[Musiklisten] Varme tanker strømmer ind til Hugo Helmigs familie: 'I har en hel bys kærlighed at støtte jer på' | Kultur | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Fre Dec 2 17:45:00 CET 2022

'Man kunne høre, han mente det. Han havde noget på hjerte': Musiker og
sanger Hugo Helmig er død | Kultur | DR

 <https://www.dr.dk/nyheder/kultur> KULTUR

'Man kunne høre, han mente det. Han havde noget på hjerte': Musiker og
sanger Hugo Helmig er død

Popstjernen, der bragede ind på den danske og internationale musikscene, er
død, 24 år gammel.

Thomas Helmig oplyser på Instagram, at hans søn, Hugo Helmig, er død. Han
blev 24 år. (Foto: © Jonas Olufson, Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:mrq at dr.dk> Marie Ravn Nielsen

I DAG KL. 11:58

Han blev en af Danmarks største og mest lyttede popstjerner efter at have
udgivet bare én single.

Og selvom han godt nok bar efternavnet Helmig, skabte han sin helt egen
musikkarriere. Han opnåede også succes i lande, hvor man ikke kender hans
far, Thomas Helmig.

Men nu er Hugo Helmig død efter en kometkarriere, der dog fik en ende i
2021.

Hugo Helmig døde onsdag i sidste uge, den 23. november, fortæller
<https://www.instagram.com/p/ClqR3bIsxP8/?hl=da> Thomas Helmig på sin
Instagram-profil.

- På dit alt for korte livs sidste aften sad vi to sammen i sofaen i din
lejlighed. Vi spiste og så 'Notting Hill', og vi snakkede, og vi snakkede.

- Du var så fuld af håb, drømme og planer for fremtiden. Jeg var hos dig
hele natten, og mens du sov, gav dit lille hjerte op, skriver Thomas Helmig
blandt andet.

P3-vært og dj Pelle Peter Jencel vil især huske den unge sanger og
sangskriver for hans "vanvittigt gode popsange".

- Han fremførte sine sange med en glød, der gjorde, at de ikke bare kørte i
baggrunden, men faktisk rørte en masse mennesker. Man kunne høre, han mente
det. Han havde noget på hjerte – og når det kombineres med en god popmelodi,
kan man ikke undgå at blive ramt, siger radioværten.

Alt andet end en rolig start

Egentlig var det tanken, at 18-årige Hugo Helmig skulle bevæge sig langsomt
ind på den danske musikscene og skabe sit eget navn.

- Det var virkelig planen. Det skulle være stille og roligt, og så skulle vi
udgive en sang, hvor jeg lige så stille bliver etableret. Vi havde lagt en
vildt rolig plan, fortalte Hugo Helmig i P3-podcasten 'Hvem er Hugo Helmig?'
i 2020.

Hugo Helmig

·         Født 24. juli 1998.

·         Udgav i 2017 debutsinglen 'Please Don't Lie', der blev den mest
spillede danske sang i radioen samme år. Sangen hittede også i Tyskland.

·         Medvirkede året efter i DR-dokumentarserien 'Hugo og Helmig', der
gik helt tæt på den unge musiker.

·         Udgav i 2019 debutalbummet 'Juvenile', hvor man også finder
hitsene 'Wild' og 'Young Like This'.

·         Foruden debutalbummet nåede Hugo Helmig at udgive ep'erne
'Promise' (2019), 'Lulu Vol. 1' og 'Lulu Vol. 2' (2020 og 2021).

·         Har flere gange talt åbent om sit stofmisbrug og sin angst. I
oktober 2021 aflyste han sin Danmarksturné og indstillede sin musikkarrieren
på ubestemt tid.

·         Hugo Helmig er søn af musikikonet Thomas Helmig og forfatter,
psykolog og tidligere topmodel Renée Toft Simonsen.

·         Død 23. november 2022.

Debuten blev dog alt andet end stille. Allerede fra første single,
ørehængeren 'Please Don't Lie', var Hugo Helmig en succes.

Sangen, som han lavede med sin faste sangskrivermakker og producer Emil
Falk, endte med at blive den mest spillede danske sang i radioen i 2017, og
interessen for den debuterende musiker med det kendte efternavn voksede
hurtigt.

- Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig en start som denne.
Jeg er utroligt glad og stolt over, at en sang som Emil og jeg har skrevet,
er nået så langt ud, udtalte Hugo Helmig i 2018 i en pressemeddelelse.

Den aarhusianske sanger blev samme år, som han debuterede, også nomineret
til P3 Talentet ved P3 Guld.

Hugo Helmig, da han deltog til Zulu Awards 2018. (© Ritzau Scanpix)

'En fuldstændig sindssyg karrierestart'

Succesen var endda ikke kun sikret i Danmark. Tyskerne var også vilde med
'Please Don't Lie', der i 2018 strøg ind på Tysklands radio-hitliste. I 2020
var hittet tilmed at finde på listen over de danske sange, der indtjente
flest penge i udlandet.

