiks håb, at den kan ramme de unge.

- Vi tror, at vi ved at have en meget autentisk fortælling med en skræmmende
effekt, kan ramme de unge, som ikke tænker over, at det kan være farligt at

køre cykel, siger Morten Wehner.

Mira håber også, at flere begynder at tænke over, hvilke konsekvenser, det
kan have, hvis man vælter på cykel.

- Jeg gjorde det jo selv, så jeg kan ikke sige så meget. Man skal bare være
klar over de store konsekvenser, det kan have.

- Jeg har givet et kæmpe chok til min veninde og min familie. Det er det,
jeg tænker mest over nu. Og så tænker jeg selv meget mere over, hvordan jeg
kommer

hjem fra byen nu, siger Mira.

Og i Rådet for Sikker Trafik håber man, at man kan aflæse kampagnens effekt
næste gang, de gennemfører en lignende undersøgelse.

- Vi håber, at når vi gennemfører undersøgelsen næste gang, at der er flere
unge, der svarer, at de lader cyklen stå, når de drikker, siger Morten
Wehner.

Del på Facebook

Venlig hilsen

Oda Johannessen