[Politik] Hele ledelsen blev afsat, og tidligere leder kom tilbage på Veganerpartiets skæbnedag | Politik | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Søn Feb 6 18:53:10 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Hele ledelsen blev afsat, og tidligere leder kom tilbage på Veganerpartiets
skæbnedag

Henrik Vindfeldt melder sig klar til igen at stille sig i spidsen for
Veganerpartiet, hvis han bliver tilbudt det.

Henrik Vindfeldt var i flere år Veganerpartiets ansigt udadtil. Nu er han
igen velkommen i partiet. (Foto: Emil Helms © Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:emel at dr.dk> Emil Eller

I DAG KL. 16:50

https://www.dr.dk/nyheder/politik/hele-ledelsen-blev-afsat-og-tidligere-lede
r-kom-tilbage-i-partiet-paa

En større magtkamp i Veganerpartiet kulminerede i dag, da medlemmerne på et
ekstraordinært landsmøde afsatte hele partiets landsledelse og samtidig bød
den tidligere partileder Henrik Vindfeldt tilbage i partiet.

Vindfeldt blev ellers smidt ud af partiet i januar, hvor partiets
landsledelse beskyldte ham for at have udvist "skadelig adfærd for partiet".

Jeg har jo ikke gjort en skid, altså.

HENRIK VINDFELDT

Men på det ekstraordinære landsmøde i Høje-Taastrup i dag besluttede
medlemmerne med et stort flertal at annullere udsmidningen af Vindfeldt og
dermed gå op imod deres egen landsledelse.

- Det er fremragende. Jeg er så glad, og jeg vidste det jo også godt, for
jeg har jo ikke gjort en skid, sagde en tydeligt berørt Henrik Vindfeldt
kort efter afstemningen, hvor 120 ud af omkring 150 fremmødte medlemmer
stemte for.

Afspil video

58 SEKUNDER

I samme omgang besluttede partimedlemmerne at afsætte hele landeledelsen i
lyset af konflikterne.

Michael Monberg, der stod i spidsen for partiet indtil landsmødet i dag,
havde på forhånd meldt ud, at han ville trække sig fra sin post som politisk
ordfører, hvis Henrik Vindfeldt igen blev medlem.

Og som sagt, så gjort.

- Det arbejdsmiljø og den kultur, som jeg ser bliver genindført, den har jeg
ikke lyst til at være en del af, lød afskedssalutten fra Michael Monberg.

Vindfeldt tilbage i front?

Om han vil fortsætte som medlem af partiet var han dog ikke helt så klar i
spyttet om.

- Åh, detaljer, detaljer… Jeg ved ikke, om jeg gider hente de 269 kroner i
kontingent tilbage. Jeg synes, andre skal melde sig ind og fortsætte kampen
for dyrene.

Spørgsmål: Men er du fortsat medlem af partiet resten af året?

- Ja, det tænker jeg, at jeg er, lød det tøvende svar.

Afspil video

21 SEKUNDER

Dermed mangler partiet altså også en ny person i front. En post, som Henrik
Vindfeldt tidligere har siddet på.

Og han vil da heller ikke afvise at stille sig i front igen og dermed
indtage en nøglerolle, når partiet ved næste folketingsvalg er på
stemmesedlen for første gang.

- Hvis jeg bliver tilbudt det, så tager jeg det. Og det tror jeg, jeg gør,
siger han.

Han siger samtidig, at Michael Monberg fortsat vil være velkommen i partiet
trods den seneste tids konflikter.

- Michael er en god mand, men det her handler også om, at han havde bragt
sig i en situation, hvor hans politiske karriere måske var på spil, hvis jeg
kom tilbage, for jeg fylder også noget, og jeg er lidt kendt og så videre.
Man bliver presset i politik, ikke?

Trods intern ballade mener han, at partiet er fuldt ud klar til at komme i
Folketinget.

- Vi er klar til at vaske dem, tilgive alle og komme videre. Det eneste, jeg
frygter, det er ikke at få to procent af stemmerne til folketingsvalget.
Intriger og personsager betyder intet for mig, siger han og understreger, at
han er sikker på, at partiet kommer i Folketinget ved næste valg.

VEGANERPARTIET - FRA START TIL NU

*	I oktober 2018 stifter Michael Monberg og Henrik Vindfeldt
Veganerpartiet.
*	I august 2020 annoncerer partiet, at de har indsamlet over 20.000 af
de nødvendige vælgererklæringer, der skal til for, at man som nyt parti må
stille op til det kommende folketingsvalg.
*	I september 2020 bliver Veganerpartiet officielt
opstillingsberettiget til Folketinget og får partibogstavet 'G'. Samtidigt
trækker stifter Michael Monberg sig fra posten som forperson for partiet, og
efterlader posten til den anden stifter af partiet Henrik Vindfeldt.
*	I juni 2021 trækker Henrik Vindfeldt sig som forperson af personlige
årsager. Han er dog stadigvæk medlem af partiet. Dagen efter afholder
partiet landsmøde, hvor det bliver besluttet, at i stedet for at have en
partileder, så skal partiet have en politisk ordfører, der skal være
ansigtet udadtil. Den politiske ordfører skal vælges på et ekstraordinært
landsmøde, der skal afholdes senest 8 uger efter landsmødet.
*	I august 2021 bliver stifter Michael Monberg valgt som politisk
ordfører for partiet, og er altså igen ansigtet udadtil for Veganerpartiet.
*	I november 2021 stiller Veganerpartiet op til Kommunalvalget i 16
kommuner - dog bliver ingen kandidater valgt ind.
*	I januar 2022 skriver partiet i en pressemeddelelse, at
landsledelsen har valgt at smide medstifter og tidligere leder Henrik
Vindfeldt ud af partiet. Det skyldes 'samarbejdsvanskeligheder', 'utryghed i
arbejdsmiljøet' og 'skadelig adfærd for partiet', skriver de.
*	I dag afholdt partiet igen et ekstraordinært landsmøde, hvor
medlemmerne annullerede Henrik Vindfeldts ekskludering og afsatte den
siddende landsledelse. Dermed trådte Michael Monberg også tilbage som
politisk ordfører.

POLITIK LIGE NU

Magtkamp mellem de de to partistiftere i Veganerpartiet: I dag ryger den
ene, fra sektionen "Politik"

Analyse: Fire B'er involveret i ministerrokaden - her er vinderne og
taberne, fra sektionen "Politik"

Hårdt pres på ny skatteminister for at få genåbnet bilaftale: 'Jeg er ærlig
talt lidt sur', fra sektionen "Politik"

Berørt Benny Engelbrecht om sin afsked: 'Det er trist - der har været lidt
tuderi', fra sektionen "Politik"

Mette Frederiksen præsenterer sine nye ministre: 'Det er Enhedslistens
beslutning', fra sektionen "Politik"

Trine Bramsen bliver ny ligestillings- og transportminister, fra sektionen
"Politik"

MINUT FOR MINUT: Engelbrecht færdig - flere nye ministre i regeringen , fra
sektionen "Politik"

Cordsen: Ministerfyring kan belaste forholdet mellem regeringen og
Enhedslisten, fra sektionen "Politik"