[Politik] For få år siden var DF det næststørste parti. Med Marie Krarups exit er der ti tilbage på Christiansborg | Politik | DR

Hans Mikkelsen hansmikkelsen at stofanet.dk
Søn Feb 27 10:06:00 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

For få år siden var DF det næststørste parti. Med Marie Krarups exit er der
ti tilbage på Christiansborg

Marie Krarup melder sig også ud i protest mod formand Morten Messerschmidt.

Marie Krarup er folketingsmedlem nummer seks på bare få dage, som siger
farvel til Dansk Folkeparti. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

AF

 <mailto:jenv at dr.dk> Line Jenvall

I GÅR KL. 17:49

https://www.dr.dk/nyheder/politik/faa-aar-siden-var-df-det-naeststoerste-par
ti-med-marie-krarups-exit-er-der-ti

ar allerede sagt, at hun ikke ville genopstille for Dansk Folkeparti til
næste valg.

Men ikke engang så længe kan den ellers markante DF-skikkelse, Marie Krarup,
blive i partiet, som for kun en måned siden valgte ny formand midt i en
altoverskyggende krise.

Han, Morten Messerschmidt, er hovedårsagen til, at hun siger farvel nu.

Det siger hun i et interview med
<https://www.berlingske.dk/politik/marie-krarup-melder-sig-ud-af-dansk-folke
parti-jeg-kan-ikke-udtale-mig> Berlingske og bekræfter det efterfølgende
overfor DR.

- Jeg mistede respekten for ham, og jeg mistede tilliden til ham, da han
stillede op selvom han var dømt, siger hun.

Henvisningen går til, at Morten Messerschmidt i sommer fik en dom på seks
måneders betinget fængsel for svindel og dokumentfalsk i forlængelse af den
såkaldte Meld og Feld-sag, hvor Dansk Folkeparti på hans mandat uberettiget
fik op mod 100.000 kroner i EU-midler.

Siden er det blevet afgjort, at retssagen skal gå om. Dommeren var inhabil
og kritisk indstillet overfor Dansk Folkeparti, så om Morten Messerschmidt
kan dømmes, har vi stadig til gode at se. Men det ændrer ikke sagen for
Marie Krarup.

- Jeg synes ikke, at det er rigtigt at have en formand, som står foran en
retssag og ikke vil give mig et løfte om, at han vil forlade formandsposten,
når han bliver dømt, siger hun.

- DF er et lov og orden-parti, og man kan ikke tale seriøst om lov og orden,
hvis man har en formand, der er dømt, fortsætter hun.

Den sjette på én uge

Kritikken fra Marie Krarup er ikke ny. Men et ekstra lag af utilfredshed er
blevet lagt til i de seneste dage, hvor Ruslands invasion af Ukraine har
trukket overskrifter verden over.

- Jeg har haft store problemer med at få lov til at sige, hvad jeg mener om
Rusland, og Rusland er jo noget, jeg har forstand på, siger hun og påpeger,
hvordan hun er uddannet cand.mag. i russisk, sprogofficer, har boet i
Rusland og blandt en række andre ting også har været ekspert i Rusland hos
Eksportkreditfonden.

- Jeg ved faktisk noget om det, og derfor er det meget vigtigt for mig, at
jeg kan få lov at ytre mig. Det er åbenbart ikke muligt i Dansk Folkeparti,
siger Marie Krarup.

Med den salut, er hun det sjette medlem, der smækker med døren på vej ud.

*

Marie Krarup er sjette folketingsmedlem fra Dansk Folkeparti, som melder sig
ud. (Foto: Niels Christian Vilmann © Ritzau Scanpix)

*

Liselott Blixt har været sundhedsordfører for Dansk Folkeparti i mange år,
men sagde, at hun ville overveje fremtiden nøje, da Morten Messerschmidt
blev valgt som ny formand. Beslutningen blev at melde sig ud. (Foto: Philip
Davali © Ritzau Scanpix)

*

Lise Bech støttede åbent en af Morten Messerschmidts modkandidater til
formandsposten, nemlig Martin Henriksen. Både han og også Lise Bech er nu
forhenværende medlemmer af Dansk Folkeparti. (Foto: Mads Claus Rasmussen ©
Ritzau Scanpix)

*

Bent Bøgsted støttede også Martin Henriksen frem for Morten Messerschmidt
ved formandsvalget. Han har blandt andet været Dansk Folkepartis
beskæftigelsesordfører, indtil han meldte sig ud. (Foto: Mads Claus
Rasmussen © Ritzau Scanpix)

