[Musiklisten] 23-årige Mekdes takker nej til Instagram: 'Jeg synes ikke, det er nødvendigt at poste alle mulige ting' | Kultur | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tor Sep 15 00:15:30 CEST 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/kultur> KULTUR

23-årige Mekdes takker nej til Instagram: 'Jeg synes ikke, det er nødvendigt
at poste alle mulige ting'

Sangeren Mekdes blev opdaget på Instagram, men er egentlig ikke meget for at
vise sit liv på sociale medier.

(Foto: Nelle Renberg Andersen © DR)

AF

 <mailto:rbjo at dr.dk> Rikke Bjerge

11. SEP KL. 20:50

 mange kendisser lever livet med billeder fra festivaler og ferier.

Men så er der den 23-årige danske musiker Mekdes.

Udefra set lever hun et liv, der i manges øjne er spændende.

Hun både skriver og producerer sine egne sange, og hendes to største hits
pt. – 'Give You More' og 'In Favor Of You' – har samlet set fået over to
millioner afspilninger på Spotify alene.

Sidste år vandt hun Talentprisen til P3 Guld, og denne sommer har hun
optrådt på nogle af Danmarks største festivaler, herunder Roskilde Festival
og NorthSide.

Lige nu er hun oveni aktuel i DR's 'Min sang til Danmark' med store danske
navne som Sanne Salomonsen, Branco og Mads Langer.

SE 'MIN SANG TIL DANMARK'

*	15 kendte danske artister har fået til opgave at skrive en sang til
danskerne. Inspirationen får de fra ture rundt om i landet til steder, der
har en særlig betydning for dem. Musikerne mødes så i grupper og taler om de
tanker, der har gjort sig omkring deres sang.
*	Programserien afsluttes med en stor livekoncert i DR Koncerthuset
den 24. september, hvor de 15 nye sange fremføres sammen med blandt andet DR
Symfoniorkestret og DR Big Band.
*	Se 'Min sang til Danmark' fra lørdag den 20. august på
<https://www.dr.dk/drtv/serie/min-sang-til-danmark_329337> DRTV og DR1.

Men selvom hun har et liv, mange andre kun kan drømme om, er hun ikke den,
der poster løs eller deler ud af sit privatliv.

Tværtimod vidner hendes Instagram om, at hun sandsynligvis har færre fotos
fra sine festivalshows, end hendes jævnaldrende har fra deres teltlejr.

Og det er helt bevidst.

I 1.g kom Mekdes ind på MGK (et treårigt musikalsk grundkursus), som hun
valgte at droppe ud af efter halvandet år: - Det var alt for teoretisk
præget til mig og slukkede for min kreativitet, forklarer hun. Her ses hun
til sin koncert på Roskilde Festival den 1. juli i år. (Foto: Kim Matthai
Leland © Scanpix)

Mekdes har nemlig valgt at træde et skridt tilbage på sociale medier – eller
rettere; hun har aldrig rigtigt været der for alvor.

Det fortæller musikeren, da vi møder hende under indspilningerne til
programmet 'Min sang til Danmark', hvor hun har skrevet sangen 'Du er det
værd'.

- Jeg har generelt aldrig brugt sociale medier, og selv nu som offentlig
person vælger jeg at bruge det meget, meget lidt i forhold til, hvad jeg
kunne gøre. Jeg synes ikke, det er nødvendigt at poste alle mulige ting,
siger den 23-årige sanger.

FAKTA OM MEKDES

*	Fulde navn er Mekdes Vinholt Pedersen.
*	Født i Etiopien i 1998, adopteret til Danmark, da hun var otte
måneder.
*	Opvokset i den lille by Starup ved Haderslev og bor i dag i et hus i
Kolding.
*	I et forhold med kæresten Lærke.
*	Har spillet håndbold hele sin barndom.
*	Blev optaget på MGK-linjen (musikalsk grundkursus) i 1.g. Droppede
ud efter halvandet år.
*	Debutalbummet 'Greedy' udkom i januar 2022.
*	Vandt i 2021 P3 Gulds Talentprisen samt 50.000 kroner.

Men hvordan kan det være, at man ikke har lyst til at dele sit liv med
andre? Det er trods alt meget få, der slipper gennem nåleøjet som artist
herhjemme, så hvorfor ikke prale lidt med det, kunne man tænke.

Men den tanke har Mekdes slet ikke.

- Jeg har svært ved at kigge på et billede af mig selv og tænke: "Det her er
totalt indholdsrigt for andre," siger hun beskedent.

- Jeg har samtaler med folk, der har en meget lettere tilgang til det, som
siger, at jeg bare skal være ligeglad med det. Det er jo dem, der vælger at
følge mig, så jeg skal jo bare poste, hvad jeg har lyst til. Det forstår jeg
jo godt, men jeg er bare virkelig dårlig til det.

Blev opdaget på Instagram

Mekdes er født i 1998 og har nærmest ikke kendt til en verden uden sociale
medier – og det har hun også selv været god til at udnytte positivt.

For seks år siden, da hun ville slå igennem med sin musik, men ikke havde
nogen kontakter i musikbranchen, lagde hun en coverversion af en sang op på
Instagram. To uger efter blev 17-årige Mekdes kontaktet af et stort
pladeselskab, der var interesseret i hende – lige efter planen.

