[Politik] POLITIKERE DELTOG I DEMONSTRATION MOD AFTALE DE SELV HAVDE INDGÅET

Oda Johannessen oda.johannessen at gmail.com
Tor Jan 13 18:26:47 CET 2022

 <https://www.dr.dk/nyheder/politik> POLITIK

Politikere deltog i demonstration mod aftale, de selv har indgået

- Det er lidt sjovt, at de står der, lyder det fra De Radikale, der står
uden for aftalen.

I den røde jakke ses SF's uddannelsesordfører Astrid Carøe til
demonstrationen mod en aftale, som både Enhedslisten og SF har indgået. Både
hun og Victoria Velasquez var inviteret til demonstrationen.

https

var varme følelser fra både SF og Enhedslisten, da regeringens storstilede
plan om at rykke uddannelser fra de store byer ud i landet blev præsenteret.

LÆS OGSÅ:
<https://www.dr.dk/nyheder/politik/bred-aftale-paa-plads-uddannelser-skal-ry
kkes-ud-af-de-store-studiebyer> Bred aftale på plads: Uddannelser skal
rykkes ud af de store studiebyer

I hvert fald var begge partier en del af aftalen, der både har fået kritik
fra universiteter, politikere og en række fagfolk, da den i højere grad har
ført til bebudede lukninger af uddannelser og studiepladser end til
udflytninger.

Nu starter den konkrete udmøntning af aftalen så, og aftaleparterne blev her
til formiddag forelagt universiteternes bud på, hvordan man når frem til de
op mod ti procent af optaget, der skal udflyttes eller skæres.

AFTALEN OM UDFLYTNING AF STUDIEPLADSER

Som et led i udflytningsudspillet »Tættere på – flere uddannelser og stærke
lokalsamfund« besluttede et politisk flertal med blandt andre SF og
Enhedslisten, at universiteterne skulle udarbejde en plan for, hvordan de
kan reducere eller udflytte mellem fem og ti procent af optaget i de store
byer.

I går var der så deadline for, at uddannelsesinstitutioner skulle beslutte,
hvordan de ville leve op til målsætningen, og om de ville forsøge at få en
dispensation for nogle af nedskæringerne og udflytningerne.

Allerede inden da havde en lang række universiteter dog meldt ud, at det
ikke var muligt at udflytte så meget, at man ramte målsætningen, og derfor
blev nødt til at sænke optaget af studerende og nogle steder også lukke
udddannelser helt.

Det var særligt lukningen af uddannelser, der blev demonstreret mod foran
Christiansborg i går.

Og det ser ud til, at de varme følelser er forsvundet som dug for solen.

Både Enhedslistens uddannelsesordfører, Victoria Velasquez, og SF's
uddannelsesordfører, Astrid Carøe, var i hvert fald til stede ved en
demonstration mod udflytningsplanen i går foran deres egen arbejdsplads -
Christiansborg.

'Jeg var flere steder enig i kritikken'

Selvom Enhedslisten altså står på den rammeaftale, der kan føre til
udddannelseslukningerne, så mener Victoria Velasquez ikke, at der er noget
mærkeligt i, at hun var at finde sammen med demonstranterne.

- Jeg havde egentlig håbet, at alle aftalepartierne ville møde op. Men vi
har hele tiden sagt, at det skulle handle om udflytning og ikke
nedskalering, så jeg kan ikke rigtigt se, at der er noget nyt i vores
position, siger hun.

Victoria Velasquez delte også optagelser fra demonstrationen på sin
Instagram.

Var det en demonstration, du støttede?

- Der var flere steder, hvor jeg var enig i kritikken, og så synes jeg, at
der var nogle steder, hvor man havde trukket tingene lidt hårdt op, siger
Victoria Velasquez, der også henviser til, at nedskæringerne og
udflytningerne i rammeaftalen skal ligge på "fem til ti procent". Noget, der
nu skal diskuteres mellem aftalepartierne.

Politik er vel kompromiser. Kan du ikke se, at det ser sjovt ud, at I står
og demonstrerer mod de kompromiser, som I selv har sagt god for?

- Der er jo kun en rammeaftale, og det skal vi så i gang med at forhandle
helt på plads næste uge.

Men når I er aftaleparti, ville det så ikke være mest nyttigt at kæmpe den
kamp her ved forhandlingsbordet?

