[Pc-listen] Sprog og stavekontrol

Torben Gjering Frederiksen tgf at matokiri.dk
Fre Maj 7 14:03:09 CEST 2021

Hej Morten.

Mht stemme  så kan du justerer stemme ved at trykke ctrl plus alt og j  så
åbner jaws menuen  du står på indstillinger  pil nu til højre  og pil ned
til stemmer

Pil  til højre du står nu på  juster stemmer  tryk på enter.

Her kan du justerer de enkelte talesyntesers stemmer tabuler til
kombinationsboksen sprog og vælg det du vilhave og tabuler til

Stemmeperson her kan du vælge  mellem de som er tilgængelige hvis der er
flere.

Husk at tabuler til ok knappen og gem din indstilling

Måske løser det sig også blot ved at vælge anden talesyntese det kan gøres
med tryk på insert plus kontrol plus s

Mht. stavekontrol  så åben indstillinger for  jaws  med  insert plus 6  (tal
i  talrækken) skriv stave kontrol så kommer  de forskellige muligheder  frem

Du kan pile ned i listen over muligheder.

Mht. indstilling af  stavekontrol bru mellemrumstasten  på de enkelte
muligheder for at vælge

Husk at tabuler til ok når du har indstillet de ting  du vil have ændret.
Ellers gemmes det ikke.

Bemærk har du fx outlook åbent og trykker på  insert plus 6 er det  outlooks
jaws indstillinger du ændre på.

Ønsker du at det skal være  ens for alle programmer skal du  inden du
skriver i søgefeltet trykke på skift og tabuler her  er listen med
programmer som  du kan pile  op og ned i  standardindstillingerne ligger i
toppen du kan  også benytte tasten s for  at finde den. Derefter tabuler  du
til søgefeltet og gør som beskrevet ovenfor.

Håber det hjælper dig videre.

Mvh

torben