*

Da Karina Adsbøl sammen med Liselott Blixt, Lise Bech og Bent Bøgsted meldte
sig ud af Dansk Folkeparti, rettede de blandt andet en skarp kritik mod Pia
Kjærsgaard. (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

*

Dansk Folkepartis nu tidligere erhvervsordfører Hans Kristian Skibby, meldte
sig ud af partiet dagen efter at hans fire førnævnte partifæller havde
annonceret deres exit. (Foto: Olafur Steinar Gestsson © Ritzau Scanpix)

1 / 6

Marie Krarup er sjette folketingsmedlem fra Dansk Folkeparti, som melder sig
ud. (Foto: Niels Christian Vilmann © Ritzau Scanpix)

I mandags meldte Liselott Blixt, Lise Bech, Bent Bøgsted og Karina Adsbøl
sig ud af partiet. Morgenen efter fulgte Hans Kristian Skibby trop.

Alle tager de deres mandat med sig og fortsætter som folketingsmedlemmer.

Det bringer antallet af Dansk Folkepartis medlemmer af Folketinget ned på
ti.

DE SIDDER TILBAGE I DANSK FOLKEPARTI

Alex Arendtsen

René Christensen

Jens Henrik Thulesen Dahl

Kristian Thulesen Dahl

Mette Hjermind Dencker

Søren Espersen

Dennis Flydtkjær

Pia Kjærsgaard

Morten Messerschmidt

Peter Skaarup

Kilde: Folketinget

Det er kun få år siden, at Dansk Folkeparti var landets næststørste parti og
det største borgerlige parti frem til folketingsvalget i 2019. Her fik
partiet kun stemmer nok til 16 pladser på Christiansborg, og det er bare ét
dårligt valgresultat ud af en hel stribe.

Til gengæld har partiet for nylig
<https://www.dr.dk/nyheder/seneste/nye-medlemmer-vaelter-ind-i-dansk-folkepa
rti-det-var-lige-ved-jeg-troede-der-var> kunne berette om en ret markant
stigning i antallet af medlemmer, efter at Morten Messerschmidt blev
formand.

Thulesen Dahl nikker til kritik af Pia Kjærsgaard

Nærmest samtidig med at Marie Krarups melding tonede frem på berlingske.dk,
trådte Dansk Folkepartis tidligere formand, Kristian Thulesen Dahl, ud af et
radiostudie i DR Byen.

Mens han vel at mærke kun kendte til fem afhoppere, kaldte han i
P1-programmet Bagklog situationen i sit parti 'alvorlig'.

- Det er personer, som jeg oplever som kerne-DF'ere. Nogle, der i de sidste
15-20 år har kæmpet for os dag og nat. Når de ikke kan se sig selv i
partiet, så har vi et problem og en stor udfordring, siger han i programmet.

Kristian Thulesen Dahl trak sig som formand for Dansk Folkeparti efter
kommunalvalget i efteråret, hvor Dansk Folkeparti over hele ladet gik
tilbage. (Foto: Ida Marie Odgaard © Ritzau Scanpix)

Han mener ikke, at der er tale om en forbigående frustration. Sådan en
beslutning er ikke nem, når man - også som ham selv - er DF'er helt ind i
knoglerne. Det ikke bare kalder, men råber på selvransagelse i partiet,
mener Kristian Thulesen Dahl.

Han kan desuden godt forstå
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/pia-kjaersgaard-under-angreb-vi-har-folk-
der-gaar-graedende-hjem-blandt-andet-paa> deres kritik, som blandt andet
retter sig mod partistifter Pia Kjærsgaard.

- Jeg synes, man skal tage alvorligt, hvad de siger, og når de siger, at der
for eksempel er problemer med vores arbejdsmiljø, så kan jeg godt nikke
genkendende til det.

HØR HELE INTERVIEWET

Kristian Thulesen Dahl var gæst i P1-programmet Bagklog.

Det kan du høre her
<https://www.dr.dk/lyd/p1/bagklog-pa-p1/bagklog-kristian-thulesen-dahl-folke
tingsmedlem-df> . Eller du kan finde det i app'en DR LYD ved at søge på
'Bagklog'.

Anklagerne går eksempelvis på heftige temperamentsudbrud fra Pia Kjærsgaard,
der 'får medarbejdere til at gå grædende hjem'.