- Det hjælper helt sikkert på presset. Det beviser, at min succes ikke kun
skyldes efternavnet. At det bare er noget, der var inde i mit hoved, sagde
popstjernen i P3-podcasten.

I 2018 udkom singlen 'Wild', der blev den mest spillede danske sang i
radioen det år – og ligesom debutsinglen blev den også spillet flittigt i
radioen hos vores naboland mod syd.

Pelle Peter Jencel kalder Hugo Helmigs gennembrud for historisk.

- Det er en fuldstændig sindssyg karrierestart for en dansk teenagedreng, og
det er noget, man ser meget sjældent, siger Pelle Peter Jencel.

At Hugo Helmig nåede så langt i Tyskland, der regnes for at være et af de
største musikmarkeder i verden, er en imponerende bedrift, mener
radioværten.

- Der var måske mange, der tænkte, at når man hedder Helmig, skal man nok få
en masse foræret, men i Tyskland er Thomas Helmig ikke et stort navn, og der
gik Hugo top tre med to numre. Det viser, at han havde internationalt
format, siger radioværten.

Hugo Helmig, da han spillede på Plænen i Tivoli i juli 2021. (Foto: © TORBEN
CHRISTENSEN, Ritzau Scanpix)

Foruden sine hits i ind- og udland nåede Hugo Helmig også at spille på
festivaler som Spot Festival, Smukfest og ØreSound. Roskilde Festival var
han også booket til to gange, men begge koncerter blev aflyst – den ene på
grund af personlige omstændigheder og den anden, fordi festivalen ikke blev
afholdt på grund af corona.

Derudover tog han også på turné i Tyskland, Østrig og Schweiz, og i 2019
blev han nomineret til Music Moves Europe Talent Award 2020.

Talte åbent om angst – og sagde farvel til musikken

Det gik godt for den unge sanger rent musikalsk.

Anderledes svært var det for privatpersonen Hugo Helmig, der kæmpede med
angst og et stofmisbrug. Et misbrug, der i 2019 resulterede i, at han blev
anholdt i en rus af kokain, kom på afvænning og måtte aflyse sin turné.

Selv satte sangeren ord på noget af det svære i føromtalte P3-podcast.

- Jeg kom fra at være en slacker, der lavede musik for sjov, og som røg en
masse fede, til at det hele pludselig var topprofessionelt, sagde Hugo
Helmig.

- Det var bare en anden liga, og jeg følte mig ikke helt klar til det. Både
at være tiptop tunet, se godt ud og være på en scene. Der kom et kolossalt
pres, og jeg tænkte, at nu skal jeg bare være perfekt.

Hugo Helmig, da han spillede koncert på spillestedet Gimle i Roskilde.
Billedet er fra 2021. (Foto: © Thomas Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Det var netop Hugo Helmigs tilbagevendende angst, der skubbede ham ud i et
omfattende kokainmisbrug. Noget, der til sidst satte en stopper for hans
kometkarriere i musikkens verden.

I oktober 2021 så han ingen anden vej end at indstille sin musikkarriere med
øjeblikkelig virkning. Det betød, at hans planlagte Danmarksturné blev
aflyst og at arbejdet med udgivelsen 'Lulu Vol. 3' blev droppet.

- Alt lukkes ned på ubestemt tid, og det er på nuværende tidspunkt ikke
sikkert, at Hugo vender tilbage til musikken, udtalte hans musikselskab The
Bank til Ritzau.

'Det er jo en sindssyg beslutning at måtte tage'

Selv fortalte popstjernen i samme forbindelse, at han var nødt til at
prioritere sit helbred.

- Jeg må indse, at selv om jeg lykkes med at komme helt ud af mit misbrug,
har jeg ikke fået kontrol med den angst, der fik mig ud i misbruget.

- Angsten er lige nu så voldsom, at jeg på ingen måde kan gennemføre min
planlagte turné, og jeg har også indset, at jeg må stoppe karrieren helt,
hvis jeg skal have fikset det, der er gået i stykker indeni mig, sagde han
til Ritzau via sit musikselskab.

Derefter bad sangeren om ro til at få det bedre.

Thomas Helmig og Hugo Helmig spillede sammen, da Aarhus Festuge fandt sted
tilbage i 2018. (Foto: © Anita Graversen, Ritzau Scanpix)

Hugo Helmigs farvel til livet som professionel musiker gjorde Pelle Peter
Jencel trist til mode. Radioværten, der nåede at interviewe sangeren flere
gange, synes, at Hugo Helmig fortjente bedre på baggrund af sit talent, sin
personlighed og den passion, han havde for musikken.

- Det er jo en sindssyg beslutning at måtte tage – du står med din livsdrøm
i hånden og må aflyse den, fordi du har det så dårligt. Det er virkelig
trist, især for så ungt et menneske. Men jeg vidste jo også godt, at der var
en god grund til beslutningen, siger han.

Siden sit farvel til musikken har der været stille omkring Hugo Helmig.

De sidste par uger inden sin død delte han på Instagram sine spæde drømme om
at vende tilbage til musikken, og så sent som 19. november skrev han under
et lydklip fra en ny sang: "En lille forsmag på, hvad 2023 måske kunne
bringe".