Hun valgte dog at takke nej til en kontrakt, fordi hende og pladeselskabet
ville to forskellige ting. I stedet blev hun ledt videre til andre, fandt
sin plads i branchen og kan i dag leve af musikken.

Men selvom sociale medier var årsag til, at hun hun fik hul igennem til
musikbranchen, er hun stadig meget opmærksom på de negative ting, der følger
med, og som hun ikke vil være en del af.

- Jeg har bemærket, at rigtig mange unge – også mange af mine venner –
bliver ramt af den her sammenligningskultur, siger Mekdes og fortsætter:

- Hvorfor får jeg ikke så mange likes eller følgere? Er det, fordi jeg ikke
er lige så flot, eller er jeg mega kedelig? Måske føler jeg ikke, at jeg er
nået langt nok i livet, fordi alle andre ser ud til at lave noget fedt.

Normalt synger Mekdes på engelsk, men i 'Min sang til Danmark' er sangen
dansk. - Det var fedt at få lov at mærke at skrive en sang på mit modersmål,
da jeg godt kan kæmpe med det engelske en gang imellem. Jeg er ikke lukket
for flere danske sange, men jeg har en drøm om at komme længere ud end
Danmark. (Foto: Nelle Renberg Andersen © DR)

Hun kalder det for et paradoks, at vi tror, vi følger med i andres hverdag –
men i virkeligheden kun ser det, andre vælger at dele.

- Jeg har de her holdninger – eller en følelse af, at man skal huske at
passe på sig selv, lytte til sig selv og spørge: "Er det virkelig godt for
mig at kigge på det og det og det? Hvorfor gør jeg det? Er det, fordi jeg
bliver inspireret – eller misundelig?".

Det kan godt være, du rammer bunden, bliver usikker, får det dårligt. Men
det er en del af din udvikling, og du skal sige det højt i stedet for at gå
med det alene.

MEKDES, MUSIKER

Selvom Mekdes ikke selv har været hårdt ramt af sammenligningskulturen –
måske fordi hun er så bevidst om den – kan hun godt mærke, at folk tager
stilling til hende på en anden måde og kan have andre forventninger til
hende, efter hun er blevet et navn.

Især for nogle år siden oplevede hun tidspunkter, hvor hun godt kunne tvivle
på sig selv. Det budskab vil hun nu give videre til andre gennem sin nye
sang 'Du er det værd' i DR's 'Min sang til Danmark'.

- Sangen handler meget om, at det selvfølgelig er okay at blive usikker, men
mest af alt, at det er vigtigt, at du siger det til andre og står ved det,
fordi det er så essentielt i forhold til at komme videre, mener hun.

Har en tryg base i Kolding

Selvom de fleste kontakter og branchefester er i København, har Mekdes lige
nu ingen planer om at flytte fra Jylland for at udleve det vilde
Instagram-værdige liv i Hovedstaden. Så vil hun hellere køre en tur over
broen, når det er nødvendigt, ligesom hun gør i dag.

I Kolding har hun nemlig sin trygge base. Sit hus, hvor hun skriver og
indspiller sin musik, sin familie og kæresten Lærke, som hun mødte på en
lokal bar i hjembyen.

Mekdes er opvokset i en håndboldfamilie og har selv dyrket sporten, men
musikken har også altid haft hendes interesse. Der var ingen musikskole i
den lille by i Sønderjylland, hvor hun voksede op, så hun lærte sig selv at
spille instrumenter og synge. (Foto: Søren Gylling © Scanpix)

At hun relativt nemt kan holde fødderne solidt plantet i den jyske muld,
takker hun sin stabile opvækst for. Hun er fra en rigtig håndboldfamilie og
har tilbragt det meste af sine unge år i en håndboldhal; temmelig langt fra
musikverdenen.

Men selvom familien stadig er dybt involveret i sporten, har de altid ladet
Mekdes være Mekdes – også da hun skiftede sporten ud med musikken.

De har aldrig bedt hende om at være andre end sig selv. Og det er et
budskab, hun godt vil give videre i 'Min sang til Danmark'.

- Mit hovedbudskab i sangen er, at du er det værd. Det kan godt være, du
rammer bunden, bliver usikker, får det dårligt. Men det er en del af din
udvikling, og du skal sige det højt i stedet for at gå med det alene. Det
gør dig til et autentisk menneske – og det må du aldrig gå på kompromis med.

Se Mekdes' sang til Danmark her:

Afspil video

3 MINUTTER

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fku
ltur%2F23-aarige-mekdes-takker-nej-til-instagram-jeg-synes-ikke-det-er-noedv
endigt-poste>

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/23-aarige-mekdes-takker-nej-til-instagram-j
eg-synes-ikke-det-er-noedvendigt-poste

liste med 3 emner

Feature: Soleima vil have os til at snakke om danskhed i ny sang til
Danmark, fra sektionen "Kultur"

Feature: Hun har været i gang i over 50 år, men de unge går stadig amok, når
Birthe Kjær rammer scenen: Nu hylder hun de danske festivaler, fra sektionen

"Kultur"

Feature: Andreas Odbjerg var lang tid om at slå igennem, men: 'Jeg tror
ikke, lykken findes i at skynde sig', fra sektionen "Kultur"

liste slut

hej.

Vil da sige at det er godt hun har det sådan.