- Dem, der er omkring Dansk Folkeparti og på Christiansborg, ved jo godt, at
de frustrationer, Pia Kjærsgaard har, løber over somme tider, og hun kan
være meget hård overfor folk. Det tror jeg også godt, at hun selv ved, siger
Kristian Thulesen Dahl.

Et naivt håb?

Men Pia Kjærsgaard afviser, at hun er en del af problemet hos Dansk
Folkeparti.

- Jeg fatter ikke en bønne. Lad mig sige det ligeud. Det gør jeg ikke, sagde
hun forleden i P4-radioprogrammet Formiddag på 4'eren efter at have dukket
sig for interviews om kritikken mod hendes person.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/pia-kjaersgaard-jeg-vil-ikke-anerkende-je
g-er-en-del-af-problemet-det-vil-jeg> Pia Kjærsgaard: 'Jeg vil ikke
anerkende, jeg er en del af problemet. Det vil jeg simpelthen ikke'

Og lige præcis dén manglende erkendelse, gør Kristian Thulesen Dahl endnu
mere bekymret end udmeldelserne fra hans tidligere partifæller.

- Når hun selv går ud og siger, at hun slet ikke har noget med det her at
gøre, og at hun er ansvarsfri for alting, så ved man jo godt, at hvis det er
stilen, så er det naivt at tro, at vi kommer et sted hen, hvor de her fem
kommer tilbage igen, siger han.

Ellers kunne jeg have taget mit tøj og helt forladt scenen, så selvfølgelig
har jeg også et medansvar for, at tingene kommer til at fungere godt igen.

TIDLIGERE FORMAND FOR DANSK FOLKEPARTI, KRISTIAN THULESEN DAHL

Hans håb er ellers præcis, at Dansk Folkeparti på et tidspunkt kan lokke
sine tabte børn tilbage. Alt andet er spild af gode kræfter, må man forstå
og et unødigt benspænd for genrejsningen af partiet.

Er det et lidt naivt håb?

- Det er det jo i hvert fald i forhold til den reaktion, der foreløbig har
været, siger Kristian Thulesen Dahl. Så fortsætter han:

- Men jeg bliver nødt til at have det håb, at erkendelsen af, hvad vores
problem er, breder sig til alle dele af partiet, så vi kan få det lavet om.

Eks-formanden er lige nu Dansk Folkepartis forsvarsordfører. Han har i løbet
af de seneste måneder flere gange gentaget, at han vil fortsætte som
folketingsmedlem for partiet. Alligevel spøger spørgsmålet om hans fremtid.

Det nærmeste han kommer den i interviewet er at tage stilling til sit eget
ansvar. Sådan et har han nemlig, erkender han. Og ikke kun i en bagudskuende
forstand.

Jeg tror på, at der er en fremtid, hvis man vel at mærke tager tingene
alvorligt og får dem håndteret.

TIDLIGERE FORMAND FOR DANSK FOLKEPARTI, KRISTIAN THULESEN DAHL

- Ellers kunne jeg have taget mit tøj og helt forladt scenen, så
selvfølgelig har jeg også et medansvar for, at tingene kommer til at fungere
godt igen, siger Kristian Thulesen Dahl.

Hovedansvaret ligger imidlertid i andre hænder, mens gryden - for at bruge
Kristian Thulesen Dahls eget billede - koger over med alle de frustrationer,
som har boblet i årevis.

- Det har ikke været muligt at holde det nede længere, og nu kommer der til
at være en periode, hvor alt kan virke voldsomt. Men det er ikke det samme
som, at man skal skrive et partis nekrolog, siger Kristian Thulesen Dahl.

- Jeg tror på, at der er en fremtid, hvis man vel at mærke tager tingene
alvorligt og får dem håndteret.

MERE OM HISTORIEN

liste med 3 emner

Flugten fra Messerschmidt fortsætter: Erhvervsordfører har meldt sig ud af
Dansk Folkeparti, fra sektionen "Politik"

Pia Kjærsgaard under angreb: ’Vi har folk, der går grædende hjem blandt
andet på grund af Pia’, fra sektionen "Politik"

Messerschmidt efter fire afhoppere har smækket med døren: 'Det kommer bag på
mig', fra sektionen "Politik"

POLITIK LIGE NU

Beskyldninger fyger mellem Messerschmidt og tidligere DFer: 'Nedladende',
fra sektionen "Politik"

Pia Kjærsgaard: 'Jeg vil ikke anerkende, jeg er en del af problemet. Det vil
jeg simpelthen ikke', fra sektionen "Politik"

Berørt Thulesen Dahl giver ingen garantier: 'Min agt' at blive i Dansk