[Politik] Enhedslisten-borgmester lovede at droppe eftervederlag: Har fået udbetalt en halv million skattekroner, som ryger i partikassen | Politik | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Tir Feb 15 16:54:21 CET 2022

<https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Enhedslisten-borgmester lovede at droppe eftervederlag: Har fået udbetalt en
halv million skattekroner, som ryger i partikassen

Modsat sit løfte, har tidligere-Enhedslisten-borgmester i København modtaget
en halv million, som hun har sendt videre til partikassen.

(ARKIV) Nyligt afgående Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL)
har modtaget eftervederlag fra Københavns Kommune på omkring en halv million
- penge hun har sendt videre til Enhedslistens partikasse - på trods af
lovning om at droppe at modtage vederlaget. (Foto: Niels Christian Vilmann ©
Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:mohe at dr.dk> Morten Henriksen

 <mailto:rlin at dr.dk> Rasmus Lindegaard Hansen

 <mailto:lito at dr.dk> Line Rønn Tofte

I DAG KL. 13:58

e af lukrative lønforhold for politikere, og især dobbeltløn til politikere
har fået hårde ord med på vejen fra venstefløjspartiet.

Ikke desto mindre modtager Enhedslistens nyligt afgåede teknik- og
miljøminister i København, Ninna Hedeager Olsen, dobbeltløn fra to
offentlige kasser.

Som nyligt afgået teknikborgmester i København fik Ninna Hedeager Olsen ved
årsskiftet over en halv million kroner i eftervederlag fra Københavns
kommune - helt nøjagtigt 543.000 kr. før skat - bekræfter Københavns kommune
over for DR Nyheder.

Og samtidig hæver hun en fuldstidsløn som lektor hos sin nye arbejdsgiver,
den offentlige uddannelsesinstitution Københavns Professionshøjskole,
bekræfter institutchef Dorte Müller.

Anders Jonassen mener, det er på sin plads, at Ninna Hedeager Olsens
eftervederlag ender i Enhedslistens partikasse, så reglerne er ens for alle
partier, siger han.

Pengene fra eftervederlaget har Ninna Hedeager sendt videre til partikassen
i Enhedslisten, oplyser Ninna Hedeager Olsen i en mail til DR Nyheder.

Og det er på sin plads, mener talsmand for Enhedslisten i København, Anders
Jonassen.

- Det bedste ville jo være, hvis vi kunne få afskaffet eftervederlag for
folk i alle partier. Men indtil vi kan det, står vi i et dilemma, og der har
vi valgt at tage pengene i partiskat, så den konkrete politiker – i det her
tilfælde Ninna – ikke opnår nogle privilegier, siger Anders Jonassen.

Men er det ikke dobbeltmoralsk af jer at tage imod skatteborgernes penge
her, når I samtidig mener, at det er forkert, at Ninna Hedeager Olsen får
dobbeltløn fra to offentlige kasser?

- Nej, det synes jeg slet ikke. Der har vi valgt, at der skal være de samme
regler for alle partier, indtil vi har fået flertal for at ændre reglerne
for alle partier. Men jeg må da være ærlig at sige, at der også er folk i
Enhedslisten, som synes vi skal gå forrest og frasige os det, siger Anders
Jonassen.

Men skatteyderne kan vel ikke bruge det til noget, at Ninna Hedeager Olsen
bare sender penge videre til jer?

- Nej, skatteyderne kan jo stemme på Enhedslisten, som gerne vil lave
reglerne om for alle. Men vi har den holdning, at indtil vi får lavet
reglerne om, så opkræver vi pengene til partiskat, så hun ikke får en krone
selv. Det redder ikke skatteborgernes penge, det er jeg enig i. Men vi
synes, at reglerne skal være ens for alle politikere, siger Anders Jonassen.

NINNA HEDEAGER OLSENS EFTERVEDERLAG

Ninna Hedeager Olsen har fungeret som borgmester fra i København fra 2018
til den 31.12.2021.

Hun har fået udbetalt eftervederlag på cirka 543.000 kr.

De 6 måneders eftervederlag er udbetalt den 30.12.2021, oplyser Københavns
Kommune.