- Vi kæmper gerne både inden og uden for forhandlingslokalet.

SF-ordfører: Jeg var der for at lytte

SF's uddannelsesordfører, Astrid Carøe, ser absolut ikke noget problem i, at
man kunne finde hende på Slotspladsen i går.

- Dem, der holdt demonstrationen, havde spurgt, om jeg ikke ville komme og
have en dialog med dem, og det ville jeg jo gerne. Der var mange ting, der
var skåret meget skarpt, og som jeg ikke var enig i. Men jeg er da for
eksempel enig i, at det her ikke skal gå ud over de små fag og diversiteten
på uddannelsen.

Astrid Carøe har selv deltaget i flere demonstrationer. Hun erindrer det som
det fedeste, når politikere deltog i dem. Hun lægger samtidig vægt på, at
både hun og Victoria Velasquez var inviteret.  ScanDu ser intet mærkeligt i,
at du står og demonstrerer mod en rammeaftale, du selv har været med til at
vedtage?

- Jeg demonstrerer ikke, jeg møder op til en demonstration, som jeg er
blevet inviteret til. Og jeg synes faktisk, at det er ret respektfuldt, at
vi kommer nogle politikere, der står bag denne her beslutning og hører, hvad
de unge har at sige, siger Astrid Carøe.

Men du stod også og sang med, så vidt jeg kan se?

- Ja, jeg kan rigtig godt lide "Noget om helte". Det er faktisk min
yndlingssang. Jeg var der et kvarter, og derefter gik jeg. Jeg synes, at det
er god pli, at man er med, når man er med.

Radikale: 'De har selvfølgelig et ansvar'

Til stede ved demonstrationen var også De Radikales uddannelsesordfører
Katrine Robsøe. Hendes parti har som det eneste af støttepartierne valgt
ikke at være med i aftalen.

- Jeg synes, at det er lidt sjovt, at de står der, men jeg håber, at det
betyder, at de er blevet klogere.

Der følger dog et ansvar med, når man lægger stemmer til en aftale - også
selvom det fortsat kun er en rammeaftale.

- De har selvfølgelig et enormt ansvar for, at det lige nu ser ud til, at de
her studiepladser skal lukke, siger Katrine Robsøe.

Radikale Venstres Katrine Robsøe taler til Studenteroprøret '22 på
Christiansborg Slotsplads.. (Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix) ()

Vil man trække sig fra aftalen?

Tidligere på dagen spurgte DR Nyheder både Astrid Carøe og Victoria
Velasquez om de ønskede at trække sig fra aftalen. Fra SF's Astrid Carøe lød
svaret:

- Det synes jeg ikke, at vi kan snakke om endnu. Nu må vi se, hvad vi ender
med.

Men hvis de uddannelsesnedlukninger, som universiteterne har spillet ind
med, bliver virkelighed, trækker I jer så fra aftalen?

- Så er det ikke den aftale, vi har lavet. Så lander det jo på ti procent,
og vi har aftalt fem-ti procent, siger Astrid Carøe.

Fra Victoria Velasquez lød det:

- Vi har ikke givet op endnu, men hvis det ikke bliver ændret, så står vi jo
med en helt anden aftale, end den vi indgik i sommer.

Et af de universiteter, der står til både at skulle nedlægge studiepladser
og udflytte pladser, er Københavns Universitet.

Her mener vicedirektør Jasper Steen Winkel, at både SF og Enhedslisten er
lidt sent ude med deres erkendelse af aftalens konsekvenser.

- Jeg vil sige så meget, at det har ikke skortet på advarsler fra samtlige
af landets universiteter, da planerne blev lagt frem.

<https://www.facebook.com/share.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fpo
litik%2Fpolitikere-deltog-i-demonstration-mod-aftale-de-selv-har-indgaaet>
FACEBOOK
<https://www.twitter.com/share?url=https%3A%2F%2Fwww.dr.dk%2Fnyheder%2Fpolit
ik%2Fpolitikere-deltog-i-demonstration-mod-aftale-de-selv-har-indgaaet&text=
Politikere%20deltog%20i%20demonstration%20mod%20aftale%2C%20de%20selv%20har%
20indg%C3%A5et> TWITTER

KOPIER LINK

https://www.dr.dk/nyheder/politik/politikere-deltog-i-demonstration-mod-afta
le-de-selv-har-indgaaet