<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1"><meta name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin-top:0cm;
margin-right:0cm;
margin-bottom:8.0pt;
margin-left:0cm;
line-height:106%;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-fareast-language:EN-US;}
a:link, span.MsoHyperlink
{mso-style-priority:99;
color:#0563C1;
text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
{mso-style-priority:99;
color:#954F72;
text-decoration:underline;}
span.EmailStyle17
{mso-style-type:personal-compose;
font-family:"Calibri",sans-serif;
color:windowtext;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:3.0cm 2.0cm 3.0cm 2.0cm;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body lang=DA link="#0563C1" vlink="#954F72"><div class=WordSection1><p class=MsoNormal>Sci-fi bliver virkelighed: Christina Boutrup har testet frerls flyvende taxa | Viden | DR<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Artikel<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Viden forside<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Sci-fi bliver virkelighed: Christina Boutrup har testet frerls flyvende taxa<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Det er en kinesisk virksomhed, der str bag den flyvende taxa, som kan flyve i 100 til 200 meters hjde.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Artikel<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Afspil - <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>9 SEKUNDER<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Artikel slut<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Af<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Lrke Bgeholt Baltsen<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Ole Hall<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>I dag kl. 13:43<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Frerlse flyvende taxaer er snart virkelighed.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>I hvert fald i Kina, hvor det inden lnge bliver muligt at stte sig ind i sdan en og flyve fra A til B.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Den frerlse taxa er en ny form for ubemandet drone, der udover at fragte pakker ogs skal fragte passagerer.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>For nylig fik forfatter og Kina-analytiker Christina Boutrup, lov til at testflyve den frerlse taxa i Kina - en dag hun har ventet p i flere r.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>- Det kildede lidt i maven. Jeg havde gldet mig rigtig meget, s det var ret stort at opleve det, siger hun i dagens <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>P1 Morgen.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>En tur med elevator<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Det er den kinesiske virksomhed Ehang, der str bag den flyvende taxa, som kan flyve i 100 til 200 meters hjde. Det er den frste virksomhed i verden,<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>der har fet certifikat til at flyve kommercielt med frerlse droner.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Taxaen har to passagersder, 16 propeller og en skrm, der viser den planlagte rute for turen. Og s krer den p 100 procent el.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>- Den er utroligt smooth. Det er nsten som at tage en elevator, nr man stter sig ind i den. S snart man har spndt sikkerhedsbltet og taget hrebffer<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>p, s begynder den at stige til vejrs, siger Christina Boutrup.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Her tester forfatter og Kina-analytiker Christina Boutrup den flyvende robottaxa. Video: China Experience.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Der er ingen frer af taxaen, og det er det, der gr oplevelsen vild, fortller Christina Boutrup.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>- Jeg har prvet en selvkrende bil og selvkrende busser i Kina fr, og det virker egentlig meget naturligt. Der savner man ikke en gang en chauffr.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Men at flyve p den her mde, det er alligevel en vild oplevelse.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Taxaen kan bre 220 kilo, og batteriet kan leve i 48 minutter. Til sommer bliver den nste version prsenteret, som man forventer kan bre 500 kilo.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Artikel<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Afspil - <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>33 SEKUNDER<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Artikel slut<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Luftens Uber?<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Misundelsen er ogs til at tage og fle p hos Rasmus Eckholdt Andersen, tidligere postdoc i Automation and Control p Danmarks Tekniske Universitet og<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>i dag ansat i IT-firmaet Dalux.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>- Det kan man da ikke lade vre med at blive.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Allerede nu er den kinesiske virksomhed begyndt at slge billetter til almindelige mennesker, som for en sum af 215 kroner kan f sig en tur i en robottaxa.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>De nste tre mneder er billetterne allerede udsolgt, fortller Christina Boutrup.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Til nste r vil Kina forsge at udbrede transportmidlet.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Rasmus Eckholdt Andersen har nrstuderet flyvende biler, og han kan sagtens se for sig, at helt almindelige mennesker i den nrmeste fremtid vil gre brug<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>af frerlse flyvende taxaer.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>- Jeg tror kun, at det gr en vej, og det er mere udbredelse. Hvorvidt det bliver noget alle ejer, eller om det bliver noget a la en taxa eller Uber-service,<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>m fremtiden vise, siger han.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Hvis man er villig til at rejse for det, gr der ikke lnge, fr man selv kan opleve det, spr Rasmus Eckholdt Andersen.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>- Teknologien er allerede virkelig godt p vej. det nste bliver s, hvordan vi som samfund forestiller os, at det skal passe ind. Der er en masse sprgsml,<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>der skal besvares. Blandt andet hvem der skal have lov til at flyve de selvflyvende biler, siger han.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Og s er der ogs sprgsmlet om den stj, de udsender, og hvor de skal have lov til at flyve.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Sdan ser en af testtaxaerne ud. Billedet er fra januar 2025. (Foto: LONG WEI, FeatureChina)<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Hj sikkerhed<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Selvom der sker ulykker i trafikken - bde til lands, til vands og i luften - er det ikke noget, der fylder hos Christina Boutrup, hvis testtur i alt varede<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>seks minutter.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>- Jeg ved, at de har haft tusindvis af testflyvninger, og jeg flte mig utroligt tryg.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Og s ligger der en brandslukker under sdet. Og hvis en af motorerne stter ud, vil den automatisk begynde at lande.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Ikke-navngivet 0 sandbox<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>CHRISTINA BOUTRUP, ERHVERVSJOURNALIST OG FORFATTER MED SPECIALE I KINA<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Foruden den kinesiske virksomhed, Ehang, er der ogs et startup-milj i USA, der arbejder med samme type teknologi. Europa halter dog en del efter, siger<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Rasmus Eckholdt Andersen.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>- Vi har masser af droneteknologi, men ikke selvkrende biler som koncept.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Du kan lytte til hele interviewet med forfatter og Kina-analytiker, Christina Boutrup, der har testfljet den frerlse flyvende taxa i P1 Morgen her:<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>G TIL INDHOLD sandbox<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>hovedregion<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>DR LYD<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>P1 Morgen<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Onsdag 23. apr. 2025<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Hvorfor er der ballade omkring jorden p marken i Kagerup? Hvad sker der, hvis ikke Nationalbanken fr indsamlet alle danskernes 1000-krone sedler, inden<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>de bliver ugyldige efter den 31. maj? Og er AI en styrke eller trussel mod moderne film?Dagens vrter: Bjarne Steensbeck og Pernille Rudbk.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>hovedregion slut<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>https://www.dr.dk/nyheder/viden/sci-fi-bliver-virkelighed-christina-boutrup-har-testet-foererloes-flyvende-taxa<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div></body></html>