Ifølge Enhedslisten København har Ninna Hedeager Olsen betalt 283.006 kr. i
skat af eftervederlaget – og det resterende beløb, cirka 260.504 kroner har
hun sendt videre til Enhedslisten København i partiskat i henhold til
partiets interne regler
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/enhedslisten-slaar-fast-penge-fra-dobbelt
loen-skal-i-partikassen> .

Løber fra løfte

I kølvandet på en meget omdiskuteret sag om dobbeltløn, som hendes forgænger
som Enhedsliste-teknikborgmester i København Morten Kabell havnede i for
fire år siden,
<http://www.dr.dk/nyheder/politik/efter-kritik-af-enhedslisten-ny-borgmester
-siger-nej-til-dobbeltloen> udtalte Ninna Hedeager Olsen ellers:

- Jeg ved allerede nu, at jeg har et job at vende tilbage til, da jeg kun
har orlov fra min stilling som lektor på Professionshøjskolen Metropol.
Derfor har jeg også allerede nu gjort op med mig selv, at jeg ikke vil tage
imod et eftervederlag.

Indtil vi får lavet reglerne om, så opkræver vi pengene til partiskat, så
hun ikke får en krone selv. Det redder ikke skatteborgernes penge, men vi
synes jo ikke, at vores politikere skal stilles dårligere end folk fra andre
partier.

ANDERS JONASSEN, TALSMAND ENHEDSLISTEN I KØBENHAVN

DR Nyheder ville gerne have interviewet Ninna Hedeager Olsen om, hvorfor hun
alligevel har taget imod eftervederlaget på den halve million, når hun
samtidig modtager løn fra sit nye arbejde som lektor. Men hun ønsker ikke at
lade sig interviewe.

I en mail understreger hun, at hun netop ikke modtager eftervederlaget
personligt, men altså sender dem videre til partikassen.

- Jeg følger Enhedslisten Københavns vedtagne regler, som har været kendt
siden generalforsamlingen i 2018 - og jeg har sendt pengene videre til
Enhedslisten København. Jeg har ikke har mere at tilføje, skriver Ninna
Hedeager Olsen.

Uenighed i baglandet

Da Enhedslisten i 2018 fastslog, at penge fra dobbeltløn fremover skulle
sendes videre til partikassen, var der stor intern uenighed. Og ikke alle i
Enhedslistens bagland mener i dag, at Ninna Hedeager Olsen har overholdt sit
løfte, selv om hun sender pengene videre til partikassen.

- Jeg synes, politikere i almindelighed får rimelig gode vilkår. Her er tale
om vilkår, der slet ikke svarer til de mennesker i samfundet, vi gerne vil
forsvare. Derfor må det virke uforståeligt for folk, at man efter at være
borgmester i fire år, så får man en halv million med i lommen, og man har i
øvrigt et arbejde, siger Vibeke Syppli Enrum, der er medlem af Enhedslistens
bestyrelse i Region Syddanmark.

- Problemet er, at hun aldrig skulle have taget imod dem. Og hvis hun ikke
havde kunnet undgå det, skulle hun have sørget for, at pengene gik til nogle
af de grupper i samfundet, der har det meget sværere - enlige forsørgere,
flygtninge og andre, siger hun.

Kaldte tidligere minister "grådig"

Pernille Skipper kaldte det pamperi af værste skuffe, da tidligere
forsvarsminister Carl Holst modtag eftervederlag fra Region Syddanmark på
over 800.000 samtidig med sin løn som forsvarsminister. Enhedslisten
stillede derefter beslutningsforslag om, at det ikke skulle være muligt at
modtage eftervederlaget samtidig med, at man modtager løn. (Foto: Emil
Hougaard © Scanpix Denmark)

Enhedslisten har gentagne gange været stærkt kritiske over for politikere,
der modtager dobbeltløn. Eksempelvis
<https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/enhedslisten-vil-stoppe-efterloen-t
il-ministre> beskyldte partiets tidligere frontfigur Pernille Skipper
daværende forsvarsminister Carl Holst for ”grådighed” og for ”pamperi”, da
han i 2015 kom i skudlinjen fordi han modtog eftervederlag fra sit tidligere
job som formand for Region Syddanmark samtidig med sin ministerløn.