Hugo Helmig blev 24 år.

[...]

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/man-kunne-hoere-han-mente-det-han-havde-nog
et-paa-hjerte-musiker-og-sanger-hugo

[...]

Kronprinsesse Mary og Mette Frederiksen er nogle af dem, der udtrykker sorg
over Hugo Helmigs død.

Hugo Helmig døde 23. november, skriver hans far, Thomas Helmig på Instagram.
(Foto: © Joachim Ladefoged, Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:sibn at dr.dk> Silas Bay Nielsen

45 MIN. SIDEN

Hjertevarme hilsner strømmer ind til Hugo Helmigs familie, efter det i dag
kom frem, at den kun 24-årige sanger er død.

Sangeren døde 23. november, skriver Thomas Helmig, der er far til Hugo
Helmig,
<https://www.instagram.com/p/ClqR3bIsxP8/?utm_source=ig_web_copy_link> på
Instagram.

På de sociale medier sender musikere, politikere, skuespillere og andre
mediepersonligheder kondolencer til de efterladte – heriblandt Hugo Helmigs
forældre, Renee Toft Simonsen og Thomas Helmig.

Desuden beskriver flere af dem, hvor trist det er, at Hugo Helmig har sunget
sin sidste sang.

- Kære Renee og Thomas. Det er så ubærligt. Mit hjerte græder, og jeg sender
samtidig de varmeste og kærligste tanker til familien, skriver fungerende
statsminister, Mette Frederiksen (S), i en kommentar til Thomas Helmigs
instagramopslag.

Mette Frederiksen har skrevet en hilsen til familien på Thomas Helmigs
opslag på Instagram. (© Fra Twitter)

Aarhus' kærlighed vil støtte jer

Fra Aarhus, hvor Hugo Helmig voksede op, bringer byens borgmester også sine
tanker videre til de efterladte.

- Den dybeste kondolence og de varmeste tanker til hans forældre og familie.
I har en hel bys kærlighed til at støtte jer på, om end det er alt for lidt
til så meget sorg,  <https://www.instagram.com/p/ClqV1F9M09T/?hl=da> skriver
Jacob Bundsgaard (S), der er borgmester i Aarhus.

Byens fodboldklub, AGF, beskriver Hugo Helmig som "en ven af klubben".

- Det gør os frygteligt ondt at erfare, at Hugo Helmig er død. Den
aarhusianske sanger lyste byen op med et smil og sin musik, skriver klubben
blandt andet.

AGF kalder Hugo Helmig for en ven af klubben. (© Fra Twitter)

Kronprinsesse Mary, der deltog til et arrangement med TrygFonden og Mary
Fonden udtrykte også sin sorg.

- Det er jeg meget trist over at høre. Det er enormt trist, sagde
kronprinsessen
<https://www.bt.dk/kendte/nu-reagerer-kronprinsesse-mary-paa-hugo-helmigs-do
edsfald> til BT.

Musikere i sorg over dødsfald

Den triste nyhed om Hugo Helmig, der karrieremæssigt bragede løs i Danmark
og i Tyskland frem til han valgte at sætte karrieren på standby i 2021, har
også fået sangerens kolleger til at reagere.

Et utal af bands og musikere heriblandt Malte Ebert, Lord Siva, Hjalmer,
Saveus, Soleima, Lis Sørensen og Rasmus Seebach har kommenteret eller lavet
opslag på Instagram.

Hugo Helmig under en koncert på spillestedet Gimle i Roskilde. (Foto: ©
Thomas Rasmussen, Ritzau Scanpix)

- Tak for venskab, sangene og din ærlighed. Du gjort et stort indtryk på mig
og verden omkring dig. Hvil i fred,
<https://www.instagram.com/p/ClqSapwN-aA/> skriver Malte Ebert, der
tidligere var kendt som Gulddreng.

Fra Hjalmer Larsen, Kim Larsens søn, lyder hilsenen:

- Søde og dejlige ven. Hvor vil jeg dog savne dig. Hvil i fred, kære Hugo.

Hjalmer viser et billede af Hugo Helmig, hvor han også skriver, at han vil
savne ham. (© fra Instagram)

Skuespillerne Ulrich Thomsen og Nicolaj Kopernikus har også kommenteret
Thomas Helmigs opslag.

- Kære Thomas og Renee. Det gør mig så ondt at høre. Det skærer dybt ind i
sjælen. Håber I finder et tåleligt ståsted efter dette ubærlige tab, skriver
Ulrich Thomsen blandt andet.

Thomas Helmig fortæller i sit instagramopslag, at han og Hugo Helmig aftenen
forinden blandt andet havde snakket, hvor Hugo Helmig havde fortalt om sine
drømme og planer for fremtiden.

- Jeg er så uendelig taknemmelig for hvert sekund, jeg fik sammen med dig.
For evigt – Far, afslutter Thomas Helmig sit opslag.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/varme-tanker-stroemmer-ind-hugo-helmigs-fam
ilie-i-har-en-hel-bys-kaerlighed-stoette