[Pc-listen] Hvad er egentlig forskellen på Podcast og Download?

Brian Olesen brian at blindkom.dk
Søn Jul 3 22:51:01 CEST 2022

Hejsa Kurt

Et podcast kan være en mp3 fil, eller i princippet også en videofil, eller
andet.

Det som det vel egentlig dækker over er, at man kan hente det ned og lytte
til det eller se det når man har lyst.

Der findes så et hav af udbydere, som tilbyder at man med en
podcastafspiller app, eller ofte også direkte fra sin browser kan finde og
høre disse podcasts.

Nogle eksempler er: google Podcast, Apple podcast, osv. Osv.

Selv Spotify har en fin podcastservice.

Flere af dr’s podcasts kan også findes på mange andre platforme udover på
deres egen hjemmeside.

Men podcastprogrammet eller browseren bruger ofte et feed  altså en xml fil,
til at få vist podcastene og deres tilhørende filer.

Der skal jo holdes styr på de mange episoder, eller afsnit serien består af.

Jeg kan ikke forklare det bedre.

Begrebet stammer fra Apple, som var de første til rigtig at gøre konceptet
populært, som en del af det man kunne med de gamle iPods.