[Musiklisten] Pludselig var de (igen) på alles læber: 8 musikere, der har gjort vilde comebacks | Musik | DR.dk

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Man Apr 5 11:44:04 CEST 2021

Hej.
Tja, overskriften siger det jo klart, så jeg skal ikke skrive mere om det.
Jeg kan kun sige, at der nok er en del af det her musik, som jeg ikke køber.
:-(
MvH.
Hans Mikkelsen.

 <https://www.dr.dk/musik> MUSIK

Pludselig var de (igen) på alles læber: 8 musikere, der har gjort vilde
comebacks

Stjerner som Elvis og Britney Spears er bare nogle af dem, der gennem tiden
har overrasket med comebacks.

Cher (tv.), Britney Spears og Elvis Presley har alle formået at vende skuden
og gøre comeback.

AF  <mailto:chel at dr.dk> CHRISTIAN ELLEGAARD

I GÅR KL. 20:28

https://www.dr.dk/musik/pludselig-var-de-igen-paa-alles-laeber-8-musikere-de
r-har-gjort-vilde-comebacks

Små, glimtende påskeæg gemmer sig i hver en afkrog af de danske parcelhaver.

Troldegrene med skriggule, fjerprydede flamingo-æg pryder loftet i masser af
danske dagligstuer.

Og supermarkedernes spot-hylder, ja de flyder allerede over med nedsat
påskeslik og pastelfarvede skumfiduser i hare-form, der hastigt nærmer sig
sidste salgsdato.

Påsken er i dén grad over os.

Men hvad er det nu lige, den æggeelskende højtid går ud på?

Udover at smovse marcipanlækkerier og chokoladeæg med en mistænkeligt lav
kakao-procent handler påsken traditionelt set om Jesus' korsfæstelse og
senere genopstandelse, som fejres i dag, påskedag.

Og på mange måder var det, hvad der må siges at være årtusinders største
comeback.

Men vilde comebackhistorier er faktisk langt fra noget, der blot hører
Biblen til.

For også i musikkens verden har store kunstnere gennem årene formået at
puste nyt liv i en ellers hel- eller halvdød musikkarriere og igen fundet
vej til toppen.

Og ja, vi ved godt, det er lidt søgt i denne sammenhæng...

Men vi har nu alligevel samlet otte kunstnere, der gennem historien på mere
eller mindre overraskende vis har formået at gøre comeback:

1

Britney Spears

Britney Spears i musikvideoen til 'Womanizer', hvor sangeren blandt andet
også optræder uden en trevl på kroppen i en dampende varm sauna - noget, der
i 2008 trak mange overskrifter.

Har du set den omdiskuterede dokumentarfilm 'Framing Britney Spears', så ved
du, at den amerikanske popstjerne, kendt for hits som 'Toxic', 'Stronger' og
'Lucky', ikke altid har haft det lige let.

I slutningen af 00'erne gennemgik Britney Spears et regulært sammenbrud for
rullende paparazzikameraer, og da sangeren i januar 2008 blev tvangsindlagt
på hospitalet, var det nok de færreste, der troede, at poprinsessens
karriere nogensinde igen ville tage fart.

Sådan gik det dog ikke. For blot ni måneder efter sin hospitalsindlæggelse
udsendte Britney Spears comeback-singlen 'Womanizer', der skulle vise sig at
blive et af hendes største hits nogensinde.

Sangen gik nummer ét i store dele af verden - herunder i Danmark - og
sikrede Britney Spears karrierens første topplacering på den amerikanske
Billboard-hitliste siden debutsinglen '…Baby One More Time', der havde
toppet listen ti år forinden.

Singlesuccesen blev fulgt op af albummet 'Circus', der udover titelnummeret
også gemte på den kække 'If U Seek Amy' (og har du stadig ikke regnet ud,
hvad dén titel betyder, er
<https://www.google.com/search?q=what+does+if+u+seek+amy+really+mean> Google
din ven) og en verdensomspændende koncertturné, der i 2009 også bragte Frk.
Spears forbi Parken i København.

2

Elvis

Elvis' comeback-koncert i 1968 var hans første live-optræden i syv år.
(Foto: Michael Ochs Archives © Getty Images)

I 1968 gav rock'n'roll-kongen Elvis en eksklusiv julekoncert i tv, og
udsendelsen blev i folkemunde hurtigt døbt 'Elvis' Comeback Special'.

Og med god grund.

Den tv-transmitterede koncert, der blev sendt på NBC, var nemlig den første
live-koncert i syv år for Elvis, der i årene forinden havde dedikeret det
meste af sin tid til sin karriere som skuespiller.

Selvom sangeren angiveligt ikke selv brød sig om at blive set som en
"comeback-kunstner", pustede tv-koncerten nyt liv i Elvis' musikalske
karriere og affødte store hits som 'Suspicious Minds' og 'Burning Love'.