- Det er grådigt og et udtryk for pamperi, at Carl Holst insisterer på at
modtage dobbeltløn, sagde Pernille Skipper dengang, og tilføjede, at der
helt klart er et "hul i lovgivningen".

- Det svarer i mine øjne til, at man insisterer på at modtage dagpenge og
modtage løn fra et almindeligt arbejde samtidig, sagde Pernille Skipper.

Møgsag om dobbeltløn også i Dansk Folkeparti

Diskussionen om dobbeltløn for afgåede borgmestre udviklede sig for fire år
siden til en møgsag for både Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Hun aldrig skulle have taget imod dem. Og hvis hun ikke havde kunnet undgå
det, skulle hun have sørget for, at pengene gik til nogle af de grupper i
samfundet, der har det meget sværere.

VIBEKE SYPPLI ENRUM, BESTYRELSESMEDLEM ENHEDSLISTEN I REGION SYDDANMARK

Først i Enhedslisten, hvor der dengang var intern heftig kritik af Morten
Kabell for at modtage både eftervederlag på en halv million kroner som
afgående teknik- og miljøborgmester og samtidig få løn fra sit nye chefjob i
det private erhvervsliv.

Som reglerne i Enhedslisten kræver, betalte Morten Kabell i alt 130.000
kroner af eftervederlaget i partiskat til partiets københavnerafdeling. Og
efter en større shitstorm og intern kritik fra blandt andet Enhedslistens
Pelle Dragsted, endte Morten Kabell med at donere sin del af eftervederlaget
til godgørende formål.

Men denne gang er der altså ikke nogle af pengene fra eftervederlaget, som
ryger videre til velgørenhed, fastslår Anders Jonassen fra Enhedslisten
København.

Også Dansk Folkeparti havde efter forrige kommunalvalg sagen om dobbeltløn
inde på livet. Dansk Folkepartis fratrådte kultur- og fritidsborgmester,
Carl Christian Ebbesen, fik efter sidste kommunalvalg udbetalt en halv
million kroner i eftervederlag.

Men få timer efter at DR dengang kunne fortælle, at han samtidig modtog løn
fra sit nye job som ansat i Dansk Folkepartis organisation – og dermed fik
dobbeltløn – valgte han efter en snak med partiets daværende formand,
Kristian Thulesen Dahl, at
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/efter-kritik-df-naestformand-frasiger-sig
-dele-af-borgmestervederlag> meddele, at han ville betale alle pengene
tilbage til kommunekassen.

Peter Skaarup (DF) kalder det dobbeltmoralsk, at Enhedslisten lover ikke at
tage imod eftervederlaget, men alligevel gør det. (Foto: Philip Davali ©
Ritzau Scanpix)

Og står det Peter Skaarup, der er gruppeformand i Dansk Folkeparti, er det
derfor dobbeltmoralsk, at Enhedslisten ikke efterlever deres løfter.

- Jeg synes, Enhedslisten har et kæmpe problem. Ninna Hedeager har selv
udtalt, at det eftervederlag vil man ikke tage imod, og alligevel gør man
det. Og det er et katastrofalt signal, som Enhedslisten og nogle politikere
sender til befolkningen, at man bare kradser penge ind, man har lovet ikke
at tage imod. Det virker fuldstændig dobbeltmoralsk, siger han.

Enhedslisten har været et af de partier, der har kritiseret regeringen for
at tage de her dobbeltlønningner, når de så selv vælger at tage imod dem, så
virker det dobbelt problematisk.

PETER SKAARUP, GRUPPEFORMAND I DANSK FOLKEPARTI

Men hun siger jo, at hun ikke har taget imod dem, for hun har sendt dem
videre?

- Det er muligvis sådan, hun ikke selv har beholdt pengene. Men Enhedslisten
tager jo så pengene i partiskat, og dermed betaler skattebborgerne fortsat.
Og set fra deres side er det sådan set ligegyldigt, hvem der får pengene.
Det afgørende er, at man skal levere det her ret store beløb i
eftervederlag. Det er problematisk, siger Peter Skaarup.

DR Nyheder har prøvet at få en kommentar fra Enhedslistens frontfigur, Mai
Villadsen. Hun er endnu ikke vendt tilbage.