I dag, mere end 50 år senere, lever den historiske optræden videre på
streamingtjenester som Spotify, hvor  <https://dr.lnk.to/I8yPoWE>
optagelserne af tv-koncerten har høstet millioner af streams.

3

Cher

Cher har aldrig været bange for en god paryk, og det var heller ikke
tilfældet, da hun skulle promovere udgivelsen af hitsinglen 'Believe'.
(Foto: Mick Hutson © Getty Images)

En gammel joke lyder, at når en meteor en dag rammer jorden, vil kun
kakkerlakkerne og popsangeren Cher stå tilbage.

Og den i dag 74-årige sanger har da også i den grad bevist sin
langtidsholdbarhed gennem en karriere, der fortsat kører på sit nu syvende
årti.

I slut-80'erne og starten af 90'erne stod den amerikansk-armenske sangers
karriere dog stille. Trods et par enkelte successingler hist og her var der
ikke meget gang i hitbutikken hos popdivaen - men det ændrede sig med ét i
1998.

Da Cher i en alder af 52 udgav singlen ' <https://dr.lnk.to/4G7xAWE>
Believe', nåede hendes karriere pludselig nye højder.

Sangen blev et enormt hit i store dele af verden og strøg ind på
førstepladsen i både Danmark og på den amerikanske Billboard-hitliste. Det
var første gang siden 1973, at Cher toppede den prestigefyldte hitliste i
USA.

I dag anses 'Believe' stadig for at være ét af Chers absolut største hits,
og den 23 år gamle popbasker har til dato alene på Spotify høstet svimlende
280 millioner afspilninger.

4

Santana

Der var i den grad dømt prisregn over Carlos Santana ved Grammy Awards i
2000. Her vandt guitaristen hele otte statuetter - blandt andet i
hovedkategorierne 'Årets indspilning' og 'Årets album'. (Foto: Bib Roha Jr ©
Getty Images)

Det er ikke sikkert, navnet Carlos Santana siger dig det store, men du
kender med garanti den mexicanske guitarists musik.

Musikeren, der med sit band Santana særligt i USA hittede stort i løbet af
70'erne, gjorde nemlig et imponerende comeback i 1999.

Med udgivelsen af pladen 'Supernatural' scorede den dengang 52-årige Carlos
Santana sig karrierens måske største hit og strøg direkte ind på
førstepladsen på albumhitlisten i både USA og andre dele af verden.

Albummet blev på verdensplan solgt i over 30 millioner eksemplarer - hvoraf
50.000 blev langet over disken herhjemme - blandt andet takket være
hitsinglerne ' <https://dr.lnk.to/TWlhCWE> Smooth' og '
<https://dr.lnk.to/ZwASIWE> Maria Maria' - en sang, som superstjernen
Rihanna i øvrigt samplede 18 år senere på sit verdenshit 'Wild Thoughts'.

Succesen med 'Supernatural' var i særdeleshed et comeback for Santana, hvis
seneste udgivelse før det, pladen 'Milagro' fra 1992, blot havde nået en
102. plads på den amerikanske albumhitliste.

Ved Grammy Awards i 2000 høstede Santana yderligere frugten af sin succes,
da han blev hædret med hele otte statutter, blandt andet i kategorierne
'Årets album' og 'Årets indspilning'.

5

Martin Hedegaard

Afspil video

5 MINUTTER

Det er vist ikke en overdrivelse at påstå, der blev skrevet dansk
tv-historie, da prisshowet P3 Guld rullede over skærmen i 2015.

Her gjorde den tidligere 'X Factor'-vinder Martin Hedegaard nemlig stort
comeback, da han med sit band Saveus leverede en optræden, der både satte
ild til DR Koncerthuset, hvor showet fandt sted, og internettets
kommentarspor.

Op til showet havde Martin Hedegaards optræden været holdt hemmelig, og
derfor var der nok mange tv-seere, der tabte kæben, da "Martin fra Ørum"
pludselig tonede frem på scenen ved den prestigefyldte prisfest.

Se den skæbnesvangre optræden i videoen øverst.

Efter showet strøg debutsinglen ' <https://dr.lnk.to/-RnIuWE> Levitate Me'
til tops på
<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/musik/saadan-blev-martin-hedegaards-comeba
ck-skabt> den danske iTunes-salgsliste.

- Det har ændret enormt meget. Det gik lige pludselig vildt hurtigt. For mig
har det givet sådan en selvtillid - også på en måde, hvor man er sådan:
"Yes!" over, at jeg kunne få lov til at gøre det på min præmis og få lov til
at finde frem til, hvad det er for noget musik, jeg gerne vil lave, fortalte
Martin Hedegaard året efter det store comeback til DR.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/kultur/musik/martin-om-comeback-til-p3-guld-sidst
e-aar-det-har-aendret-alt> Martin om comeback til P3 Guld sidste år: Det har
ændret alt

Siden har Martin Hedegaard og resten af Saveus udgivet pladerne 'Will
Somebody Save Us' og 'Neuro', og sidste år udgav gruppen sangen 'Traitors',
der er at finde på soundtracket til den kommende spillefilm 'Marco
effekten'.

6

Mariah Carey

I 2006 vandt Mariah Carey og sangen 'We Belong Together' blandt andet
priserne for 'Bedste R&B-optræden' og 'Bedste R&B-sang' ved musikprisen
Grammy Awards. (Foto: ROBERT GALBRAITH © Ritzau Scanpix)

Med kæmpehits som 'Hero', 'Always Be My Baby' og 'Emotions' dominerede
Mariah Carey musikscenen som 90'ernes største popdiva. I 2001 falmede Careys
stjerne dog gevaldigt med udgivelsen af albummet 'Glitter' og en spillefilm
af samme navn.

Både album og film blev haglet ned af kritikerne, og 'Glitter'-pladen blev
Careys hidtil største kommercielle flop - måske godt hjulpet på vej af
albummets udgivelsesdato den 11. september 2001.

I årene efter stod det stadig sløjt til med Careys hitpotentiale, men i 2005
brød hun forbandelsen, da hun udsendte singlen ' <https://dr.lnk.to/6MSroWE>
We Belong Together'. Sangen blev en enorm succes og strøg ind på den
prestigefyldte Billboard-hitliste.

Fem år senere blev sangen kåret til 00'ernes absolut største Billboard-hit,
og den storladne ballade er fortsat én af de sange, der har klaret sig bedst
på den amerikanske hitliste nogensinde.

7

Spice Girls

Spice Girls under deres comeback-koncert i London i 2007. Fra venstre ses:
Melanie Chisholm, Emma Bunton, Melanie Brown, Victoria Beckham og Geri
Halliwell. (Foto: MJ Kim/Spice Girls LLP © Getty Images)

Det trak overskrifter verden over, da Geri Halliwell - også kendt som Ginger
Spice - i 1998 valgte at forlade datidens mest succesfulde pigegruppe Spice
Girls, der tre år senere gik helt i opløsning.

Næsten lige så mange overskrifter trak det derfor også, da gruppen i 2007
meddelte, at de var klar til at gøre comeback.

Samme år drog gruppen - inklusiv Geri Halliwell - på en verdensomspændende
reunion-turné, som bare i London bød på hele 17 koncerter.

Koncertturnéen, der var gruppens første i ni år, indtjente mere end 400
millioner kroner - og måske netop derfor har Spice Girls sidenhen igen gjort
comeback af flere omgange.

I 2012 optrådte bandet til åbningsceremonien af de Olympiske Lege i London,
og i 2019 drog de musikalske kryddersild igen på en turné - denne gang dog
uden Victoria Beckham, der valgte ikke at tage del i den seneste
genforening.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/musik/90ernes-stoerste-pigegruppe-er-tilbage-men-meninger
ne-om-hypet-spice-girls-comeback-er-delte> 90'ernes største pigegruppe er
tilbage – men meningerne om hypet Spice Girls-comeback er delte

8

Kidd

Kidd ses på scenen under en koncert i København sidste år. (Foto: Nikolaj
Bransholm © Rtizau Scanpix)

Lad os slutte listen af med et comeback af nyere dato.

Det kom nemlig som noget af en overraskelse for de fleste, da den danske
rapper Kidd sidste år gjorde comeback.

Rapperen, der i virkeligheden hedder Nicholas Westwood Kidd, fik sit store
gennembrud i 2011, hvor han storhittede med ørehængere som 'Ik' lavet penge'
og 'Kysset med Jamel'.

I de efterfølgende år udgav han sporadisk ny musik, men det var efter tre
års musikalsk pause, at Kidd i 2020 for alvor gjorde comeback med singlerne
'Gang igen' og 'Bare dans'.

- Jeg savner at stå på en scene og udgive musik. Jeg er den sygeste rapper,
så hvorfor skulle jeg ikke bruge det talent, jeg er født med i livet?, sagde
rapperen sidste år til
<https://www.dr.dk/musik/kidd-er-tilbage-jeg-er-den-sygeste-rapper-saa-hvorf
or-skulle-jeg-ikke-bruge-det-talent-jeg-er> DR.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/musik/kidd-er-tilbage-jeg-er-den-sygeste-rapper-saa-hvorf
or-skulle-jeg-ikke-bruge-det-talent-jeg-er> Kidd er tilbage: 'Jeg er den
sygeste rapper, så hvorfor skulle jeg ikke bruge det talent, jeg er født
med?'

Kidds comeback har da også vist sig at være en pæn succes.

I skrivende stund er singlen ' <https://dr.lnk.to/dZx5JWE> Bare dans' blevet
hørt tæt på 3,5 millioner gange alene på Spotify, mens sangen 'Buongiorno',
der udkom tidligere i år, er på vej mod to millioner afspilninger.